Yumekui Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Jeg skal finne koordinatene til C slik at ABC blir 90°, men jeg ender opp med feil svar. Edit: Ser at jeg har sett på koordinatene til AB istedenfor koordinatene til B når jeg skulle finne koordinatene til BC. Funnet riktig svar nå. Endret 6. august 2011 av Nyah Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) x1=3 y1=1 x2=2 y2=1 abs_u = math.sqrt(x1**(2)+y1**(2)) abs_v = math.sqrt(x2^(2)+y2^(2)) scalar_prod = (x1**x2)+(y1**y2) abs_prod = abs_u*abs_v angle = math.acos(scalar_prod/abs_prod) print "Angle is " +str(math.degrees(angle)) Jeg skal finne vinkelen mellom [3, 1] og [2, 1], problemet er at scalar_prod/abs_prod blir > 1. Glemte at opphøyd skrives med ** og ikke ^; problemet nå er at jeg får en annen vinkel en fasiten, her 8.1~ Jeg bruker definisjonen av skalarproduktet, og omgjør til cos(x) = (u*v)/(|u|*|v|) u*v = x1x2+y1y2 |u|*|v| = rot(x12+y12)*rot(x22*y22) Men som sagt får jeg en annen vinkel enn fasiten, som sier 31.2, mens jeg får 8. Edit: Jeg må slutte å tulle. Jeg har notert ned feil andrekoordinat for V. Skulle være [2, 3] og ikke [2, 1]. ;_; Endret 6. august 2011 av Nyah Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Er nullvektorer ortogonale med alle vektorer? Lenke til kommentar
rhiakath Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Kan noen forklare hvordan jeg skal tenke for å komme frem til at 8^1/2 = 2^3/2 ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Kan noen forklare hvordan jeg skal tenke for å komme frem til at 8^1/2 = 2^3/2 ? Du må sjå/vite at 8 = 2^3. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Er nullvektorer ortogonale med alle vektorer? Ja Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Driver nå og tar opp ingeniørmatte 1 for å forbedre karakter, eksamen nå på fredag. Har fått laget meg en god plan for uken og er godt i gang nå. MEN! Er det noen som har greie huskeregler for praktisk derivasjon/integrasjon mtp vekst og fart? Derivering sitter godt her, men jeg sliter alltid med å komme på det i praktiske situasjoner.. Eks: oppgave nr 2; http://student.hib.no/eksamensoppgaver/ai/2010H/foa152%20matematisk%20analyse%20og%20vektoralgebra%20bokm%C3%A5l%2020.12.10.pdf Tips til korte, geniale huskeregler hadde vært gull! Setter stor pris hvis dere quoter innlegget når dere svarer.. Da er dere ekstrasnill Litt greit å vite når noen svarer deg i en sånn stor, suppetråd Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Tips til korte, geniale huskeregler hadde vært gull! Den korte, geniale, men dessverre arbeidskrevende, regelen er som i så mye annet mengdetrening.. Ellers hjelper det å virkelig skjønne hva den deriverte er, ikke bare kunne regne det ut, men ha forstått at den representerer endringen i et punkt. Hvis du da kobler det med hva den opprinnelige funksjonen er, faller det naturlig hva den deriverte representerer. Er funksjonen høyde, blir den deriverte vekst, er funksjonen hastighet blir den deriverte akselrasjon etc. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Jeg klarer ikke få til å bli 12. Jeg får det bare til å bli 4. Jeg ender opp med nullpunktene -2 og 2 for teller, så (x+2)(x-2), stryke (x-2) mot hverandre, lim er 2, så (2+2)/1 = 4. Men fasit samt kalkulator sier 12. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Du har glemt tretallet i telleren.. 1 Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Du har glemt tretallet i telleren.. Jeg tror jeg tar en liten pause jeg. ;_; Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Haha! Jeg driver og leser på noe lignendes, og har denen funksjonen: http://www2.wolframalpha.com/Calculate/MSP/MSP152919gg81ada5ce730g00001g112if7625g16f2?MSPStoreType=image/gif&s=2&w=125&h=37 For å finne grenseverdien, er det da bare å derivere og sette inn 0 for x inn i det deriverte uttrykket? Var vel det du også gjorde i din funksjon, bare x=2? EDIT: Får ikke dte til å bli 1/2 uansett, da nevneren blir = 0.. Den deriverte av utrykket blir: (xsinx - 2cosx - 2)/x^3 x=>0; Hvordan får man da 1/2 til svar? EDIT: NEVERMIND! Kom akkurat på at man kan bruke L'Hopitals regel om å derivere nevner og teller hver for seg helt til x=>0 ikke gir 0 til svar Da fikk jeg: cosx/2 , innsatt der cos0 = 1 det gir 1/2 i svar! Endret 10. august 2011 av baBuShKa Lenke til kommentar
gemah Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 3 (x - 3) = 5x + 2 Svaret jeg har fått er at x = 5,5 Men problemet kommer når jeg skal sette prøve på svaret. 3 (5,5 - 3) = 5 x 5,5 + 2 16,5 + 9 = 27,5 + 2 25,5 = 29,5 Hva gjør jeg feil? 0 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Hva gjør jeg feil? 0 Pluss og minus og sånt.. Det er noe muffens med utregningen din, hvis du skriver hva du har gjort kan vi hjelpe deg bedre. Endret 11. august 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
gemah Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg har regner slik: 3 (x - 3) = 5x + 2 3x - 9 = 5x + 2 (<-- her har vi prøvd med +9 istede for -9 også, uten hell) 3x - 5x = 2 + 9 -2x = 11 x = -5,5 Prøve= 3 ( -5,5 - 3 ) = 5*-5,5 + 2 - 16,5 + 9 = -27,5 + 2 25,5 = - 25,5 Hmm.. fikk jeg det til alikevel kanskje? Haha. Den -25,5 på høyre siden, forsvinner minustegnet "av seg selv" nå? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Nei, et positivt tall er ikke likt et negativt tall, så du har en fin motsigelse der. Regn ut det som står inne i parantesen først, og så løser du den ut, da er det mye lettere å unngå feil, og du vil få riktig svar. Du har ganget et positivt tall med et negativt tall, og fått et positivt tall til svar, noe som er litt på bærtur. I tillegg er ikke -16,5+9 lik 25,5, det er -7,5. Bruk litt mer tid på oppgaven og gå gjennom alle utregningene nøye (kan hjelpe å ta høyresiden først, og så venstresiden, så slipper du å falle inn i et mønster som gir feil svar hele tiden. Se det fra et nytt synspunkt) Lenke til kommentar
andré87 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Hvor sentralt er komplekse tall, trigonometri og polarkoordinater i lineær algebra? Har repetert en del matematikk som dreier seg om vektorer i planet og i rommet nå. Er det noe annet som det anbefales å ha god kjennskap til før man skal ta ett kurs i lineær algebra? Endret 13. august 2011 av andre87 Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 "Lineære likningssystem, determinantar, matrisealgebra, vektorrom, lineære transformasjonar, diagonalisering, samt bruk innan teorien for kjeglesnitt." Det er temalisten for UiB sitt MAT121. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Hvordan gjør jeg dette på kalkulator (har en Casio fx-9860GII): Tegn grafen til f(x)=sinx med digitalt verktøy for x-verdier i intervallet [0º,360º] Går jeg inn på Graphs og skriver inn sinx får jeg ikke noe graf. Også lurer jeg på denne: sin^2x - cosx = 0 Hva gjør jeg her? Har skrevet om sin^2x til 1-cos^2x, men er stuck der. Takk. Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) I et rektangel er det 3,8 cm forskjell på lengden og bredden. Omkretsen er 36,4 cm. Hva er arealet av rektangelet? Endret 19. august 2011 av medlem-207017 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå