Nebuchadnezzar Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 (endret) Er 0 lov da? Trodde at 0^0 var udefinert... Lest at mange mener at det blir 1, men jeg vet ikke. Tror det kommer an på hvordan man definerer tallsystemet. Selv mener jeg at 0^0 er udefinert. Endret 2. juli 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 I mange tilfeller blir 0^0 definert som 1. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 (endret) Jeg har faktisk aldri tenkt over problematikken bak det. Hvis en ser på funksjonen f(x)=x^x, så er jo (l'Hôpital). Vet ikke om det er noe særlig relevant, jeg. Det gir jo kanskje grunnlag til å la 0^0 være 1 i visse tilfeller. Endret 2. juli 2011 av wingeer Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=502604 =) angående 0^0 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 (endret) Siden ikke eksisterer (1 langs x-aksen og 0 langs y-aksen) så er det vel mer et definisjonsspørsmål. I mange sammenhenger lønner det seg å definere , Vet noen hvordan man løser likningen under? Ta x-te-roten. Endret 2. juli 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Har kommet over en faktoriseringsoppgave hvor jeg ikke skjønner hva oppgaveteksten mener: "Faktoriser uttrykkene ved hjelp av nullpunktene." x2 - 4x + 3 Det står ikke noe eksempel i kapittelet hvor det er brukt nullpunkter til å faktorisere... så hadde satt pris på om noen kunne forklart dette. Skal man liksom tegne grafen og finne nullpunktene på den måten? Går ut ifra at man også skal bruke denne metoden på de neste oppgavene hvor man ikke kan bruke kvadratsetning 1 og 2. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Generelt, om eit andregradsuttrykk har nullpunkta , kan uttrykket skrivast som . For å finne nullpunkta kan du bruke abc-formelen. Endret 3. juli 2011 av Torbjørn T. 1 Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Ah... selvfølgelig. Andregradsformelen ja. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Heter det virkelig ABC-formelen? Jeg trodde det het andregradsformelen. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Kan ikkje ein ting ha meir enn eitt namn? 2 Lenke til kommentar
stifa Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Heter det virkelig ABC-formelen? Jeg trodde det het andregradsformelen. Kjært barn har mange navn... 1 Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 (endret) - Endret 9. januar 2012 av Yumekui Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 a er andregradsleddet b er førstegradsleddet c er konstantleddet abc-formelen Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Faen... kunne ønske jeg var bedre på tekstoppgaver som dette hvor man skal finne likningen. Bjørn begynner å lese en bok. Første dagen leser han 1/8 av alle sidene i boka. Den neste dagen leser han dobbelt så mange sider som han leste den første dagen. Den tredje dagen leser han 25 sider. Og da har han 110 sider igjen. Hvor mange sider er boka på? 1/8x + 2/8x....? Vet at svaret er 216, men jeg klarer ikke å finne likningen. Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 (endret) Ok, du skal altså finne X = antall sider.. Da har du X - antall sider lest = 110. : X - (X/8 + 2X/8 + 25) = 110. Endret 4. juli 2011 av kloffsk 1 Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Er det noen som har noen tips for hvordan man finner fellesnevner i rasjonale uttrykk som dette? Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Er det noen som har noen tips for hvordan man finner fellesnevner i rasjonale uttrykk som dette? Fellesnevneren her er (x+7)(2-x), så da ganger du med 2-x på den ene siden (husk at du må gange både oppe og nede) og x+7 på den andre. 1 Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Selvfølgelig... Jeg tenkte altfor avansert da jeg prøvde å finne fellesnevneren. Det slo meg kort tid etter jeg hadde postet innlegget at jeg kan jo bare gange leddene i nevnerne med hverandre (og de respektive tellere). Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) Selvfølgelig... Jeg tenkte altfor avansert da jeg prøvde å finne fellesnevneren. Det slo meg kort tid etter jeg hadde postet innlegget at jeg kan jo bare gange leddene i nevnerne med hverandre (og de respektive tellere). Du ganger ikke teller med teller, for det står ikke et gangetegn melom leddene. Du ganger først x+7 på den ene siden og x-2 på den andre siden. How come you are doing Maths in the summer vacation? :O Endret 9. juli 2011 av maikenflowers Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Du ganger ikke teller med teller, for det står ikke et gangetegn melom leddene. Du ganger først x+7 på den ene siden og x-2 på den andre siden. Mente ikke at tellerne skulle ganges med hverandre. Ble dårlig formulert. Mente altså at tellerne skulle ganges med det samme som nevner i samme brøk. How come you are doing Maths in the summer vacation? :O R1-sommerkurs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå