Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konstanter blir alltid null når du deriverer.

Bare dersom konstanten er et eget ledd.

Neida, du kan bruke det i kjerneregelen eller multiplikasjonsregelen uten problem.

Addisjonsregelen

(k*x)' = k'*x + k*x' = 0*x + k*1 = k

Kjerneregelen:

f(x) = k*x

g(x) = x

f(g(t))' = g(t)'*f(g(t))' = t'*f(t)' = 1*(k*t)' = 1*k = k

Lenke til kommentar

Driver med "modulus functions". Tror det heter "absoluttverdifunksjon" eller noe i den dur på norsk.

Oppgaven er å skrive funksjonene og så lage en graf ut av dem (sketch-graf).

Kan ta følgende oppgave:

y = | x + 1 |

Da kan man si at:

If x < -1, f(x) = -(x+1) = -x-1

If x ≥ -1, f(x) = x+1

Men, det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal tegne grafen. Hvordan leser jeg informasjonen ut av overstående og omdanner dette til en graf?

Endret av Error
Lenke til kommentar

Driver med "modulus functions". Tror det heter "absoluttverdifunksjon" eller noe i den dur på norsk.

Oppgaven er å skrive funksjonene og så lage en graf ut av dem (sketch-graf).

Kan ta følgende oppgave:

y = | x + 1 |

Da kan man si at:

If x < -1, f(x) = -(x+1) = -x-1

If x ≥ -1, f(x) = x+1

Men, det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal tegne grafen. Hvordan leser jeg informasjonen ut av overstående og omdanner dette til en graf?

Funksjonen er slik at når x < - 1 så har y formen y = -x-1. Når x >= -1 så har y formen y = x+1. Kjenner du igjen at dette er linjer? y = -x-1 er jo den rette linja med stigningstall -1 som skjærer y-aksen i y = -1, mens y = x+1 er den rette linja med stigningstall 1 og som skjærer y-aksen i y = 1.

Det som er spesielt her er at funksjonen endrer seg i punktet x = 1. Til venstre for x = 1 så ser den ut som y = -x-1 og til høyre ser den ut som y = x+1. Klarer du å tegne den med denne informasjonen?

EDIT: ai, du hadde jo fått et svar

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hei. har en oppgave med elastisk fjær inn i diff.ligning. Har 1kg masse, strekker fjæra 4,9 m

a) finn k

b) dampekonstant my=3 kg/s. Massen er byttet ut 1 m nedover og får en fart 1 m/s nedover. finn posisjonen som funksjon av tiden.

a) k=mg/x= 2

b) satt opp diffligningen y''+3y'+2y=0. Denne kan jo løses, men kommer ikke videre etter det...

Lenke til kommentar

Sidan du deler på x vil x^2 verte til x, etter å ha rekna ut brøken vil du ikkje ha andregradsledd.

Jepp, det ser til å stemme, takk!

Er dette riktig utrekning?

%5CLARGE%5C!a%5E2%5Ena%5E1%5E-%5Ena%5E-%5E2%20%3D%20%5Cfrac%7Ba%5Ena%5Ena%5E1%7D%7Ba%5Ena%5E2%7D%20%3D%20a%5Ena%5E-%5E1%20%3D%20a%5En%5E-%5E1.gif

Problemet var a^2^n, men eg fant ein regel som seier at a^n^m er det samme som a^m^n. Då kan eg dra a^n^2 ut til a^n*a^n.

Lenke til kommentar

Sidan du deler på x vil x^2 verte til x, etter å ha rekna ut brøken vil du ikkje ha andregradsledd.

Jepp, det ser til å stemme, takk!

Er dette riktig utrekning?

Dette er riktig.

For de tre vektorene u, v og w får vi oppgitt at U+V+W=0. Vis at UxV=VxW=WxU

Hva er her U i forhold til u?

Lenke til kommentar

Nei, du skal ta kryssproduktet ("krysse") med vektoren chart?cht=tx&chl=\vec{v} på begge sider. Husk at du er gitt at vektoren chart?cht=tx&chl=\vec{u} + \vec{v} + \vec{w} skal er lik vektoren chart?cht=tx&chl=\vec{0}. Da må de fortsette å være like når du krysser dem med chart?cht=tx&chl=\vec{v}. Når du gjør det får du:

chart?cht=tx&chl=\vec{u} \times \vec{v} + \vec{v} \times \vec{v} + \vec{w} \times \vec{v} = \vec{0} \times \vec{v}

Hva får du ut av dette?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...