maikenflowers Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Selvfølgelig finnes det regler i sannsynlighetsregning, men for å svare på spørsmålet hans må han nesten utdype hva han mener. Selvfølgelig, men når det kommer til når man skal bruke addisjon og multiplikasjon er det mest sunn fornuft som gjelder Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Tar med en eksempeloppgave: Jan og Trine skal på kino sammen med to venner. De kjøper fire billetter ved siden av hverandre på samme rad. Trine trekker tilfeldig en billett. Finn sannsynligheten for at Trine blir sittende ved siden av Jan når Jan trekker tilfeldig sin billett etter Trine. Da må en addere sannsynligheten dersom Trine trekker en av de ytterste plassene med sannsynligheten for at de blir sittende ved siden av hverandre dersom hun trekker en av de midterste setene (og en må da gange med 1/2 i begge leddene). Lenke til kommentar
MissAne Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Kom opp i matte muntlig idag, og fikk temaet min første bolig. Er det noen som har gode ideer til hva jeg kan ha med? Stikkordene er : - kjøp/finansiering - beliggenhet - målestokk/tegning - oppussing - utgifter per måned - møblering - reiseutgifter Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hva med: - kjøp/finansiering - beliggenhet - målestokk/tegning - oppussing - utgifter per måned - møblering - reiseutgifter Selvfølgelig går det an å gi noen tips, men jeg ser helst til at du skriver hva du har tenkt FØR du får noe servert på sølvfat. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med litt makroøkonomi her? Mellom to år har nominell lønn gått opp med 2,5 prosent. Samtidig har konsumprisindeksen gått ned med 1,5 prosent. Reallønnen har da gått opp med 4 prosent. Hvordan kommer en frem til dette? I følge pensumboken finner en reallønn ved å dividere nominell lønn på konsunprisindeks. Men da gir det 1.66? Den prosentvise endringen i reallønna regnes som endring i nominell lønn minus inflasjon. I dette tilfellet får du at R=2,5-(-1,5)=4% dobbel minus gir pluss, fordi det her har vært en deflasjon, ikke inflasjon Den fremgangsmåten er litt unøyaktig, men brukes ofte og gir ikke så stor forskjell fra det formelt riktige som regnes ut ved å dele den nye nominelle lønnen på den nye konsumprisindeksen og så trekke fra 1, altså 1,025/0,985-1= 0,0406.. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) 1. Har noen en definisjon på hva gradient er? Første som slo meg var funksjonsvektor/retningsvektor, men det føles samtidig feil. 2. Randen, det er ytterpunktene i definisjonsområde? Gitt I ∈ [a,b], er da x=a og x=b randpunkt/randen? 3. Determinant, det er vel produktet av en matrise? Utrolig hvor fort man glemmer. Endret 6. juni 2011 av 2bb1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 1. Gradienten kan muligens tenkes på som den "deriverte" til en flate. Altså peker gradienten i den retningen flaten øker mest. Det er sikkert helt brukbare definisjoner på wikipedia. 2. Ja. 3. Determinant er ikke et produkt av to matriser, men en funksjon som relaterer matriser med element i en kropp til ett element i denne kroppen. F.eks. matriser med reelle tall blir sendt til ett reellt tall. Regneregler finner du på wikipedia. Lenke til kommentar
Pute Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hei, Jeg prøver å løse en oppgave. Oppgaven er beregnet for Del 1, altså uten hjelpemidler. Oppgaven er på 1T-nivå. Jeg sliter noe voldsomt! Håper noen kan løse denne for meg: 1i) Du får vite dette om en trekant ABC: Vinkel A = 90 grader AB = 4 cm sinB = cosB Forklar korleis denne trekanten må sjå ut og lag ein figur. Oppgaven er hentet her Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Siden sinB = cosB betyr jo det at B = 45. Da blir det vel lettere? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Prøv å dele den siste likningen på cos(B). Lenke til kommentar
Pute Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Har prøvd en del nå, men står helt fast! Får det jo til med kalkulator, men veit ikke hvordan jeg skal forholde meg til oppgaven uten kalkulator.. Trenger flere hint! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hei, Jeg prøver å løse en oppgave. Oppgaven er beregnet for Del 1, altså uten hjelpemidler. Oppgaven er på 1T-nivå. Jeg sliter noe voldsomt! Håper noen kan løse denne for meg: 1i) Du får vite dette om en trekant ABC: Vinkel A = 90 grader AB = 4 cm sinB = cosB Forklar korleis denne trekanten må sjå ut og lag ein figur. Oppgaven er hentet her Hvis du setter inn den formelle definisjonen på sin og cos ser du det kanskje? Lenke til kommentar
Pute Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Nå har jeg endelig klart den. Tok en pause og rett etter pausa tok jeg den med en gang Slik løste jeg den: Jeg kaller hypotenusen for h og den andre kateten for x Dvs. Derfor kan jeg si at begge katetene er 4 cm. Når begge katetene er like store vil det si at vinkel B og C er like store. Det vil igjen si at vinkel B og C er 45 grader. Riktig? Lenke til kommentar
masb Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hvis du bruker enhetssirkelen ser du det veldig enkelt. Bare i et tilfelle er cos x = sin x. Dvs. ved 45 grader eller pi/4 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Såvidt meg bekjent, og jeg våger å påstå jeg er bekjent, er verken enhetssirkelen eller radianer pensum i 1T. Dersom en bruker definisjonene skal en komme frem til svaret, og det er det vedkommende har gjort. Svaret er for øvrig riktig. Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Såvidt meg bekjent, og jeg våger å påstå jeg er bekjent, er verken enhetssirkelen eller radianer pensum i 1T. Dersom en bruker definisjonene skal en komme frem til svaret, og det er det vedkommende har gjort. Svaret er for øvrig riktig. Korrekt. Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Er lov til å bruke regelbøker på 1P-eksamen? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Du for spørre din lærer/skoleadministrasjon.. Lenke til kommentar
☻☻☻ Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Skal vise at . Er det noen elegant måte å gjøre det på? Jeg kom fram til dette: Lenke til kommentar
☻☻☻ Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Ok, jeg ser man kan bruke induksjon på dette også: Grunnsteg: Induksjonshypotese: Anta at for Induksjonssteget: , må altså vise at , som er det samme som å vise at , og for holder dette. Ergo er . Endret 7. juni 2011 av Tallteori Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå