Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fortalte kanskje ikke klart nok hva jeg var ute etter, men hvordan rergner man arealet av rektangelet og det rettvinklet trekanten. Hvordan kan man regne det ut når det ikke er opplyst alle lengdemålene. Jeg veit at jeg må bruke pytagoras, men jeg må vite 2 sider av trekanten, men finner kun 1 side som er 9 cm. Hvordan finner man den andre siden?

 

Jeg husker at vi hadde det i klassen engang, men jeg glemte det. Vi brukte pytagoras, og når vi fant den andre lengden på trekanten så minuserte vi det med 8 og fikk noe med 2,84.

 

Så det jeg er ute etter hvordan regner man ut arealet av rektangelet og trekanten?

 

Lengde lang katet: 9 meter

For å finne arealet til den rettvinklede trekanten er du nødt å benytte Pytagoras. Fordi vinklene er 30, 60 og 90 grader, er hyp. dobbelt så lang som det minste kateten.

 

Hyp: 2x

Kort katet: x

Areal lang katet: 4x2-x2 = 3x2

Areal lang katet: 9*9= 81

 

Da får vi en ligning, og følger vanlig prosedyre for å regne ut ligningen:

3x2=81

 

Rundet av blir x=5,2

 

 

Den korte kateten er da 5,2 meter. Den korte siden i rektangelet blir da:

8 m -5,2 m = 2,8 meter

Endret av lolol67
Lenke til kommentar

Tusen takk

 

Har en til jeg ;)

 

Du tar et boliglån for å kjøpe en leilighet, og du får 8% rente på boliglånet. Hvor mye må du betale i avdrag og renter dersom boliglånet går over 30 år?"

 

du har 50.000 kroner på kontoen, og du får 3% rente. Hvor mye har du på kontoen etter 5 år?

 

Hvordan er det man regner ut dette her? Altså hva er formelen ?

Lenke til kommentar

Ta siste eksempel:

 

For å regne ut hvor mye 3% økning av 50000 er, ganger du med vekstfaktoren som er 1,03 (50% ville vært 1,5)

 

Dette skal du gjøre fem ganger, men i stedet for å gjøre det såpass tungvindt, kan du gjøre slik:

 

50000 * 1,03^5

 

Altså opphøye vekstfaktoren i antall år.

 

Hvis du skal gå andre veien, altså f.eks. en bil som synker i verdi med 5% per år i X antall år, blir vekstfartoren 0,95.

 

Vekstfaktor ved økning:

a6fe8ce3ae4f2900d6d5a01859e4b6d1.png

 

Vekstfaktor ved minking:

fc6055847352bcc993f9564b0ef45064.png

 

Der p er prosenten du får oppgitt.

Endret av Misoxeny
Lenke til kommentar

Ta siste eksempel:

 

For å regne ut hvor mye 3% økning av 50000 er, ganger du med vekstfaktoren som er 1,03 (50% ville vært 1,5)

 

Dette skal du gjøre fem ganger, men i stedet for å gjøre det såpass tungvindt, kan du gjøre slik:

 

50000 * 1,03^5

 

Altså opphøye vekstfaktoren i antall år.

 

Hvis du skal gå andre veien, altså f.eks. en bil som synker i verdi med 5% per år i X antall år, blir vekstfartoren 0,95.

 

Vekstfaktor ved økning:

a6fe8ce3ae4f2900d6d5a01859e4b6d1.png

 

Vekstfaktor ved minking:

fc6055847352bcc993f9564b0ef45064.png

 

Der p er prosenten du får oppgitt.

 

Tusen hjertelig takk. Lurer på noe, hvordan regner man ut vekstfaktoren ?

Lenke til kommentar

Du bruker formlene jeg oppga nederst hvis du er i tvil, eller du kan ta det i hodet, som er det letteste:

 

Skal du øke, vil vekstfaktoren alltid være høyere enn 1. Eks: 1% blir 1,01 og 90% blir 1,90. Skal du regne ut minking er det alltid lavere enn 1. F.eks 1% minking blir 0,01 og 60% minking blir 0,60. Dårlig forklart, men skjønner du?

Lenke til kommentar

aha, tusen takk for hjelpen. Men hjulpet du meg med denne ?

 

Du tar et boliglån for å kjøpe en leilighet, og du får 8% rente på boliglånet. Hvor mye må du betale i avdrag og renter dersom boliglånet går over 30 år?"

 

Blir dette her da?

 

1.08^30 X 30

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne ?

 

Du tar et boliglån for å kjøpe en leilighet, og du får 8% rente på boliglånet. Hvor mye må du betale i avdrag og renter dersom boliglånet går over 30 år?"

Endret av loliap
Lenke til kommentar

Oppgaven lyder:

 

Et minnekort til en mobiltelefon kostet 200 kr etter at prisen var satt ned 20%. Hva var prisen før den ble satt ned?

 

Her kommer min løsning, som er feil:

 

200:100= 2

 

2 * 20= 40

 

200kr + 20kr = 220kr.

 

Svar: Minnekortet kostet 220 kr før det ble satt ned.

 

I fasiten står det at svaret blir 250kr. Hva gjør jeg feil?

Takk :)

Lenke til kommentar

Du setter inn for n og k i den formelen. Da trenger du å vite hvordan du bruker fakultetfunksjonen. Kort sagt er n! lik produktet av alle tallene fra 1 og opp til n. Som et eksempel er chart?cht=tx&chl=5! = 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1. Eller for et generelt tall n: chart?cht=tx&chl=n! = n \cdot (n-1) \cdot (n-2) \cdot ... 2 \cdot 1. En kort og konsis måte å definere n! på er å si at chart?cht=tx&chl=n! = n \cdot (n-1)! og definere at 0! = 1. Med ord: n fakultet er lik produktet av n og fakultet av n-1.

 

Jeg kan vise deg hvoran du regner ut den første binomialkoeffisienten: chart?cht=tx&chl={n \choose 1} = \frac{n!}{1! (n-1)!} = \frac{n!}{n-1)!}. Her har vi en brøk som kan forkortes betraktelig. Husk på at chart?cht=tx&chl=n! = n \cdot (n-1)!. Da ser vi at chart?cht=tx&chl=\frac{n!}{(n-1)!} = \frac{n \cdot (n-1)!}{(n-1)!} = n.

 

Se om du kan gjøre samme utregning for de andre binomialkoeffisientene i ligningen du skal bevise.

Lenke til kommentar

Du setter inn for n og k i den formelen. Da trenger du å vite hvordan du bruker fakultetfunksjonen. Kort sagt er n! lik produktet av alle tallene fra 1 og opp til n. Som et eksempel er chart?cht=tx&chl=5! = 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1. Eller for et generelt tall n: chart?cht=tx&chl=n! = n \cdot (n-1) \cdot (n-2) \cdot ... 2 \cdot 1. En kort og konsis måte å definere n! på er å si at chart?cht=tx&chl=n! = n \cdot (n-1)! og definere at 0! = 1. Med ord: n fakultet er lik produktet av n og fakultet av n-1.

 

Jeg kan vise deg hvoran du regner ut den første binomialkoeffisienten: chart?cht=tx&chl={n \choose 2} = \frac{n!}{1! (n-1)!} = \frac{n!}{n-1)!}. Her har vi en brøk som kan forkortes betraktelig. Husk på at chart?cht=tx&chl=n! = n \cdot (n-1)!. Da ser vi at chart?cht=tx&chl=\frac{n!}{(n-1)!} = \frac{n \cdot (n-1)!}{(n-1)!} = n.

 

Se om du kan gjøre samme utregning for de andre binomialkoeffisientene i ligningen du skal bevise.

 

Takk! Fikk: (n/2) = n/2

Men hvordan slår jeg sammen n og n/2 til å bli ((n+1)/2) ?

Endret av Per Kalle
Lenke til kommentar

Du setter inn for n og k i den formelen. Da trenger du å vite hvordan du bruker fakultetfunksjonen. Kort sagt er n! lik produktet av alle tallene fra 1 og opp til n. Som et eksempel er chart?cht=tx&chl=5! = 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1. Eller for et generelt tall n: chart?cht=tx&chl=n! = n \cdot (n-1) \cdot (n-2) \cdot ... 2 \cdot 1. En kort og konsis måte å definere n! på er å si at chart?cht=tx&chl=n! = n \cdot (n-1)! og definere at 0! = 1. Med ord: n fakultet er lik produktet av n og fakultet av n-1.

 

Jeg kan vise deg hvoran du regner ut den første binomialkoeffisienten: chart?cht=tx&chl={n \choose 2} = \frac{n!}{1! (n-1)!} = \frac{n!}{n-1)!}. Her har vi en brøk som kan forkortes betraktelig. Husk på at chart?cht=tx&chl=n! = n \cdot (n-1)!. Da ser vi at chart?cht=tx&chl=\frac{n!}{(n-1)!} = \frac{n \cdot (n-1)!}{(n-1)!} = n.

 

Se om du kan gjøre samme utregning for de andre binomialkoeffisientene i ligningen du skal bevise.

 

Takk! Fikk: (n/2) = n/2

Men hvordan slår jeg sammen n og n/2 til å bli ((n+1)/2) ?

 

Da har du regnet feil. Husk at du nå skal sette 2 inn for k. Da har du: chart?cht=tx&chl={n \choose 2} = \frac{n!}{2!(n-2)!} = \frac{n \cdot (n-1) \cdot (n-2)!}{2(n-2)!} = \frac{n(n-1)}{2}.

 

Da har du altså på venstre side: chart?cht=tx&chl={n \choose 1} + {n \choose 2} = n + \frac{n(n-1)}{2}.

 

Når det gjelder spørsmålet ditt så er det mye enklere om du nå tar og ser på høyresiden. Kan du benytte samme formel for å finne et uttrykk for chart?cht=tx&chl={n+1 \choose 2}? Kan du så se om dette uttrykket er det samme som venstresiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...