Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvordan jeg skal gå fram på følgende oppgave:

Regn ut uttrykket sin(1+i), der i er den imaginære enhet. Prøver å bruke Eulers formel, men får det ikke til å gå opp...

Edit: må jeg bruke addisjonssetningen for vinkler?

sin (a+/-b)= sin a*cos b+/-cos a*sin b?

ja...

 

chart?cht=tx&chl=\sin(1+i)=\cos(i)\sin(1)+\cos(1)\sin(i)

Tusen takk :)

Lenke til kommentar

6-7 år sidan sist eg gjekk på skule og det har falt ut litt forskjellig.

 

-(-2)²+(-3)²-2² = 1

-4+9-4

 

Kvifor blir -(-2)² til -4 og +(-3)² til 9?

Det som står innenfor kvadreringer blir alltid positivt. Dette fordi (-)*(-)=+ og +*+=+. Det er da kun tegnet utenfor som har noe å si for om sluttsvaret blir positivt eller negativt.

Se ellers Han Fars innlegg for en (for?) grundig forklaring.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvorfor: (x+4)/(x+1) + 3/(x^2+x) + (x+2)/x = 0 kun har en løsning?

Når jeg brukte ABC formel så fikk jeg både x1= - 1 og x2 = - 2,5 = - 5/2

Ser i fasiten at X = -5/2 er korrekt svar. Hvorfor? Kan noen andre løse den og se hva dere kommer fram til?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

 

 

Noen ganger når man må kvadrere som en del av prosessen med å løse en likning sniker det seg inn "falske løsninger", tall som løser det kvadrerte uttrykket men ikke det opprinnelige. Sett inn de to alternativene i den opprinnelige likningen og du vil se at bare det ene passer. Det å sette inn svaret for å sjekke er en god vane som man egentlig alltid bør gjøre når man har løst likninger.

Lenke til kommentar

 

 

Noen ganger når man må kvadrere som en del av prosessen med å løse en likning sniker det seg inn "falske løsninger", tall som løser det kvadrerte uttrykket men ikke det opprinnelige. Sett inn de to alternativene i den opprinnelige likningen og du vil se at bare det ene passer. Det å sette inn svaret for å sjekke er en god vane som man egentlig alltid bør gjøre når man har løst likninger.

 

Tusen takk for godt svart, jeg ser hva du mener nå. Jeg får gjøre det til en vane å sjekke alternativene opp mot den opprinnelige likningen :)

Lenke til kommentar

Jeg er helt tafatt i matte, skjønner ikke den enkleste matta. Har holdt på i et par timer nå med potenser og brøk etc. Blir ikke noe klokere når jeg ser på eksempler i boka.

(2/3)^3 x 3^3 noen som har peiling ?

 

(2/3)^3 er det samme som 2^3/3^3 = 2*2*2/3*3*3 = 8/27.

3^3 = 3*3*3 = 27

Lenke til kommentar

Hei, jeg har en matteoppgave jeg sliter med.

 

På et horisontalt underlag står det to flaggstenger ved siden av hverandre. Den ene stanga er 20 m høy, og den andre er 10 m høy. Vi binder hver flaggsnor til foten av den andre stanga slik at begge snorene blir stramme. Hvor høyt oppe krysser snorene hverandre?

 

Mest sannsynlig skal det løses med formlikhet eller pytagoras.. Aner ikke hva jeg skal gjøre

 

Kanskje litt sent, men likevel:

 

Kall stanga på 10 m for x, og den andre stanga for 2x (den er jo dobbelt så stor). Nå har du to formlike trekanter, siden toppvinkler er like, i tillegg til samsvarende vinkler ved parallelle linjer er like. Siden disse to trekantene er formlike, og den ene siden er dobbelt så lang som den parallelle siden i den mindre trekanten, må alle sidene i den lille trekanten være halvparten av de tilsvarende i den store trekanten. Ser du nå hva du kan gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...