Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Vel, hvis 5/100 er forventet å stryke. Hvor mange forventer du da hvis du trekker 20?

 

det er forklart i boka at man skal bruke binomisk modell. hvorfor skal man det, når det bare er vanlig prosent regning?

 

edit: skal man bare sette opp modellen når man skal finne andre verdier som varians etc?

 

La chart?cht=tx&chl=X være en binomisk variabel, slik at chart?cht=tx&chl=X = \sum_{i=1}^{n} I_i, der chart?cht=tx&chl=I_i er chart?cht=tx&chl=1 med sannsynlighet chart?cht=tx&chl=p, og chart?cht=tx&chl=0 med sannsynlighet chart?cht=tx&chl=1-p (og uavhengige). Da er

 

chart?cht=tx&chl=E(X) = \sum_{i = 1}^n E(I_i) = \sum_{i = 1}^n \left[ 1\cdot p + 0 \cdot (1-p)\right] = np

 

chart?cht=tx&chl=E(X^2) = \sum_{i \neq j} E(I_i)E(I_j) + \sum_{i = 1} ^n E(I_i^2) = (n^2-n) p^2 + np

 

chart?cht=tx&chl=Var(X) = E(X^2)-E(X)^2 = (n^2 - n)p^2 + np - n^2 p^2 = np(1-p)

 

Da burde du være i stand til å kunne svare på spørsmålet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man skal skrive om f(x)= a Sin kx + b Cos kx til f(x)= c Sin (k(x+(fi)) kan man finne faseforskyvningen (fi) ved å si at tan fi=b/a. Er det noen som kan vise meg hvordan denne sammenhengen utledes?

 

PS: Du må ha en "c" på h.s. av likningen, amplituden blir en egen variabel ;)

 

Med en "c" så kan h.s. skrives ut som:

 

p><p>c \cdot sin(kx+\phi)=c \cdot sin(kx) \cdot cos(\phi)+ c \cdot cos(kx) \cdot sin(\phi) [KUN for sin(a+b), se nederst for alle utskrivingene]

 

Overstående uttrykk må være likt chart?cht=tx&chl=a \cdot sin(kx)+b \cdot cos(kx). Dette medfører at chart?cht=tx&chl=c \cdot cos(\phi)=a og chart?cht=tx&chl=c \cdot sin(\phi)=b (det som står til sin(kx) må være det samme på begge sider av likningen, og det som står til cos(kx) må være det samme på begge sider av likningen).

 

Da har du at chart?cht=tx&chl=\frac{b}{a}=\frac{c \cdot sin(\phi)}{c \cdot cos(\phi)}=tan(\phi)

 

 

c finnes fra sammenhengen chart?cht=tx&chl=sin^2(x)+cos^2(x)=1:

chart?cht=tx&chl=\frac{a}{c}=cos(\phi), \qquad \frac{b}{c}=sin(\phi)   \qquad  \Rightarrow   \qquad  sin^2(\phi)+cos^2(\phi)=(\frac{a}{c})^2+(\frac{b}{c})^2=\frac{1}{c^2} \cdot (a^2+b^2)=1  \qquad  \Rightarrow  \qquad  c=\sqrt{a^2+b^2}

 

 

 

 

 

Som sagt er dette kun for sin(a+b). Dersom du vil skrive om til cosinus, eller sin(a-b) er framgangsmåten akkurat den same, men da må du bruke riktig regel:

 

1) sin(a+b)=sin(a)*cos(b)+sin(b)*cos(a)

2) sin(a-b)=sin(a)*cos(b)-sin(b)*cos(a)

3) cos(a+b)=cos(a)*cos(b)-sin(a)*sin(b)

4) cos(a-b)=cos(a)*cos(b)+sin(a)*sin(b)

Lenke til kommentar

jeg skal finne ut om stryk karakteren på en skole har økt med hypotesetesting. skal jeg bruke signifikansnivå 0.05?

 

+

 

hvordan sier man dette p(x < 19) muntlig?

 

Hvis du ikke har fått beskjed om hvilket signifikansnivå, så velger du selv. Da er det som du sier mest naturlig å velge 0,05.

 

Det siste uttales "p av x mindre enn 19".

Lenke til kommentar

Derivasjon => Kjerneregelen

 

Tror ikke den kan integreres slik at man får en standard funksjon, men man kan vel gjøre det numerisk osv. sikkert hvis det er et bestemt itnegral. Ellers kan du skrive den som

 

sum e^(cosx)= 1+cosx+cos^2(x)/2!+cos^3(x)/3! + .... blabla bla til uendelig og integrere hvert ledd ....

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Jeg kom opp i matte munltig-eksamen. Og skal opp på tirsdagen. Oppgaven min heter: Min Første Leilighet. Noen stikkord er: Tegning/målestokk. kjøp, areal, materialberegning, merverdiavgift, rabatt, prosent, finansiering, inventar, maling, gulvbelegg, geometri, utgifter.

Kan noen hjelpe meg å lage en historie, der en person skal kjøpe sin første leilighet. Og inn i denne historien skal en del av disse stikkordene komme inn?

Lenke til kommentar

jeg har laget en hypotesetest hvor jeg tester om det er færre som stryker i matte. har funnet en p-verdi 0.257 og signifikansnivå er 0.05, har jeg grunnlag for å si at færre stryker i matte når p-verdien er større enn signifikansnivået?

Lenke til kommentar

jeg har laget en hypotesetest hvor jeg tester om det er færre som stryker i matte. har funnet en p-verdi 0.257 og signifikansnivå er 0.05, har jeg grunnlag for å si at færre stryker i matte når p-verdien er større enn signifikansnivået?

 

Du kan jo starte med å takke for hjelpen du har fått før du går løs på neste spørsmål. Svaret på det her får du lete opp selv.

Lenke til kommentar

jeg har laget en hypotesetest hvor jeg tester om det er færre som stryker i matte. har funnet en p-verdi 0.257 og signifikansnivå er 0.05, har jeg grunnlag for å si at færre stryker i matte når p-verdien er større enn signifikansnivået?

 

Du kan jo starte med å takke for hjelpen du har fått før du går løs på neste spørsmål. Svaret på det her får du lete opp selv.

 

jeg ble ganske usikker, siden jeg mener å ha hørt læreren min si noe om sannsynligheten av x mindre enn 19 eller no

Lenke til kommentar

jeg ble ganske usikker, siden jeg mener å ha hørt læreren min si noe om sannsynligheten av x mindre enn 19 eller no

 

Det leses "p av...", men betydningen er jo "sannsynligheten for at x er mindre enn 19".

Endret av DBM
Lenke til kommentar

jeg har laget en hypotesetest hvor jeg tester om det er færre som stryker i matte. har funnet en p-verdi 0.257 og signifikansnivå er 0.05, har jeg grunnlag for å si at færre stryker i matte når p-verdien er større enn signifikansnivået?

 

Mener å huske at du må slå det opp i en normalfordelingstabell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...