Frexxia Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Vel, hvis 5/100 er forventet å stryke. Hvor mange forventer du da hvis du trekker 20? det er forklart i boka at man skal bruke binomisk modell. hvorfor skal man det, når det bare er vanlig prosent regning? edit: skal man bare sette opp modellen når man skal finne andre verdier som varians etc? La være en binomisk variabel, slik at , der er med sannsynlighet , og med sannsynlighet (og uavhengige). Da er Da burde du være i stand til å kunne svare på spørsmålet ditt. 1 Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Når man skal skrive om f(x)= a Sin kx + b Cos kx til f(x)= c Sin (k(x+(fi)) kan man finne faseforskyvningen (fi) ved å si at tan fi=b/a. Er det noen som kan vise meg hvordan denne sammenhengen utledes? PS: Du må ha en "c" på h.s. av likningen, amplituden blir en egen variabel Med en "c" så kan h.s. skrives ut som: [KUN for sin(a+b), se nederst for alle utskrivingene] Overstående uttrykk må være likt . Dette medfører at og (det som står til sin(kx) må være det samme på begge sider av likningen, og det som står til cos(kx) må være det samme på begge sider av likningen). Da har du at c finnes fra sammenhengen : Som sagt er dette kun for sin(a+b). Dersom du vil skrive om til cosinus, eller sin(a-b) er framgangsmåten akkurat den same, men da må du bruke riktig regel: 1) sin(a+b)=sin(a)*cos(b)+sin(b)*cos(a) 2) sin(a-b)=sin(a)*cos(b)-sin(b)*cos(a) 3) cos(a+b)=cos(a)*cos(b)-sin(a)*sin(b) 4) cos(a-b)=cos(a)*cos(b)+sin(a)*sin(b) Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) jeg skal finne ut om stryk karakteren på en skole har økt med hypotesetesting. skal jeg bruke signifikansnivå 0.05? + hvordan sier man dette p(x < 19) muntlig? Endret 12. juni 2011 av kensil Lenke til kommentar
DBM Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 jeg skal finne ut om stryk karakteren på en skole har økt med hypotesetesting. skal jeg bruke signifikansnivå 0.05? + hvordan sier man dette p(x < 19) muntlig? Hvis du ikke har fått beskjed om hvilket signifikansnivå, så velger du selv. Da er det som du sier mest naturlig å velge 0,05. Det siste uttales "p av x mindre enn 19". Lenke til kommentar
Hanfrapubennedigata Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Hvordan deriverer og integrerer man ecos x? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Derivasjon => Kjerneregelen Tror ikke den kan integreres slik at man får en standard funksjon, men man kan vel gjøre det numerisk osv. sikkert hvis det er et bestemt itnegral. Ellers kan du skrive den som sum e^(cosx)= 1+cosx+cos^2(x)/2!+cos^3(x)/3! + .... blabla bla til uendelig og integrere hvert ledd .... Endret 12. juni 2011 av Jude Quinn Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Deriver med kjerneregel. Ubestemt integral får du nok ikke til. http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate+exp%28cos%28x%29%29 Endret 12. juni 2011 av kloffsk Lenke til kommentar
...:) Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Jeg kom opp i matte munltig-eksamen. Og skal opp på tirsdagen. Oppgaven min heter: Min Første Leilighet. Noen stikkord er: Tegning/målestokk. kjøp, areal, materialberegning, merverdiavgift, rabatt, prosent, finansiering, inventar, maling, gulvbelegg, geometri, utgifter. Kan noen hjelpe meg å lage en historie, der en person skal kjøpe sin første leilighet. Og inn i denne historien skal en del av disse stikkordene komme inn? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Ingen her som gidder å gjøre leksene dine ... 2 Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 jeg har laget en hypotesetest hvor jeg tester om det er færre som stryker i matte. har funnet en p-verdi 0.257 og signifikansnivå er 0.05, har jeg grunnlag for å si at færre stryker i matte når p-verdien er større enn signifikansnivået? Lenke til kommentar
...:) Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Ingen her som gidder å gjøre leksene dine ... Det var ikke det jeg spurte om heller. Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg, ikke gjøre HELE oppgaven min FOR meg?.. Lenke til kommentar
DBM Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 jeg har laget en hypotesetest hvor jeg tester om det er færre som stryker i matte. har funnet en p-verdi 0.257 og signifikansnivå er 0.05, har jeg grunnlag for å si at færre stryker i matte når p-verdien er større enn signifikansnivået? Du kan jo starte med å takke for hjelpen du har fått før du går løs på neste spørsmål. Svaret på det her får du lete opp selv. Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 jeg har laget en hypotesetest hvor jeg tester om det er færre som stryker i matte. har funnet en p-verdi 0.257 og signifikansnivå er 0.05, har jeg grunnlag for å si at færre stryker i matte når p-verdien er større enn signifikansnivået? Du kan jo starte med å takke for hjelpen du har fått før du går løs på neste spørsmål. Svaret på det her får du lete opp selv. jeg ble ganske usikker, siden jeg mener å ha hørt læreren min si noe om sannsynligheten av x mindre enn 19 eller no Lenke til kommentar
Hanfrapubennedigata Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Kjerneregel? Wild guess. Herregud, selvfølgelig.. NÅ er jeg lei matte. Lenke til kommentar
DBM Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) jeg ble ganske usikker, siden jeg mener å ha hørt læreren min si noe om sannsynligheten av x mindre enn 19 eller no Det leses "p av...", men betydningen er jo "sannsynligheten for at x er mindre enn 19". Endret 12. juni 2011 av DBM Lenke til kommentar
Snovind Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Hei jeg sliter litt med en derivasjonsoppgave. f(x) = x2 * e-x + 1 jeg har funnet ut at den deriverte er: f'(x) = xe-x+1(2-x) Men jeg er usikker på hvordan man finner den dobbeltderiverte. Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Hvis du ikke faktoriserer den, er det bare å bruke produktregelen igjen, nå med to ledd. 1 Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 jeg har laget en hypotesetest hvor jeg tester om det er færre som stryker i matte. har funnet en p-verdi 0.257 og signifikansnivå er 0.05, har jeg grunnlag for å si at færre stryker i matte når p-verdien er større enn signifikansnivået? Mener å huske at du må slå det opp i en normalfordelingstabell. Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Stemmer det, bare å sjekke i formelsamlingen til aschehaug. Eller søke på nettet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå