Raspeball Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Jeg er enig i at er håpløst å gi en slik oppgave uten å ha vært borti normaltilnærming. Men dette er VGS, og det skal ikke forundre meg om denne oppgaven er gitt nettopp fordi elevene skal bruke PC, på et eller annet vis, til å løse oppgaven. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Hvordan vil neste steg i ligningen se ut? Jeg satte på ekstra () for at sqrt skulle strekke seg. Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 (endret) Kvadrer, gang ut parentesene, flytt konstantledd på en side og x-ledd på den andre siden av likhetstegnet. 132 = (-2)2+(5-x)2 Endret 22. juli 2011 av Kam Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Kvadrer, gang ut parentesene, flytt konstantledd på en side og x-ledd på den andre siden av likhetstegnet. 132 = (-2)2+(5-x)2 Kjempeflott at du hjelper, men jeg ser ikke hva du har gjort. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Han har kvadrert på begge sider, slik at kvadratroten på høyre side forsvinner. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 (endret) Ok, takk. Skal se videre på det derfra. Da stod jeg igjen med x²-10x-140. Og så bruker jeg koeffisientene og får 5+-²sqrt165 Fasiten har 4+-sqrt10 Jeg skal kontakte utgiveren og spør etter korrektur-ark. Det hender det er feil i fasit bøkene. Men betyr 5+-²sqrt165 det samme som 5+sqrt165 5-sqrt165 ? ²sqrt165 har vel ingenting med 5+- å gjøre? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg testet denne ligningen på wolfram og den viser resultatet slik. Endret 23. juli 2011 av Oxygen 07-12 Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Hvordan løser man en eksponentiallikning som dette når det er snakk om 2-x? 2·2x - 5 + 2·2-x = 0 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Multipliser med , da får du en annengradslikning i Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg vet ikke når du gikk på VGS the_last_nick_left, men statistikkpensum er sterkt redusert i kunnskapsløftet. Normalfordeling er ikke pensum lenger (om det har vært det før?). Hvor fant du denne oppgaven medisinOmsider? Aschehoug sin Matematikk 1T bok, en av kapitteltest oppgavene. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Aschehoug sin Matematikk 1T bok, en av kapitteltest oppgavene. Har du mulighet for å få tak i et løsningsforslag? Det hadde vært interessant å se hvordan forfatterne mener man skulle løse dette. Med en pc kan man vel regne det ut nøyaktig ved å bruke den kumulative fordelingsfunksjonen (er det det cdf heter på norsk, mon tro?), men det krever fryktelig mye regnekraft og er så lite elegant at det nesten gjør vondt. Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Aschehoug sin Matematikk 1T bok, en av kapitteltest oppgavene. Har du mulighet for å få tak i et løsningsforslag? Det hadde vært interessant å se hvordan forfatterne mener man skulle løse dette. Med en pc kan man vel regne det ut nøyaktig ved å bruke den kumulative fordelingsfunksjonen (er det det cdf heter på norsk, mon tro?), men det krever fryktelig mye regnekraft og er så lite elegant at det nesten gjør vondt. I boken står det dessverre bare fasit. Jeg skriver en mail til forlaget nå. 3 Lenke til kommentar
andré87 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Uploaded with ImageShack.us Vektor oppgaver: Har sittet litt å knotet med disse to oppgavene i god stund nå, men har innsett at jeg må ha hjelp. Oppgave 12.121 Har funne ut at vektorene blir: CP = -b +(2/5)a CQ = b(1-t) + a Hvordan går jeg videre frem for å finne hva t skal være for at punktene C, P og Q skal ligge på linje? (målet mitt er å finne denne t`en slik at jeg kan lirke ut en konstant fra begge vektorene, for deretter stryke vektor CP mot vektor CQ, og da stå igjen med et uttrykk alla dette: CP=KONSTANT*CQ)) Oppgave 12.122 c Her står jeg igjen med det samme problemet. Her setter jeg begge ligningene for AS opp mot hverandre. Deretter setter jeg at x=y=t og ganger ut, men det vil seg ikke. Hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
andré87 Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 tusen takk for svar ...jeg fulgte ca den samme fremgangsmåten for den andre oppgaven. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Ulikheter av første grad Eva reiser mye med buss, og hun pleier å kjøpe månedskort. Hun kan da ta bussen så ofte hun vil én måned. Månedskortet koster 550 kr. Alternativet til månedskort er et klippekort som koster 120 kr for 8 reiser. Hvor mange ganger i løpet av en måned må hun bruke bussen for at det skal være billigere med månedskort enn med klippekort. (Tips: La x være antall turer i løpet av en måned.) Trenger hjelp til å komme i gang med denne oppgaven. Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Hvis du ser nærmere på Alternativet til månedskort er et klippekort som koster 120 kr for 8 reiser. Så kan du se at prisen per tur om man har klippekort koster Dermed kan man sette opp en ulikhet der prisen per tur med klippekort skal bli større enn prisen for månedskort. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Det var det jeg trodde ja, men kalkulatoren var konfigurert til noe annet slik at jeg fikk 110/3 til svar. Har værtfall greid å fikse den. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Det var det jeg trodde ja, men kalkulatoren var konfigurert til noe annet slik at jeg fikk 110/3 til svar. Har værtfall greid å fikse den. Noen kalkulatorer vil alltid velge brøk fremfor desimaltall. Du kan dog bytte mellom brøk og desimaltall ved å trykke på en tast. Denne KAN hete noe slikt som S<=>D , eller lignende. Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Eit ganske simpelt spørsmål rekne eg med, men lenge sidan sist. http://sinusr1.cappelendamm.no/c409023/binfil/download.php?tid=242662 Oppgåve 2.33c. Steg 4-5. Korleis kan ein gjere 2x- 2* 2x + 16. Bli til -(2x-16) Det er då den delen med -2*2x eg lure på, litt rusten på potensreglar og liknande. Thanks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå