Ksungam Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Har en oppgave jeg ville satt pris på å få litt hjelp med; Du legger 4 kort fra en kortstokk opp på bordet. På hvor mange måter kan du få ett kort i hver farge? (Farge: Kløver, Spar, Ruter, Hjerter). Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Har en oppgave jeg ville satt pris på å få litt hjelp med; Du legger 4 kort fra en kortstokk opp på bordet. På hvor mange måter kan du få ett kort i hver farge? (Farge: Kløver, Spar, Ruter, Hjerter). hvis du tar hensyn til rekkefølga; Endret 26. mai 2011 av Janhaa Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 10 runde vinduer med en diameter på 50 cm. Et renholdsfirma ønsker å vite hvr langt tid de vil bruke på å vaske alle de runde vinduene derson de bruker 10 minuter på vær kvadrat meter. gjør svaret om til meter. Blir det ikke da 25*25*3,14= 1962,5 : 100 centimer = 19,6meter 19,6 * 10 minutter 196.25 minutter Blir dette riktig? Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Har en oppgave jeg ville satt pris på å få litt hjelp med; Du legger 4 kort fra en kortstokk opp på bordet. På hvor mange måter kan du få ett kort i hver farge? (Farge: Kløver, Spar, Ruter, Hjerter). hvis du tar hensyn til rekkefølga; Mange takk Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 10 runde vinduer med en diameter på 50 cm. Et renholdsfirma ønsker å vite hvr langt tid de vil bruke på å vaske alle de runde vinduene derson de bruker 10 minuter på vær kvadrat meter. gjør svaret om til meter. Blir det ikke da 25*25*3,14= 1962,5 : 100 centimer = 19,6meter 19,6 * 10 minutter 196.25 minutter Blir dette riktig? kan noen svare veldig skjapt ? Lenke til kommentar
Gebby Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 nei. gjør om til meter før du regner ut arealet av vinduene, det blir alltid lettest. For det andre glemmer du at det er 10 vinduer, du finner bare ut hvor lang tid de bruker per vindu. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Her har jeg kommet med masse eksempler til deg i en annen tråd på oppgaver du kan ha på en muntlig eksamen, og det eneste du gjør er å skrive de rett av og be om løsning på samtlige oppgaver her? I praksis har vel jeg skrevet en hel eksamensoppgave for deg, uten at du har løftet på en finger. Håper du stryker. 2 Lenke til kommentar
Per Kalle Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Du setter inn for n og k i den formelen. Da trenger du å vite hvordan du bruker fakultetfunksjonen. Kort sagt er n! lik produktet av alle tallene fra 1 og opp til n. Som et eksempel er . Eller for et generelt tall n: . En kort og konsis måte å definere n! på er å si at og definere at 0! = 1. Med ord: n fakultet er lik produktet av n og fakultet av n-1. Jeg kan vise deg hvoran du regner ut den første binomialkoeffisienten: . Her har vi en brøk som kan forkortes betraktelig. Husk på at . Da ser vi at . Se om du kan gjøre samme utregning for de andre binomialkoeffisientene i ligningen du skal bevise. Takk! Fikk: (n/2) = n/2 Men hvordan slår jeg sammen n og n/2 til å bli ((n+1)/2) ? Da har du regnet feil. Husk at du nå skal sette 2 inn for k. Da har du: . Da har du altså på venstre side: . Når det gjelder spørsmålet ditt så er det mye enklere om du nå tar og ser på høyresiden. Kan du benytte samme formel for å finne et uttrykk for ? Kan du så se om dette uttrykket er det samme som venstresiden? Beklager, men jeg er helt blank... jeg får bare (n+1)/2 noe som ikke stemmer med det riktige svaret som jo skal være n + (n(n-1))/2.... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hvordan regnet du det ut da? Du har nesten fått riktig, men du mangler en faktor n. Når du setter inn får du . Da kan du forkorte ved å skrive telleren som og få . Når har du altså på venstre side: og på høyre side . Da overlater jeg det til deg å vise at disse to er like. Lenke til kommentar
Bastardo Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg skal finne formelen for det planet som nærmer seg når , og gjøre greie for hva vi kan si om dette planet. Forstår såpass at formelen må bli, og at planet må være parallelt med z-aksen, men i følge fasiten skal også skjære xy-planet langs den rette linjen . Hvordan tenker de her? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hvordan tenker de her? Regner med at det skal stå som bare er en annen måte å skrive på. Lenke til kommentar
matteeksamen Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg har kommet opp i matte muntlig. Det jeg trenger hjelp med er å finne på oppgaver osv, har rett og slett ingen fantasi! Jeg er god i matte, har en sterk 5, så ikke vær redd for å komme med vannskelig hjelp(hvis det gir mening!). her er oppgaven: Bryllup Du skal lage en presentasjon på 15 min om temaet bryllup. Du kan bruke de mattematiske områdene tall og algebra, geometri, måling og statistikk, sansynlighet og kombinatorikk(dette har jeg aldri hørt om??) Tenkte meg at jeg skulle prøve å komme innom alle de 5 temaene, med 3 min per tema. Hva er dine ideer? Trenger noe som ligger på HØYT kompetansenivå! Er veldig interisert i å høre dine ideer. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
stifa Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hei jeg trenger litt hjelp i integralrekning: Et område på høyre side av y-aksen er begrenset av grafen til funksjonen f(x)=x², y-aksen og linja y=a. Området dreies om x-aksen. Volumet av omdreiningsfiguren som forekommer, er π/5. Bestem verdien av a ved regning. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hei jeg trenger litt hjelp i integralrekning: Et område på høyre side av y-aksen er begrenset av grafen til funksjonen f(x)=x², y-aksen og linja y=a. Området dreies om x-aksen. Volumet av omdreiningsfiguren som forekommer, er π/5. Bestem verdien av a ved regning. Det er da bare å sette inn i formelen for volumet av et omdreiningslegeme? Lenke til kommentar
stifa Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Det er da bare å sette inn i formelen for volumet av et omdreiningslegeme? Jeg gjorde ettelerannet på den. Den var på en prøve jeg hade i dag. Kan noen prøve å regne den ut for sammenliknings skyld? Jeg fikk a = 4^(1/5) Endret 27. mai 2011 av stifa Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Her har jeg hoppet over et ledd der jeg regnet ut det bestemte integralet, jeg fant ikke ut hvordan jeg skriver den loddrette streken som markerer det resultatet av det bestemte integralet. Så setter du det lik volumet du fikk oppgitt: Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 jeg bruker bare Dette blir vel ikke veldig feil ? Og uansett var du for treig Lenke til kommentar
stifa Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Husk at linja er y=a da, og ikke x=a. Fant dessuten ut at jeg gjorde en stygg feil, så jeg har feil uansett. Og jeg ville ha fått a=1 om jeg ikke gjorde den... Endret 27. mai 2011 av stifa Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Svaret ditt blir uansett 1 =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå