the_last_nick_left Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (Løst) Jeg har problemer med å komme videre med løsning av likningen Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med neste steg eller lignende. Du har utelatt det ene svaret.. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Er det ikke bare 1 og 0 da? Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (Løst) Jeg har problemer med å komme videre med løsning av likningen Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med neste steg eller lignende. Du har utelatt det ene svaret.. Nei, jeg har ikke lagt ved noen svar. Jeg løste den en stund etter at jeg stilte spørsmålet, deretter endret jeg posten til en spoiler med melding om at jeg allerede har løst den. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) Tror det er slik den skal løses: Er det dette fasiten sier også eller? EDIT: Jeg bør kanskje ha trykt «refresh». Fikk du samme svaret du også? Du har utelatt det ene svaret.. Er det ikke bare 1 og 0 da? Jo, nettopp. Nei, jeg har ikke lagt ved noen svar. Jeg løste den en stund etter at jeg stilte spørsmålet, deretter endret jeg posten til en spoiler med melding om at jeg allerede har løst den. Svarte feil innlegg.. Endret 1. juli 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Spør her og da, skal løse ulikheten under ved et geometrisk resonnement. Tenkte at for hvilke x-verdier er x nærmere null, enn havlparten av 1. Men det funket ikke. noen tips ? =) Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Si meg, er det ikke en trekant som illustrerer akkurat dette forholdet? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Tror nok det er trekantulikheten cuadro tenker på, men den bare likner. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Spør her og da, skal løse ulikheten under ved et geometrisk resonnement. Tenkte at for hvilke x-verdier er x nærmere null, enn havlparten av 1. Men det funket ikke. noen tips ? =) Tegn opp på ei tallinje? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) Klarer ikke helt å lage riktig tegning, litt hjelp? Ser at ulikheten stemmer når men klarer ikke å finne den andre løsningen ved å studere tallinja. Er rimelig blank på dette, så å få det inn med te-skje hadde vært fint. Endret 1. juli 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) < Endret 9. januar 2012 av Yumekui Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) Tror nok det er trekantulikheten cuadro tenker på, men den bare likner. Selvfølgelig. Litt rask over papiret her. Nebu: Det enkleste er nok å bare grafe begge sidene av ligningen. Snu gjerne om på den slik at |x-1|/2<|x| Du skal nå fort kunne se at den andre løsningen er når x/2 - x < 1/2, eller x > 1/3 Nyah: Det ser i alle fall ut som at du har byttet fortegn midt i din utregning. Hvordan gikk du fra (-2^(x^2))+4*(2^x)-3 til faktoriseringen ((2^x)-3)((2^x)-1)? Endret 1. juli 2011 av cuadro Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) > Endret 9. januar 2012 av Yumekui Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) Faktoriser ut minustegnet: -x^2 +4x - 3 = -(x^2 - 4x + 3) = -(x-1)(x-3) Du har glemt et minustegn. Edit: Merk at du får riktige røtter ved å bruke abc-formelen slik du gjør, men den løser ikke uttrykket slik at den er reversibel. Du kan prøve å gange sammen (x-1)(x-3), og deretter se om dette blir riktig. Endret 1. juli 2011 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Faktoriser ut minustegnet: -x^2 +4x - 3 = -(x^2 - 4x + 3) = -(x-1)(x-3) Du har glemt et minustegn. Edit: Merk at du får riktige røtter ved å bruke abc-formelen slik du gjør, men den løser ikke uttrykket slik at den er reversibel. Du kan prøve å gange sammen (x-1)(x-3), og deretter se om dette blir riktig. Så jeg får et ledd til, -1, i fortegnsskjemaet - Denne har da heltrukken negativ linje, som reverserer fortegnslinjene til (-1*(x-1)(x-3))/(x-2), og dermed stemmer med fasiten? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Vet noen hvordan man løser likningen under? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 (endret) Du har glemt den trivielle løsningen! Jobber med den andre løsningen nå. Endring: Orker ikke mer. En sånn oppgave en kan stirre seg blind på. Endret 2. juli 2011 av wingeer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå