Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan skal jeg gå fram hvis jeg skal finne et punkt C som er bestemt ved at B og C ligger symmetrisk om planet.

 

B ( 11, -9,-1) planet: 2x-2y-z= 5

 

Det eneste jeg vet er at Normalvektoren treffer begge punktene, men hva mer er jeg skal gjøre/ finne har jeg ingen peiling på. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Dette kan sikkert gjøres på flere måter (f.eks. ved å lage seg en parameterfremstilling av linja gjennom B som står normalt på planet osv.) En metode: Du kan jo finne avstanden s fra B til planet. Så kan du finne enhetsnormalvektoren chart?cht=tx&chl=\vec{e_n} til planet, altså en vektor som har lengde 1 og som er parallell med normalvektoren (denne finner du ved å dele normalvektoren på sin egen lengde.) Er du med på at C da vil være gitt ved chart?cht=tx&chl=\vec{OC} = \vec{OB} + 2s \vec{e_n} (i ord: hvis du står i B og går lengden 2s (dobbelt så langt som fra B til planet) langs enhetsnormalvektoren så vil du komme til punktet C. Det eneste problemet er å vite om normalvektoren har retning fra B mot C eller omvendt. Hvis ikke må du snu den (gange med -1). For å finne ut dette kan du finne punktet A: chart?cht=tx&chl=\vec{OA} = \vec{OB} + s \vec{e}_n og se om dette punktet ligger i planet (sett inn i planligningen.)

 

EDIT: Metode 2, vha. parameterfremstilling av linja gjennom B og planet: Linja vil være gitt ved chart?cht=tx&chl=\vec{OB} + t \vec{n} = [11, -9, -1] + t[2,-2,-1]. Hvis du setter hver komponent inn for x, y og z i planligningen, finner du parameterverdien (t-verdien) til punktet linja krysser planet i. Da må 2 ganger denne verdien gi et punkt som er dobbelt så langt unna, altså punktet C.

 

EDIT2: med tanke på arbeidsmengde og metoder du er vant med så er vel sistnevnte den greieste (men det er såklart et pluss om du får det til på begge måter og forstår hvorfor de fungerer)

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Har en oppgave som jeg strever med å få til:

 

i ei krukke ligger det fire grønne og seks gule kuler. Vi trekker tilfeldig ei kule, registrerer fargen og legger den tilbake. Dette gjør vi tre ganger.

1) Hvor stor er sannsynligheten for at to av de tre kulene er gule?

2) Finn sannsynligheten for at vi trekker ut ei eller to gule kuler.

Lenke til kommentar

Bruk en binomisk fordeling.

 

Takk!

 

Har enda et problem som jeg er litt usikker på:

 

Vi kjøper en frøpakke

Spireevne: 90%

Antall frø: 20

 

Regnet ut for noen andre oppgaver:

P(x=20) = 0,122

P(x=19) = 0,27

P(x=18) = 0,285

P(x=17) = 0,19

p(x=16) = 0,09

 

Finn sannsynligheten for at høyst 3 frø ikke spirer.

Hvordan finner jeg den?

 

EDIT:

Går det an å bare plusse sammen P(x=20) + P(x=19) + P(x=18) + P(x=17) og få 0,867??

Svaret er 0,86 i fasit...

Endret av Per Kalle
Lenke til kommentar

Hei :)

 

Jobber med eksamen og sitter litt fast på utregninger av sin og cos. Hvordan vet man at sin(2x)=2sinx*cosx? Jeg finner liksom ikke logikken i det.

 

Og når jeg regner ut at six X=0,866=60 grader, så blir svaret TT/3(ok) og TT-TT/3(?). Jeg skjønner egentlig dette. Jeg har pugget at cos X =2TT-X og X, og at sin X = TT-X og X. Har også pugget at -cos x=TT+-X og at -sin X=TT+X og 2TT-X. Det jeg lurer på er om det er noen enklere vei å komme frem til svaret enn å pugge disse reglene?

 

 

Lenke til kommentar

Jeg hadde stor nytte av å heller lære meg enhetssirkelen framfor å pugge hva man skal kunne legge på løsningen kalkulatoren gir av sin x = a.

 

http://per.matematikk.net/images/9/9a/Enhetssirkel1.png

 

Tegn den på eksamen, og når du må regne ut en vinkel ser du på sirkelen hvilken annen vinkel som også vil kunne gi samme verdi av cos/sin til vinkelen, og da ser man ganske intuitivt hva man må gjøre med vinkelen for å finne den andre løsningen.

 

Angående sin(2x) =2sinxcosx så er det noe man bare lærer seg etterhvert. Det er en trigonometrisk sammenheng, og selv om man sikkert kan komme seg fram til den med no slags utregninger er det nok lettere å bare huske at sin(2x) kan skrives på en annen måte, på samme måte som man husker sin^2(x)+cos^2(x) = 1 etc, og bare slår opp i formelsamlingen.

Lenke til kommentar

hvilken annen vinkel som også vil kunne gi samme verdi av cos/sin .

 

 

Der!, Kjønte jeg det :) Jeg trodde alle vinklene ga forskjellige verdier av cos og sin. Takk for hjelpen :) Jeg skal gjøre litt research i formelboken nå.

Lenke til kommentar

Hei!

Noen som har et forslag til desse:

 

a)En stålkule har en radius på 10 millimeter. Kula veier 32 gram. Vi ønsker å lage en stålkule med radius 30 millimeter, hvor mye vil en slik kule veie?

 

b)En massiv kule av aluminium med diameter 8 cm skal smeltes om til flere små, massive aluminiumskuler med diameter 2 cm. Hvor mange slike små kuler får vi?

 

c)Det er brettet en kube av papir, volumet av kuben er 27 cm3. Hva er arealet av papiret? (flatene til kuben).

 

Hadde satt veeldig stor pris på noen forslag! :)

Takk

Lenke til kommentar

Hei, jeg siter og sliter frem til eksamen nå, og den ene tingen jeg virkelig ikke greier å forstå helt er induksjonsbevis. Kunne noen som kan dette forklare trinn for trinn på enkel og forståelig måte hva man skal gjøre? Synes boka har en veldig vanskelig måte å forklare akkurat dette temaet på...

Lenke til kommentar

@Ulven93: Hugs reglane lg(a*b) = lg(a)+lg(b) og lg(a/b) = lg(a)-lg(b) så skal det løyse seg :)

 

 

 

lg(2ab)+lg(5/a)-lg(10b) = lg(2)+lg(a)+lg(b)+lg(5)-lg(a)-lg(10)-lg(b) = lg(2)+lg(5)-lg(10)

= lg(10)-lg(10) = 0

 

 

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Hei!

Noen som har et forslag til desse:

 

a)En stålkule har en radius på 10 millimeter. Kula veier 32 gram. Vi ønsker å lage en stålkule med radius 30 millimeter, hvor mye vil en slik kule veie?

 

b)En massiv kule av aluminium med diameter 8 cm skal smeltes om til flere små, massive aluminiumskuler med diameter 2 cm. Hvor mange slike små kuler får vi?

 

c)Det er brettet en kube av papir, volumet av kuben er 27 cm3. Hva er arealet av papiret? (flatene til kuben).

 

Hadde satt veeldig stor pris på noen forslag! :)

Takk

 

Du har ikke fasit til de oppgavene? Vil se om jeg har regnet og tenkt riktig før jeg poster fremgangsmetoden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...