Tekoppen Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Ja, får se hva læreren sier. Håper bare at jeg ikke må bruke 1000 spenn på en kalkulatro liksom. Vel, du kan fint greie deg til eksamen med kun å bruke diverse dataprogram, men kalkulatoren blir nok påkrevd til prøver og læringsaktiviteter i klasserommet. Dessuten legger læreboka opp til at du skal lære å bruke kalkulator. Det at du må kjøpe en kalkulator er det egentlig bare å innfinne seg med, det er noe vi alle blir tvungne til å gjøre. Det skal nevnes at når jeg tok eksamen i R1, så brukte jeg Maple på PC'en istedenfor å ha med meg kalkulator. Lenke til kommentar
summerlove- Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Hei, jeg har en matteoppgave jeg sliter med. På et horisontalt underlag står det to flaggstenger ved siden av hverandre. Den ene stanga er 20 m høy, og den andre er 10 m høy. Vi binder hver flaggsnor til foten av den andre stanga slik at begge snorene blir stramme. Hvor høyt oppe krysser snorene hverandre? Mest sannsynlig skal det løses med formlikhet eller pytagoras.. Aner ikke hva jeg skal gjøre Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 kan enklest løse ved å uttrykke "snorene" som funksjoner. la en av flaggstengene stå i x=0 og en annen i x=d, og sett uttrykkene for hver av snorene lik hverandre og løs. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Mest sannsynlig skal det løses med formlikhet eller pytagoras.. Aner ikke hva jeg skal gjøre Du er inne på noe.. Bruk formlikhet og tegn opp hva som er formlikt med hva, så finner du det nok. kan enklest løse ved å uttrykke "snorene" som funksjoner. la en av flaggstengene stå i x=0 og en annen i x=d, og sett uttrykkene for hver av snorene lik hverandre og løs. Det enkleste er å bruke formlikhet. Jeg kan nok mer om funksjoner enn de fleste, men klarer ikke helt å se hvordan du skal vise det ved disse funksjonene du såvidt beskriver. Lyst til å demonstrere? Tenkte meg om litt og fant funksjonene. Men fortsatt mener jeg at formlikhet er det enkleste. Endret 29. august 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Eh. Hva skal du frem til i oppgaven? Regn ut hvert uttrykk på enklest mulig måte står det i boka. Svaret skal være -i/8 Det klart enkleste her er å gå veien om polar form. Er det dette du har gjort? (DeMoivres formel funker selvsagt også.) Begynn med å bruke at . Nå kan du skrive om tallet til polar form. Det ligger i fjerde kvadrant og danner en vinkel på 45 grader med den reelle aksen (x-aksen). Argumentet til tallet vil altså være . Tallets absoluttverdi er gitt ved . På polarform har du altså . Nå er resten snakk om å bruke eksponentreglene for potenser for å forenkle dette uttrykket, noe som bør gå greit. edit: leif Takk for hjelpa, Jaffe Jeg fikk det til til slutt Lenke til kommentar
maXini Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Trenger litt hjelp av likevel til disse oppgavene: a) Temperaturen T (x) i grader Celcius på dag nr. x i året er gitt som: T (x) = 8 - 11,5 cos 0,0172x - 3,5 sin 0,0172x Finn amplitude, periode, likevektslinje og fase. Antar at jeg gjør den om til ASin(cx + phi) + D formen, og finner infoen? b) Finn ut fra funksjonen i punkt a hvor raskt temperaturen øker når x = 100. Skal jeg bare sette inn T(100), og komme fram til et svar? c) Sett opp en fortegnslinje for T ' (x) for x E [0,365] Denne skal jeg nok klare.. d) Finn høyeste og laveste temperatur og når de inntreffer. Noen som kunne hjelpe meg med denne? Skal jeg bare sette den deriverte lik null? T'(x) = 0 e) Finn vendepunktene på grafen til T Antar denne er T''(x) = 0 ? f) Finn når temepraturen er 0 grader C. T = 0, eller? Endret 29. august 2011 av maXini Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Trenger litt hjelp av likevel til disse oppgavene: a) Temperaturen T (x) i grader Celcius på dag nr. x i året er gitt som: T (x) = 8 - 11,5 cos 0,0172x - 3,5 sin 0,0172x Finn amplitude, periode, likevektslinje og fase. Antar at jeg gjør den om til ASin(cx + phi) + D formen, og finner infoen? b) Finn ut fra funksjonen i punkt a hvor raskt temperaturen øker når x = 100. Skal jeg bare sette inn T(100), og komme fram til et svar? Nei, da får du temperaturen på dag 100. Hva pleier matematikere å gjøre for å se på endring av noe?? Hint: Du snakker om det i en av de andre deloppgavene.. c) Sett opp en fortegnslinje for T ' (x) for x E [0,365] Denne skal jeg nok klare.. d) Finn høyeste og laveste temperatur og når de inntreffer. Noen som kunne hjelpe meg med denne? Skal jeg bare sette den deriverte lik null? T'(x) = 0 Stemmer. e) Finn vendepunktene på grafen til T Antar denne er T''(x) = 0 ? Stemmer. f) Finn når temepraturen er 0 grader C. T = 0, eller? Ja, men hvilke x-verdier svarer det til? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Dersom du har en uendelig rekke 1/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16 så vil denne være mindre enn 1. Men vil ikke summen bli 0,999999? Og det er jo samme som 1? Bare et spørsmål som jeg lurer på om det er noe godt svar til. Vet selv at det er galt, men klarer ikke å forklare det. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Dersom du har en uendelig rekke 1/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16 så vil denne være mindre enn 1. Men vil ikke summen bli 0,999999? Og det er jo samme som 1? Bare et spørsmål som jeg lurer på om det er noe godt svar til. Vet selv at det er galt, men klarer ikke å forklare det. Summen vil i uendeligheten bli lik 1. Men hvis du legger sammen et endelig antall ledd, vil summen bli litt mindre. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) - Endret 9. januar 2012 av Yumekui Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Dersom du har en uendelig rekke 1/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16 så vil denne være mindre enn 1. Men vil ikke summen bli 0,999999? Og det er jo samme som 1? Bare et spørsmål som jeg lurer på om det er noe godt svar til. Vet selv at det er galt, men klarer ikke å forklare det. Uendelige geometriske rekker med kvotient -1 < k < 1 konvergerer og har sum Hvert ledd i en geometrisk rekke er lik det foregående multiplisert med k, så k blir her (1/4) / (1/2) som er 0.25/0.5 = 0.5 Endret 30. august 2011 av Nyah Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Noen som vet hvordan jeg skal gå fram på følgende oppgave: Regn ut uttrykket sin(1+i), der i er den imaginære enhet. Prøver å bruke Eulers formel, men får det ikke til å gå opp... Edit: må jeg bruke addisjonssetningen for vinkler? sin (a+/-b)= sin a*cos b+/-cos a*sin b? Endret 30. august 2011 av jostein013 Lenke til kommentar
maXini Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Trenger litt hjelp av likevel til disse oppgavene: a) Temperaturen T (x) i grader Celcius på dag nr. x i året er gitt som: T (x) = 8 - 11,5 cos 0,0172x - 3,5 sin 0,0172x Finn amplitude, periode, likevektslinje og fase. Antar at jeg gjør den om til ASin(cx + phi) + D formen, og finner infoen? b) Finn ut fra funksjonen i punkt a hvor raskt temperaturen øker når x = 100. Skal jeg bare sette inn T(100), og komme fram til et svar? Nei, da får du temperaturen på dag 100. Hva pleier matematikere å gjøre for å se på endring av noe?? Hint: Du snakker om det i en av de andre deloppgavene.. c) Sett opp en fortegnslinje for T ' (x) for x E [0,365] Denne skal jeg nok klare.. d) Finn høyeste og laveste temperatur og når de inntreffer. Noen som kunne hjelpe meg med denne? Skal jeg bare sette den deriverte lik null? T'(x) = 0 Stemmer. e) Finn vendepunktene på grafen til T Antar denne er T''(x) = 0 ? Stemmer. f) Finn når temepraturen er 0 grader C. T = 0, eller? Ja, men hvilke x-verdier svarer det til? Oppg. b: Åja! For å se endring, deriverer man. Da blir svaret T'(100) = et eller annet. Er det riktig? Og f skjønte jeg ikke helt.. Skal jeg komme fram til verdier for x ved sette T = 0? Endret 30. august 2011 av maXini Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Noen som vet hvordan jeg skal gå fram på følgende oppgave: Regn ut uttrykket sin(1+i), der i er den imaginære enhet. Prøver å bruke Eulers formel, men får det ikke til å gå opp... Edit: må jeg bruke addisjonssetningen for vinkler? sin (a+/-b)= sin a*cos b+/-cos a*sin b? ja... Lenke til kommentar
FrenZzY Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 JEg holder på med brudne brøker i T-matte i vg1. Så har jeg kommet til et stykke hvor x er involvert. Metoden for brudne brøker som jeg bruker er at jeg finner fellesnevneren for alle brøkene og ganger ut brøkene. Men hvordan blir fellesnevneren når X er involvert? jeg har prøvd med 12, 12x.. Noen som vet? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Hei. Litt dumt spørsmål, men: bestem en parameterfremstilling for en linje som går gjennom (-5,4,-12) og er parallell med v=[0,-4,3]. Blir ikke denne vektoren også en retningsvektor for linja? Hvis ikke - hvordan skal jeg løse det? Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 JEg holder på med brudne brøker i T-matte i vg1. Så har jeg kommet til et stykke hvor x er involvert. Metoden for brudne brøker som jeg bruker er at jeg finner fellesnevneren for alle brøkene og ganger ut brøkene. Men hvordan blir fellesnevneren når X er involvert? jeg har prøvd med 12, 12x.. Noen som vet? Fellesnevneren er 6x. Da ganger du 2 med 3 og omvendt, og x med 6. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Hei. Litt dumt spørsmål, men: bestem en parameterfremstilling for en linje som går gjennom (-5,4,-12) og er parallell med v=[0,-4,3]. Blir ikke denne vektoren også en retningsvektor for linja? Hvis ikke - hvordan skal jeg løse det? Vektoren vil peke i samme retning som linja du skal parametrisere; Ja, den vil fungere som en retningsvektor. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Oppg. b: Åja! For å se endring, deriverer man. Da blir svaret T'(100) = et eller annet. Er det riktig? Og f skjønte jeg ikke helt.. Skal jeg komme fram til verdier for x ved sette T = 0? Riktig og riktig. Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 R1 vektorrekning: La M vere midpunktet på PR, og N midtpunktet på QS på figuren. Finn vektor OM og ON uttrykt ved vektor a, vektor b og vektor c. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå