Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar med en eksempeloppgave:

 

Jan og Trine skal på kino sammen med to venner. De kjøper fire billetter ved siden av hverandre på samme rad. Trine trekker tilfeldig en billett. Finn sannsynligheten for at Trine blir sittende ved siden av Jan når Jan trekker tilfeldig sin billett etter Trine.

 

Da må en addere sannsynligheten dersom Trine trekker en av de ytterste plassene med sannsynligheten for at de blir sittende ved siden av hverandre dersom hun trekker en av de midterste setene (og en må da gange med 1/2 i begge leddene).

Lenke til kommentar

Kom opp i matte muntlig idag, og fikk temaet min første bolig. Er det noen som har gode ideer til hva jeg kan ha med?

Stikkordene er :

- kjøp/finansiering

- beliggenhet

- målestokk/tegning

- oppussing

- utgifter per måned

- møblering

- reiseutgifter

Lenke til kommentar

Hva med:

- kjøp/finansiering

- beliggenhet

- målestokk/tegning

- oppussing

- utgifter per måned

- møblering

- reiseutgifter

 

Selvfølgelig går det an å gi noen tips, men jeg ser helst til at du skriver hva du har tenkt FØR du får noe servert på sølvfat.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med litt makroøkonomi her?

 

Mellom to år har nominell lønn gått opp med 2,5 prosent. Samtidig har konsumprisindeksen gått ned med 1,5 prosent. Reallønnen har da gått opp med 4 prosent. Hvordan kommer en frem til dette?

 

I følge pensumboken finner en reallønn ved å dividere nominell lønn på konsunprisindeks. Men da gir det 1.66?

 

 

Den prosentvise endringen i reallønna regnes som endring i nominell lønn minus inflasjon. I dette tilfellet får du at

 

R=2,5-(-1,5)=4%

 

dobbel minus gir pluss, fordi det her har vært en deflasjon, ikke inflasjon :)

 

Den fremgangsmåten er litt unøyaktig, men brukes ofte og gir ikke så stor forskjell fra det formelt riktige som regnes ut ved å dele den nye nominelle lønnen på den nye konsumprisindeksen og så trekke fra 1, altså 1,025/0,985-1= 0,0406..

Lenke til kommentar

1. Har noen en definisjon på hva gradient er? Første som slo meg var funksjonsvektor/retningsvektor, men det føles samtidig feil.

 

2. Randen, det er ytterpunktene i definisjonsområde? Gitt I ∈ [a,b], er da x=a og x=b randpunkt/randen?

 

3. Determinant, det er vel produktet av en matrise?

 

Utrolig hvor fort man glemmer.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

1. Gradienten kan muligens tenkes på som den "deriverte" til en flate. Altså peker gradienten i den retningen flaten øker mest. Det er sikkert helt brukbare definisjoner på wikipedia.

 

2. Ja.

 

3. Determinant er ikke et produkt av to matriser, men en funksjon som relaterer matriser med element i en kropp til ett element i denne kroppen. F.eks. matriser med reelle tall blir sendt til ett reellt tall. Regneregler finner du på wikipedia.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg prøver å løse en oppgave. Oppgaven er beregnet for Del 1, altså uten hjelpemidler. Oppgaven er på 1T-nivå.

Jeg sliter noe voldsomt! Håper noen kan løse denne for meg:

1i) Du får vite dette om en trekant ABC:

Vinkel A = 90 grader

AB = 4 cm

sinB = cosB

 

Forklar korleis denne trekanten må sjå ut og lag ein figur.

 

Oppgaven er hentet her

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg prøver å løse en oppgave. Oppgaven er beregnet for Del 1, altså uten hjelpemidler. Oppgaven er på 1T-nivå.

Jeg sliter noe voldsomt! Håper noen kan løse denne for meg:

1i) Du får vite dette om en trekant ABC:

Vinkel A = 90 grader

AB = 4 cm

sinB = cosB

 

Forklar korleis denne trekanten må sjå ut og lag ein figur.

 

Oppgaven er hentet her

 

Hvis du setter inn den formelle definisjonen på sin og cos ser du det kanskje?

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig klart den. Tok en pause og rett etter pausa tok jeg den med en gang :p

Slik løste jeg den:

 

Jeg kaller hypotenusen for h og den andre kateten for x

chart?cht=tx&chl=sinB=cosB

 

 

chart?cht=tx&chl=sinB=\frac{x}{h}

 

chart?cht=tx&chl=cosB=\frac{4}{h}

 

Dvs.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x}{h}=\frac{4}{h}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x}{h}=\frac{4}{h} |*h

 

chart?cht=tx&chl=x=4

 

Derfor kan jeg si at begge katetene er 4 cm. Når begge katetene er like store vil det si at vinkel B og C er like store. Det vil igjen si at vinkel B og C er 45 grader.

 

Riktig?

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent, og jeg våger å påstå jeg er bekjent, er verken enhetssirkelen eller radianer pensum i 1T. Dersom en bruker definisjonene skal en komme frem til svaret, og det er det vedkommende har gjort. Svaret er for øvrig riktig.

Lenke til kommentar

Ok, jeg ser man kan bruke induksjon på dette også:

 

Grunnsteg: chart?cht=tx&chl=4! = 24 > 16 = 4^2

 

Induksjonshypotese: Anta at chart?cht=tx&chl=k! > k^2 for chart?cht=tx&chl=n = k (\geq 4)

 

Induksjonssteget: chart?cht=tx&chl=(k+1)! > (k+1)k^2, må altså vise at chart?cht=tx&chl=(k+1)k^2 > (k+1)^2, som er det samme som å vise at chart?cht=tx&chl=k(k-1) > 1, og for chart?cht=tx&chl=k>1 holder dette. Ergo er chart?cht=tx&chl=(k+1)! > (k+1)^2.

Endret av Tallteori
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...