kloffsk Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg gidder ikke gjette på hva U og L er. Selv om jeg har en mistanke. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg lurer ikke på hva summen til U og L blir, men hvor 1-tallene kommer fra .......... Lenke til kommentar
Gebby Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Det er litt vanskelig å svare på uten å vite hvordan man lager U og L... Lenke til kommentar
llisle39 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 en 2. gradsligning, hva er leddenes funkjson/ hva gjør leddene? lager bare et eksempel eg: 2x^2 + 2x - 3 = hva gjør 2x^2 med grafen? hva gjør 2x ? og konstantleddet -3 ??7 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Konstantleddet hever og senker grafen. Men det beste er vel bare at du prøver litt selv og se hva de ulike leddenegjør medgrafen. En grei måte å gjøre dette på er og tegne grafen På for eksempel wolframAlpha eller geogebra. http://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+2x^2%2B2x+and+3x^2%2B2x Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Geogebra er veldig fint for slikt, der kan du lage ein slider for kvar koeffisient, og endre talet ved å dra denne fram og attende. Då ser du direkte kva ei endring av koeffisienten gjer med grafen. Eit døme på dette er i vedlagt .ggb-fil. Du kan køyre GeoGebra direkte i nettlesaren, og opne .ggb-fila der. andregradslikning.ggb 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg skjønner ikke hva du mener med isometri her :-) Er vel veldig sjelden en parametrisering er en isometri. Et eksempel er vel sylinderen. edit: mener -> skjønner. Isometri er veldefinert. Men jeg ser poenget ditt, og da var det slik jeg trodde. Neeeei, jeg vet ikke hva du mener med S^2. Jeg ser ikke hvordan en skal relatere kartesiske koordinater i et plan til en sfære. Dersom du mener S, forstår jeg, og da blir det jo bare polarkoordinater. Lenke til kommentar
Ole_Bauer Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hei, lurer på om noen kan hjelpe meg med å få t alene på en side i det uttrykket her: Sy = v0 * sin (vinkel) * t + 1/2 * g * t2 Er en kastligning fra fysikk, har muntlig eksamen imorgen, er vel ikke så viktig i forhold til den, men lurer på om det går Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Du har en andregradslikning.. ABC-formelen er en fin bil. Lenke til kommentar
Ole_Bauer Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Du har en andregradslikning.. ABC-formelen er en fin bil. aaah, det tenkte ikke jeg på Takker Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg skjønner ikke hva du mener med isometri her :-) Er vel veldig sjelden en parametrisering er en isometri. Et eksempel er vel sylinderen. edit: mener -> skjønner. Isometri er veldefinert. Men jeg ser poenget ditt, og da var det slik jeg trodde. Neeeei, jeg vet ikke hva du mener med S^2. Jeg ser ikke hvordan en skal relatere kartesiske koordinater i et plan til en sfære. Dersom du mener S, forstår jeg, og da blir det jo bare polarkoordinater. Vel, tja. Jeg vet hva en isometri mellom to riemannske mangfoldigheter er, men jeg skjønner ikke i hvilken sammenheng du mener isometri her.. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Det trenger jo ikke være mellom to Riemannske mangfoldigheter. En isometri er jo bare en lengdebevarende transformasjon mellom to metriske rom. Hvorvidt Riemannske mangfoldigheter har en metrikk vet jeg ingenting om, men jeg vil jo anta det ut fra det lille jeg har lest om mangfoldigheter. Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Nei, men nå var det vel overflater i R^3 vi diskuterte ... Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Kort spørsmål, er dette en inhomogen andreordens differensiallikning? 4Y''+4y'+17=0 All min erfaring tilsier at det er det. Men i løsningsforslaget så er dette regnet som en homogen differensiallikning. Altså 17 blir tatt for å være 17 y når han løser den karakteristiske likningen. Dette er et gammelt eksamensett så det er mulig det er noen lure triks ute å går... Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 hvis det er en strykprosent på 5% i matte på en skole og jeg tilfeldigvis trekker 20 elever i faget. er forventningsverdien 1? Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Vel, hvis 5/100 er forventet å stryke. Hvor mange forventer du da hvis du trekker 20? Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Vel, hvis 5/100 er forventet å stryke. Hvor mange forventer du da hvis du trekker 20? det er forklart i boka at man skal bruke binomisk modell. hvorfor skal man det, når det bare er vanlig prosent regning? edit: skal man bare sette opp modellen når man skal finne andre verdier som varians etc? Endret 10. juni 2011 av kensil Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Ja, det er greit. Men hva er forventningsverdien til en binomialfordeling? Du tenker rett, men helt korrekt er det binomialfordelt, ja. Hver student stryker med p=0.05. Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Kort spørsmål, er dette en inhomogen andreordens differensiallikning? 4Y''+4y'+17=0 All min erfaring tilsier at det er det. Men i løsningsforslaget så er dette regnet som en homogen differensiallikning. Altså 17 blir tatt for å være 17 y når han løser den karakteristiske likningen. Dette er et gammelt eksamensett så det er mulig det er noen lure triks ute å går... Den er inhomogen, så fremt det ikke skal være 17y ... Hvis det faktisk er 17, kan du sette y' = x og løse 4x' + 4x + 17 = 0. Endret 10. juni 2011 av kloffsk Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Kort spørsmål, er dette en inhomogen andreordens differensiallikning? 4Y''+4y'+17=0 All min erfaring tilsier at det er det. Men i løsningsforslaget så er dette regnet som en homogen differensiallikning. Altså 17 blir tatt for å være 17 y når han løser den karakteristiske likningen. Dette er et gammelt eksamensett så det er mulig det er noen lure triks ute å går... Den er inhomogen, så fremt det ikke skal være 17y ... Hvis det faktisk er 17, kan du sette y' = x og løse 4x' + 4x + 17 = 0. Det er 17 ja, burde kanksje sende mail til læreren om at det er feil i løsningsforslaget. Har faktisk hatt eksamen i matematikk 1 for ingeniørstudenter idag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå