Frexxia Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 At det ikke er 8 kan bekreftes ved innsetting ganske kjapt Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Sett inn åtte i det opprinnelige uttrykket. Får du likheten til å stemme? Ikke det? Vel, da er ikke svaret åtte. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) http://www.wolframalpha.com/input/?i=13%3Dsqrt%28%282-4%29%C2%B2%2B%285-x%29%C2%B2%29 Matteboka sier x blir 4+-4sqrt10 Endret 21. juli 2011 av Oxygen 07-12 Lenke til kommentar
Okse_ku Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Du skrev 2- (minus 2 på begge sider) ingen forskjell, og samme prinsipp. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 http://www.wolframalpha.com/input/?i=13%3Dsqrt%28%282-4%29%C2%B2%2B%285-x%29%C2%B2%29 Matteboka sier x blir 4+-4sqrt10 Igjen, sett inn svaret i den opprinnelige likningen og se om likheten er oppfylt. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Du skrev 2- (minus 2 på begge sider) ingen forskjell, og samme prinsipp. Ikke 2+ heller, men 2, men jeg har regnet det ut nå så det spiller ingen rolle lenger. http://www.wolframalpha.com/input/?i=13%3Dsqrt%28%282-4%29%C2%B2%2B%285-x%29%C2%B2%29 Matteboka sier x blir 4+-4sqrt10 Igjen, sett inn svaret i den opprinnelige likningen og se om likheten er oppfylt. Før jeg kommer så langt så vet jeg ikke en gang hva det første jeg gjør. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Kvadrer på begge sider. Endret 21. juli 2011 av D3f4u17 Lenke til kommentar
andré87 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Vurderer å ta et kurs i lineær algebra til høsten. Driver i den forbindelse på med, å repetere opp mattematikken igjen. Er det noe spesielt man bør konsentrere seg om å repetere i den sammenheng. Er for eksempel vektorer, integraler etc sentralt? Er lineær algebra vanskelig? Ser at vi skal ha en engelsk lærebok i dette faget, finnes det noe bra norsk faglitteratur innen lineær algebra som kan anbefales? Hei. Et innførende kurs i lineær algebra krever ikke så mye av hva du har lært tidligere. Det kan være noe greit å ha kjennskap til vektorer, men det er slett ikke nødvendig, selv om det er ganske sentralt. Integraler er slett ikke sentralt. Egentlig så er det ikke noe spesielt som trenger repetisjon, da det du har lært tidligere ikke er så lett å overføre til matriser (disse kommer du til å jobbe mye med). Grunnen til dette er fordi matriser opererer under en annen kropp(/"tallsystem") enn hva du har arbeidet med tidligere. Men ikke gråt om du ikke forstår den siste setningen. Om det er vanskelig eller ikke kan jeg umulig svare på for deg. Mye av det er bare kverning av problemer og ren metodikk. Enkelte oppgaver krever litt mer kreativitet, mens andre stort sett bare er å komme seg fra en definisjon og et teorem til en annen slutning. De fleste matematikkbøkene på universitetet er på engelsk. Det er nesten ikke til å komme unna. Når det gjelder noe så grunnleggende som lineær algebra finnes det noen norske alternativ. Hvor gode og forståelige disse er vet jeg ikke, og jeg anbefaler deg egentlig å bruke den engelske som er ført opp som pensum. Du kommer fort inn i det. Tusen takk for utfyllende svar Endret 21. juli 2011 av andre87 Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Kvadrer på begge sider. Ja, greit nok, men jeg vet ikke hvordan ligningen vil se ut etter det. Det får meg til å tro at jeg får en type ligning jeg ikke har sett før. Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Jeg har et lite spørsmål om sannsynlighet under 1T. Jeg skriver av oppgaven så spørsmålet får en sammenheng. Tenk deg at Fremskrittspartiet på et gitt tidspunkt har oppslutning blant 20% av velgerne. Et meningsmålingsinstitutt spør et tilfeldig utvalg av 1000 personer over 18 år hvilket parti de ville ha stemt på hvis det hadde vært stortingsvalg dagen etter. Hva er sannsynligheten for at Fremskrittspartiet vil få en oppslutning på meningmålingen som er a) høyst 18% b) minst 22% c) minst 18.5% og høyst 21.5%. Problemet er vel heller det at kalkulatoren ikke klarer størrelsen på tallene. F.eks i a) kunne jeg ha brukt bcd funksjonen på kalkulatoren. Det går ikke, det står Ma error, noe antar kommer av at tallene er for store. N over R blir 1000 over 180. Er dette poenget eller har jeg en udatert kalkulator? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Bruk normaltilnærming. Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Bruk normaltilnærming. Er den metoden pensum? Det står ikke noe i boka Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 (endret) bruk wolframalpha Kan ikke gjøre det på eksamen, jeg kan bruke pc. Men ikke nettet. Forslag til et off-line program som er ala casio kalkulatoren på steroider? Excel imponerer hehe: =BINOMDIST(180,1000,0.2,TRUE)er det samme som bcd på kalkisen. Endret 22. juli 2011 av medisinOmsider Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Bruk normaltilnærming. Er den metoden pensum? Det står ikke noe i boka Jeg aner ikke hva somer pensumet ditt, men jeg tviler sterkt på at de hadde gitt en sånn oppgave hvis ikke normaltilnærming er pensum. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Bruk normaltilnærming. Er den metoden pensum? Det står ikke noe i boka Jeg aner ikke hva somer pensumet ditt, men jeg tviler sterkt på at de hadde gitt en sånn oppgave hvis ikke normaltilnærming er pensum. Selv om de får bruke PC på eksamen? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Ja. Det å regne ut så store oppgaver med binomisk fordeling og ikke bruke normaltilnærming viser bare dårlig statistikkforståelse. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Jeg vet ikke når du gikk på VGS the_last_nick_left, men statistikkpensum er sterkt redusert i kunnskapsløftet. Normalfordeling er ikke pensum lenger (om det har vært det før?). Hvor fant du denne oppgaven medisinOmsider? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Poenget mitt er at det er meningsløst å gi en sånn oppgave før man har lært normaltilnærming. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Jeg har ikke sagt at jeg er uenig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå