Nebuchadnezzar Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Kam man argumentere med eller skrive det som tekst ti pluss ti null ganger er lik ti Tror bare de som mener at det er noe annet enn 10 bare lurer dere / sier ting på trass. Endret 27. mai 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
blured Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Noen som kan vise hvordan denne deriveres? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Osv evnt kjerneregek der Endret 27. mai 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Noen som kan vise hvordan denne deriveres? Hvis du integrerer (1-x)^-1 så får du ln-uttrykk fordi hvis ikke ville potensen blitt 0. Når du går motsatt vei og skal derivere et ln-uttrykk, så vil du få -1 i potens. Så svaret blir: (ln(1-x)) ---> 1/(1-x) også ganger du med derivert av kjernen som er: (1-x)' = -1 Så da får du -1(1/(1-x)) = 1/(x-1) Oj, glemte roten! Da må du som nevnt over bare gange med (1/2) Endret 27. mai 2011 av Abigor Lenke til kommentar
blured Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Ah, tenkte ikke over den første metoden, takktakk Nebuchadnezzar, da gikk den veldig lett å regne ut. Men om jeg skulle derivert den med kjerneregelen, hvordan ville utregningen sett ut da? Når jeg forsøkte selv, kom jeg til: og ikke som fasiten lyder. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Glemte ikke du å bruke kjerneregelen på rotuttrykket ditt? Da skulle du fått et minustegn der =) 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Hmm, dvs at det er to kjerner der... Roten med innhold er kjernen til ln. Og innholdet til roten er kjernen til roten? Edit, ja: Endret 27. mai 2011 av blured 1 Lenke til kommentar
Per Kalle Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Hvordan regnet du det ut da? Du har nesten fått riktig, men du mangler en faktor n. Når du setter inn får du . Da kan du forkorte ved å skrive telleren som og få . Når har du altså på venstre side: og på høyre side . Da overlater jeg det til deg å vise at disse to er like. Tusen takk for hjelpen!! Trenger hjelp til et annet også: Et passord skal bestå av sju tegn. De tre første skal være små bokstaver fra det engelske alfabetet, og de fire siste skal være fødselsdatoen til vedkommende som skal ha passordet. Hvor mange ulike kombinasjoner av slike passord kan vi bruke? Endret 28. mai 2011 av Per Kalle Lenke til kommentar
lappugle Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hvordan løser man denne slags oppgaver? og I det hele tatt ulikheter for å finne konvergensområde for en geometrisk rekke med variabel kvotient. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hvordan regnet du det ut da? Du har nesten fått riktig, men du mangler en faktor n. Når du setter inn får du . Da kan du forkorte ved å skrive telleren som og få . Når har du altså på venstre side: og på høyre side . Da overlater jeg det til deg å vise at disse to er like. Tusen takk for hjelpen!! Trenger hjelp til et annet også: Et passord skal bestå av sju tegn. De tre første skal være små bokstaver fra det engelske alfabetet, og de fire siste skal være fødselsdatoen til vedkommende som skal ha passordet. Hvor mange ulike kombinasjoner av slike passord kan vi bruke? veit du svaret...? Lenke til kommentar
Per Kalle Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Hvordan regnet du det ut da? Du har nesten fått riktig, men du mangler en faktor n. Når du setter inn får du . Da kan du forkorte ved å skrive telleren som og få . Når har du altså på venstre side: og på høyre side . Da overlater jeg det til deg å vise at disse to er like. Tusen takk for hjelpen!! Trenger hjelp til et annet også: Et passord skal bestå av sju tegn. De tre første skal være små bokstaver fra det engelske alfabetet, og de fire siste skal være fødselsdatoen til vedkommende som skal ha passordet. Hvor mange ulike kombinasjoner av slike passord kan vi bruke? veit du svaret...? Venstre side: n+ (n(n-1))/2 = (2n+n^2-n)/2 = (n^2+n)/2 = (n(n+1))/2 Høgre side: (n(n+1))/2 Fasiten på oppgaven jeg trenger svar på er 6 415 240 kombinasjoner. Delte dette på 26^3 og fikk 365.. men da brukte jeg fasiten noe som jeg ikke har mulighet til senere. Men siden 365 er antall dager i et år, vil jeg tro at svaret skal være noe sånn som: 26^3*365 Endret 28. mai 2011 av Per Kalle Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 ja, var akkurat den jeg hadde; 26 bokstaver i det engelske alfabetet, samt 365 dager i året ...så det stemmer da... Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Sliter litt med denne binomiske fordelingsoppgaven: Sannsynligheten for at en tilfeldig valgt norsk rekrutt er over 187 cm høy, er 0.15. En patrulje består av seks rekrutter. La X være antallet rekrutter i patruljen som har høyde over 187 Oppgaven) Sannsynligheten for at en tilfeldig valgt rekrutt er minst 193cm er 0.03. Hvor stor er sannsynlgheten for at en tilfeldig valgt rekrutt er mellom 187 og 193 cm. På forhånd takk:) Fasiten sier 0,146 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Hvordan løser man denne slags oppgaver? og I det hele tatt ulikheter for å finne konvergensområde for en geometrisk rekke med variabel kvotient. Her står det at x skal være slik at er større enn -1, og mindre enn 1. Du skal finne alle x som passer inn i disse betingelsene. Det du i alle fall kan si med en gang er at alltid er større enn 0, så uansett hvilke x du finner. Så det vil bli ulikheten som bestemmer hvilke x som kan være med. Kan du løse denne ulikheten? Mer generelt: betyr akkurat det samme som at OG . EDIT: Når det er sagt så lønner det seg veldig ofte å i stedet for å se på ulikheten se på ulikheten når du jobber med geometriske rekker (der k(x) er kvotienten.) Da har du bare én ulikhet å forholde deg til. Endret 28. mai 2011 av Jaffe Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 100% = alle høydene 15% = de over 187 3% = de over 193 De mellom 187-193 = 15% - 3% = 12% ????????? Lenke til kommentar
Per Kalle Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 På et fat ligger det epler, pærer, bananer, appelsiner og kiwi. Du skal ta med deg frukt på tur, høyst én frukt av hver type. Hvor mange utvalg kan du gjøre? Bruk Binomialkoeffisienter. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 100% = alle høydene 15% = de over 187 3% = de over 193 De mellom 187-193 = 15% - 3% = 12% ????????? Slik tenkte jeg også, men ut i fra fasit er det feil:( Lenke til kommentar
lappugle Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hvordan løser man denne slags oppgaver? og I det hele tatt ulikheter for å finne konvergensområde for en geometrisk rekke med variabel kvotient. Her står det at x skal være slik at er større enn -1, og mindre enn 1. Du skal finne alle x som passer inn i disse betingelsene. Det du i alle fall kan si med en gang er at alltid er større enn 0, så uansett hvilke x du finner. Så det vil bli ulikheten som bestemmer hvilke x som kan være med. Kan du løse denne ulikheten? Mer generelt: betyr akkurat det samme som at OG . EDIT: Når det er sagt så lønner det seg veldig ofte å i stedet for å se på ulikheten se på ulikheten når du jobber med geometriske rekker (der k(x) er kvotienten.) Da har du bare én ulikhet å forholde deg til. Det må vel bli til at gjelder for alle x, og gir . Hvordan oversetter jeg det til ? x må være mindre enn 1, men hva med den andre verdien (altså a)? Siden gjelder for alle x, betyr det at x må være over -1, eller at x kan være hva som helst, så lenge den oppfyller x<1? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Sliter litt med denne binomiske fordelingsoppgaven: Sannsynligheten for at en tilfeldig valgt norsk rekrutt er over 187 cm høy, er 0.15. En patrulje består av seks rekrutter. La X være antallet rekrutter i patruljen som har høyde over 187 Oppgaven) Sannsynligheten for at en tilfeldig valgt rekrutt er minst 193cm er 0.03. Hvor stor er sannsynlgheten for at en tilfeldig valgt rekrutt er mellom 187 og 193 cm. På forhånd takk:) Fasiten sier 0,146 ? Endret 28. mai 2011 av Janhaa Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hvordan løser man denne slags oppgaver? og I det hele tatt ulikheter for å finne konvergensområde for en geometrisk rekke med variabel kvotient. Her står det at x skal være slik at er større enn -1, og mindre enn 1. Du skal finne alle x som passer inn i disse betingelsene. Det du i alle fall kan si med en gang er at alltid er større enn 0, så uansett hvilke x du finner. Så det vil bli ulikheten som bestemmer hvilke x som kan være med. Kan du løse denne ulikheten? Mer generelt: betyr akkurat det samme som at OG . EDIT: Når det er sagt så lønner det seg veldig ofte å i stedet for å se på ulikheten se på ulikheten når du jobber med geometriske rekker (der k(x) er kvotienten.) Da har du bare én ulikhet å forholde deg til. Det må vel bli til at gjelder for alle x, og gir . Hvordan oversetter jeg det til ? x må være mindre enn 1, men hva med den andre verdien (altså a)? Siden gjelder for alle x, betyr det at x må være over -1, eller at x kan være hva som helst, så lenge den oppfyller x<1? Det stemmer. Men gjelder ikke for alle x < 1. Når x < -1 så vil jo bli positiv og større enn 1. Så konklusjonen blir at x må være mellom -1 og 1. Altså . På den andre er det verre å tenke på denne måten. For å i det hele tatt kunne begynne å behandle ulikhetene må man dele dem opp i to tilfeller -- om x er positiv eller negativ, slik at man kan gange og dele med x på begge sider av ulikheten, og være klar over om man skal snu ulikhetstegnet eller ikke. Derfor bør du som sagt ovenfor løse ulikheten i stedet for (de to sier akkurat det samme) med mindre det er såpass enkelt som det var i den første av ulikhetene dine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå