Loff1 Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 A = 40°? Javel? Hva skal det bety? http://en.wikipedia.org/wiki/Degree_(angle) Morsomt. Hva vil du fram til? Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Burde fungere, takk. Jo, spesielt hvis du retter opp den lille feilen jeg hadde (håper du la merke til den): sin(ASB/2)=(AB/2)/3 Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Hvordan blir svaret til en ulikhet når det er snakk om tegnet "mindre eller lik"? Skal man bruke tegnet alle steder i svaret eller bare der x er mindre enn noe? Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Hvordan blir svaret til en ulikhet når det er snakk om tegnet "mindre eller lik"? Skal man bruke tegnet alle steder i svaret eller bare der x er mindre enn noe? Riktig svar Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Nokon som klarer og sjå kva eg gjer feil i denne oppgåva? La C bestå av |z|=3 (mot klokka) og |z|=1 (med klokka), berekn integralet ved og nytte Cauchy sin integral formel. Funksjonen har pol (usikker om dette er det norske namnet) for (for z=0 er ikkje f analytisk, men desse ligg utanfor området ein skal integrere over dersom eg har forstått oppgåva rett). Når gir dette: Fasiten seier svaret er . Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) http://www.wolframalpha.com/input/?i=residue+of+cosh%28z%29%5E2+%2F+%28z%5E2+*+%28z-1-i%29%29+at+1%2Bi Multipliser med og en får samme svar som deg. Antar at det er feil i fasiten. Endret 18. juli 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hvordan ser neste steget ut? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Få roten på én side og kvadrer. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Ja, men vil roten ha minus som fortegn? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Det kommer an på om du flytter roten eller x over.. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Merkelig at jeg aldri klarer å tenke så enkelt. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Hva om det ikke stod x-, men 2 f.eks.? Lenke til kommentar
andré87 Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Hei Hvordan finner man nullpunktet til følgende logaritmefunksjon. f(x)= x2 - 3 - lnx. Klarer det greit på lommeregneren. Men skjønner ikke hvordan man kan finne det ved vanlig regning. Har jeg forstått det riktig hvis den første funksjonen inneholder både den ukjente og den ukjente eksponenten til den ukjente (=lnx)? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Den må løses numerisk. edit2: Den har visst reelle løsninger, bare Wolframalpha som skrev svaret på en merkelig måte. Endret 20. juli 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
Okse_ku Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Hvordan ser neste steget ut? Hva om det ikke stod x-, men 2 f.eks.? (minus 2 på begge sider) Lenke til kommentar
andré87 Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Vurderer å ta et kurs i lineær algebra til høsten. Driver i den forbindelse på med, å repetere opp mattematikken igjen. Er det noe spesielt man bør konsentrere seg om å repetere i den sammenheng. Er for eksempel vektorer, integraler etc sentralt? Er lineær algebra vanskelig? Ser at vi skal ha en engelsk lærebok i dette faget, finnes det noe bra norsk faglitteratur innen lineær algebra som kan anbefales? Lenke til kommentar
jannikale Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Hvor kan jeg lære om log og ln, e etc. ? Sett på khanacademy.org, men er jo bare litt om log? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Vurderer å ta et kurs i lineær algebra til høsten. Driver i den forbindelse på med, å repetere opp mattematikken igjen. Er det noe spesielt man bør konsentrere seg om å repetere i den sammenheng. Er for eksempel vektorer, integraler etc sentralt? Er lineær algebra vanskelig? Ser at vi skal ha en engelsk lærebok i dette faget, finnes det noe bra norsk faglitteratur innen lineær algebra som kan anbefales? Hei. Et innførende kurs i lineær algebra krever ikke så mye av hva du har lært tidligere. Det kan være noe greit å ha kjennskap til vektorer, men det er slett ikke nødvendig, selv om det er ganske sentralt. Integraler er slett ikke sentralt. Egentlig så er det ikke noe spesielt som trenger repetisjon, da det du har lært tidligere ikke er så lett å overføre til matriser (disse kommer du til å jobbe mye med). Grunnen til dette er fordi matriser opererer under en annen kropp(/"tallsystem") enn hva du har arbeidet med tidligere. Men ikke gråt om du ikke forstår den siste setningen. Om det er vanskelig eller ikke kan jeg umulig svare på for deg. Mye av det er bare kverning av problemer og ren metodikk. Enkelte oppgaver krever litt mer kreativitet, mens andre stort sett bare er å komme seg fra en definisjon og et teorem til en annen slutning. De fleste matematikkbøkene på universitetet er på engelsk. Det er nesten ikke til å komme unna. Når det gjelder noe så grunnleggende som lineær algebra finnes det noen norske alternativ. Hvor gode og forståelige disse er vet jeg ikke, og jeg anbefaler deg egentlig å bruke den engelske som er ført opp som pensum. Du kommer fort inn i det. Hvor kan jeg lære om log og ln, e etc. ? Sett på khanacademy.org, men er jo bare litt om log? Hvor dypt ønsker du å lære om dette? Hvilket nivå er du på? Om du sender meg en PM kan jeg sikkert muligens rote sammen et sammensurium som tar for seg logaritmer og slikt. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) <feil oppgave> Endret 21. juli 2011 av Oxygen 07-12 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå