Mildir Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Hei, nettopp begynt på kalkulus 1 etter en lang sommer, og mye er glemt. Har i første omgang to oppgaver jeg lurer på; Gitt polynomet x^4 -x^2 -1 , utrykk polynomet som produkt av første og annengradsfaktorer.(reelle) Neste oppgave: Begrunn at hvis likningen y' + y = x^2 har en løsning y(x) som er et polynom, så må polynomet ha grad lik to. Finn en slik løsning med ubestemte koeffisienters metode. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Kan ikke si at jeg ser den. Vil du vise meg? Ble litt feil i bidet, x_j skal være xj. Jeg skjønner fremdeles ikke helt. Hvor vil du ha de to sigmaene? Er det i stedet for den ene jeg hadde? Det ble bare veldig forvirrende for meg. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Hvordan fikser jeg fine matriser i latex og hvordan kan jeg vise hvilken radoperasjon jeg utfører mellom hvert steg? I begynnelsen bør jeg i det minste vise at jeg ganger den likningen med 3 og legger den til der osv. Helst med litt piler, og gangetegn like ved siden av matrisen. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Ble litt feil i bidet, x_j skal være xj. Jeg skjønner fremdeles ikke helt. Hvor vil du ha de to sigmaene? Er det i stedet for den ene jeg hadde? Det ble bare veldig forvirrende for meg. Ja, det blir likt det du skrev. Hvis du stirrer på det lenge nok ser du at det blir det samme. For hver ]i summerer du xi ganger hver xj, inklusive den selv. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Kjapt spm om faseforskyvning. Oppgaven viser denne grafen: Jeg skal finne en sinusfunksjon som passer til grafen (funksjonen som er på bildet er den som står i fasiten). Jeg skjønner ikke hvordan de kom frem til phi i denne oppgaven. Jeg fikk inntrykk av at faseforskyvning var der grafen skjærer likevekstlinjen første gang, som her ser ut til å være 1,5. Så en formel for dette som var phi/c, men dette gir heller ikke riktig svar. Noen som kunne forklart dette for meg så jeg får litt bedre forståelse for dette med phi? Takk! Lenke til kommentar
pex Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Hvordan finner jeg det neste leddet i denne tallfølgen? 1,2,2,4,8,11,33,... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Hvordan fikser jeg fine matriser i latex og hvordan kan jeg vise hvilken radoperasjon jeg utfører mellom hvert steg? I begynnelsen bør jeg i det minste vise at jeg ganger den likningen med 3 og legger den til der osv. Helst med litt piler, og gangetegn like ved siden av matrisen. Amsmath-pakka har ulike matrisemiljø, for ulike «delimiters» (kva heiter det på norsk?). Du finn ei liste i dokumentasjonen (texdoc amsmath i kommandolinja), eventuelt her: http://tex.stackexchange.com/questions/26434/where-is-the-matrix-command/26447#26447 For å vise radoperasjoner finst det ei pakke som heiter gauss. Kan lage eit døme å leggje ut, i mellomtida kan du lese dokumentasjonen (texdoc gauss). Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 pex: hint: alterner mellom + og * for å komme til neste ledd Lenke til kommentar
pex Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) pex: hint: alterner mellom + og * for å komme til neste ledd Skal ikke alle tallfølger kunne uttrykkes med en formel for det n-te leddet? Kan du vise meg hvordan du tenker? Helt nytt stoff, så det tar litt tid før det sitter skikkelig. Edit: WolframAlpha var heller ikke til stor hjelp. Endret 26. august 2011 av pex Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 tallrekken er: 1 2 2 4 8 11 33 1 + 1 = 2 2 * 1 = 2 2 + 2 = 4 4 * 2 = 8 8 + 3 = 11 11 * 3 = 33 33 + 4 = 37 Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Rekka er nå hvertfall +1 x1 +2 x2 +3 x3 så neste tall er uansett 37 (33 + 4) Det er en forskjell på rekursive og eksplisitte formler for tallfølger. Rekursive er tallfølger som f.eks Nx = Nx-1 + X eller lignende (altså at N3 vil være N2 + 3, N4 er N3+4 osv.) Dette er en rekursiv tallfølge der også operatoren varierer for hvert ledd. Sliter litt med formelen, jeg også. Endret 26. august 2011 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (Passer eigentleg betre i LaTeX-tråden dette, men la gå.) Kan lage eit døme å leggje ut, Kode i spoiler, PDF vedlagt. Ganske enkelt eigentleg. Lag matrisene med gmatrix-miljøet, der bokstaven i klammer, , definerer om kva slags parentesar det er rundt matrisa, tilsvarande matrisemiljøa til amsmath. Etter å ha skrive innhaldet i matrisa på vanleg måte, skriv du \rowops, og so operasjonane. \swap{a}{b} bytter rad a og b, \mult{a}{x} for å gange rad a med x, \add[n]{a}{b} for å leggje n gonger rad a til rad b. Berre hugs at teljaren starter på 0, so fyrste rad har indeks 0, andre rad indeks 1 osb. \documentclass{standalone} \usepackage[landscape]{geometry} \usepackage{mathtools} \usepackage{gauss} \begin{document} \begin{equation*} \begin{gmatrix}[b] 3 & 12 & 33 & 18 & 0 \\ 0 & 1 & 2 & 3 & 8 \\ -1 & -3 & -9 & -4 & 4 \\ 1 & 5 & 13 & 8 & 4 \rowops \mult{0}{\cdot \frac{1}{3}} \swap{1}{2} \end{gmatrix} \sim \begin{gmatrix}[b] 1 & 4 & 11 & 6 & 0 \\ -1 & -3 & -9 & -4 & 4 \\ 0 & 1 & 2 & 3 & 8 \\ 1 & 5 & 13 & 8 & 4 \rowops \add[1]{0}{1} \add[-1]{0}{3} \end{gmatrix} \sim \begin{gmatrix}[b] 1 & 4 & 11 & 6 & 0 \\ 0 & 1 & 2 & 2 & 4 \\ 0 & 1 & 2 & 3 & 8 \\ 0 & 1 & 2 & 2 & 4 \rowops \add[-4]{1}{0} \add[-1]{1}{2} \add[-1]{1}{3} \end{gmatrix} \end{equation*} \end{document} gauss-dome.pdf 1 Lenke til kommentar
pex Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Takk for hjelpen! Vil det si at 2,5,12,27,... er en rekursiv tallfølge? 2*2+1=5 5*2+2=12 12*2+3=27 27*2+4=58 Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Med formelen X = (X-1) x 2X, ja. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Hei, nettopp begynt på kalkulus 1 etter en lang sommer, og mye er glemt. Har i første omgang to oppgaver jeg lurer på; Gitt polynomet x^4 -x^2 -1 , utrykk polynomet som produkt av første og annengradsfaktorer.(reelle) Neste oppgave: Begrunn at hvis likningen y' + y = x^2 har en løsning y(x) som er et polynom, så må polynomet ha grad lik to. Finn en slik løsning med ubestemte koeffisienters metode. Sikker på at du ikke har skrevet noe feil i den første oppgaven? Polynomet kan ikke ha grad høyere enn to. Ved derivasjon "mister" du en grad polynom, og siden vi på høyresiden har et ledd av grad 2, kan vi ikke ha en løsning med høyere grad, siden det ene leddet på venstresiden ikke skal deriveres. Ubestemte koeffisienters metode er som navnet sier; En metode. Siden ligningen ikke er spesielt vanskelig anbefaler jeg deg å slå opp i læreboken. Eventuelt vise hvor det stopper opp for deg. Lenke til kommentar
Mildir Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Jeg har brukt ubestemte koeffisenters metode tidligere, men aldri på en så generell oppgave. Nå har jeg ikke oppgavene tilgjengelig akkurat her, så kan ikke garantere at jeg skrev av helt rett. På den andre oppgaven vet jeg egentlig ikke helt hvor jeg skal begynne, regner med jeg ser det hele om jeg får en liten dytt i riktig rettning. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Anta at løsningen er på formen , og se hva som skjer når du putter det inn i ligningen din. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Finn en vektor som har samme retning som [2,1,-2] med lengden 15. Kan jeg regne meg fram til dette? Isåfall, hvordan? Eller må jeg bare 'gjette'? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 (endret) Du kan regne deg frem til det. Hvis en vektor skal ha samme retning må den være parallell, altså ganger du vektoren du har med en faktor t. Du må finne en t slik at lengden blir lik 15. Klarer du dette? Endring: I tillegg til å være parallell må selvfølgelig t>0. Endret 27. august 2011 av wingeer Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Vel, det er én ting jeg ikke forstår: ved dette tilfellet: [2,1,-2] med lengde 15 får (-2) positivt fortegn (ifølge fasit) - mens i [3,-2,6] med lengden 42 får (-2) negativt fortegn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå