dinosauren Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2010110906002#&struct=DIV16 Klarer du å åpne denne linken? Hvis ikke så gå inn på bibsys, og søk på rottmann, og der ligger den som en elektronisk bok Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 ... samme integral? Ja om du putter n=m=1 på henholdsvis pkt 107 og 108 så vil integralet være likt, men svaret forskjellig? Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Nei, konstanten er ikke lik. sin^2(x) + cos^2(x) = 1. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Det er jo bare å justere med konstanten C. Det blir to identiske grafer som bare er justert forskjellig. endret: http://www.wolframalpha.com/input/?i=graph+-1%2F2+*+cos^2+x%2C+1%2F2+*+sin^2+x la inn her så du kan se. Endret 4. juni 2011 av Matsemann Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Det er jo bare å justere med konstanten C. Det blir to identiske grafer som bare er justert forskjellig. endret: http://www.wolframalpha.com/input/?i=graph+-1%2F2+*+cos^2+x%2C+1%2F2+*+sin^2+x la inn her så du kan se. Ser det nå Men når det f.eks regner ut et bestemt integral så tar man ikke hensyn til konstanten C, og da vil jo man få forskjellig svar? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Når du tar et bestemt integral forsvinner konstanten. (C-C=0) Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Når du tar et bestemt integral forsvinner konstanten. (C-C=0) Akkurat, og kan du ikke justere med konstanten og dermed få forskjellig svar.. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Hvis konstanten forsvinner har det jo ingenting å si hva den er. Du vil få samme svar uansett. (Merk at C-en vanligvis blir innbakt i F(x), jeg ville bare gjøre det tydelig.) Endret 4. juni 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Men herremann da, skrev jo grunnen over. Les hva jeg skriver. KONSTANTEN ER IKKE LIK!!!!! Han har flyttet faktoren 1/2 inn i ene konstanten. 1/2 sin^2(x) = 1/2 - 1/2cos^2(x) Endret 4. juni 2011 av kloffsk Lenke til kommentar
Gebby Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Når du tar et bestemt integral forsvinner konstanten. (C-C=0) Akkurat, og kan du ikke justere med konstanten og dermed få forskjellig svar.. Bestemt integral er jo bare arealet under grafen, som er likt for begge funksjonene. Ubestemt integral er forskellig, og derfor er konstantene forskjellige. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Det er da ikke samme integral. Meh, ødelagt av ny side. :< Endret 4. juni 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med litt makroøkonomi her? Mellom to år har nominell lønn gått opp med 2,5 prosent. Samtidig har konsumprisindeksen gått ned med 1,5 prosent. Reallønnen har da gått opp med 4 prosent. Hvordan kommer en frem til dette? I følge pensumboken finner en reallønn ved å dividere nominell lønn på konsunprisindeks. Men da gir det 1.66? Lenke til kommentar
eveant Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Når det gjelder sannsynlighet, når skal man bruke pluss mellom to ledd og når skal man bruke gange? Nivå: 1T på vgs.... Lenke til kommentar
eveant Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 jeg skjønner ikke når jeg skal bruke pluss og når jeg skal bruke gange. Dette gjelder sannsynlighet. Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 jeg skjønner ikke når jeg skal bruke pluss og når jeg skal bruke gange. Dette gjelder sannsynlighet. Det er ikke noen regel på det, du må bare bruke sunn fornuft og logiske resonnementer... Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Selvfølgelig finnes det regler i sannsynlighetsregning, men for å svare på spørsmålet hans må han nesten utdype hva han mener. Lenke til kommentar
about Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med litt makroøkonomi her? Mellom to år har nominell lønn gått opp med 2,5 prosent. Samtidig har konsumprisindeksen gått ned med 1,5 prosent. Reallønnen har da gått opp med 4 prosent. Hvordan kommer en frem til dette? I følge pensumboken finner en reallønn ved å dividere nominell lønn på konsunprisindeks. Men da gir det 1.66? Den prosentvise endringen i reallønna regnes som endring i nominell lønn minus inflasjon. I dette tilfellet får du at R=2,5-(-1,5)=4% dobbel minus gir pluss, fordi det her har vært en deflasjon, ikke inflasjon Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) jeg skjønner ikke når jeg skal bruke pluss og når jeg skal bruke gange. Dette gjelder sannsynlighet. Om du vil at to ting skal skje samtidig, bruker vi som oftest ganging. Sannsynligheten for at jeg trekker et svart kort OG at det er et bildekort. Hvis vi vil ha summen av ulike sannsynligheter bruker vi som oftest pluss Sannsynligheten for 5 eller 6 på terningen Endret 5. juni 2011 av Nebuchadnezzar 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå