Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk aldri tenkt over problematikken bak det.

Hvis en ser på funksjonen f(x)=x^x, så er jo

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to 0^+} x^x = e^0 = 1 (l'Hôpital). Vet ikke om det er noe særlig relevant, jeg. Det gir jo kanskje grunnlag til å la 0^0 være 1 i visse tilfeller.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Siden chart?cht=tx&chl= \lim_{(x, y) \to (0, 0)} x^y ikke eksisterer (1 langs x-aksen og 0 langs y-aksen) så er det vel mer et definisjonsspørsmål. I mange sammenhenger lønner det seg å definere chart?cht=tx&chl=0^0=1,

 

Vet noen hvordan man løser likningen under?

 

chart?cht=tx&chl=(a x)^{(bx)}=(bx)^{(ax)} \quad \Rightarrow \quadchart?cht=tx&chl= \Large x=\frac{1}{a \left(\frac{b}{a}\right)^{\frac{a}{a-b}}}

 

Ta x-te-roten.

 

 

 

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Har kommet over en faktoriseringsoppgave hvor jeg ikke skjønner hva oppgaveteksten mener:

 

"Faktoriser uttrykkene ved hjelp av nullpunktene."

 

x2 - 4x + 3

 

Det står ikke noe eksempel i kapittelet hvor det er brukt nullpunkter til å faktorisere... så hadde satt pris på om noen kunne forklart dette.

Skal man liksom tegne grafen og finne nullpunktene på den måten?

 

Går ut ifra at man også skal bruke denne metoden på de neste oppgavene hvor man ikke kan bruke kvadratsetning 1 og 2.

Lenke til kommentar

Faen... kunne ønske jeg var bedre på tekstoppgaver som dette hvor man skal finne likningen.

 

Bjørn begynner å lese en bok.

Første dagen leser han 1/8 av alle sidene i boka.

Den neste dagen leser han dobbelt så mange sider som han leste den første dagen.

Den tredje dagen leser han 25 sider.

Og da har han 110 sider igjen.

Hvor mange sider er boka på?

 

1/8x + 2/8x....?

 

Vet at svaret er 216, men jeg klarer ikke å finne likningen.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig... Jeg tenkte altfor avansert da jeg prøvde å finne fellesnevneren.

Det slo meg kort tid etter jeg hadde postet innlegget at jeg kan jo bare gange leddene i nevnerne med hverandre (og de respektive tellere).

Lenke til kommentar

Selvfølgelig... Jeg tenkte altfor avansert da jeg prøvde å finne fellesnevneren.

Det slo meg kort tid etter jeg hadde postet innlegget at jeg kan jo bare gange leddene i nevnerne med hverandre (og de respektive tellere).

 

Du ganger ikke teller med teller, for det står ikke et gangetegn melom leddene. Du ganger først x+7 på den ene siden og x-2 på den andre siden.

 

How come you are doing Maths in the summer vacation? :O

Endret av maikenflowers
Lenke til kommentar

Du ganger ikke teller med teller, for det står ikke et gangetegn melom leddene. Du ganger først x+7 på den ene siden og x-2 på den andre siden.

 

Mente ikke at tellerne skulle ganges med hverandre. Ble dårlig formulert. Mente altså at tellerne skulle ganges med det samme som nevner i samme brøk.

 

How come you are doing Maths in the summer vacation? :O

 

R1-sommerkurs :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...