Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Vet ikke hvordan jeg får til sånn fancy skriftgreier, men jeg mente ingen av de :)

 

Jeg mente rett og slett rett frem: 6:2(1+2)

 

Ingen brøk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om du meiner chart?cht=tx&chl=\frac{6}{2\cdot (1+2)} = \frac{6}{6}= 1 eller chart?cht=tx&chl=\frac{6}{2}\cdot (1+2) = 3 \cdot 3 = 9.. Slik du har skrive oppgåva er det sistnemnde som eg anser som korrekt ;)

 

edit: Noko som viser kor (livs)viktig parantesar er

 

Må si meg uenig, jeg mener selv det er den første som er riktig hvorav svaret blir 1, skal det være forslag nummer to må du ha flere parenteser for at det skal bli gyldig..

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan jeg får til sånn fancy skriftgreier, men jeg mente ingen av de :)

 

Jeg mente rett og slett rett frem: 6:2(1+2)

 

Ingen brøk.

 

Rett frem?? Det er ikke noe "rett frem". Mener du (6:2)*(1+2) eller 6:(2*(1+2))? (Jeg sier akkurat det samme som tosha007..)

 

Edit: Som Gebby også er inne på: Det er trist at du må bruke kalkulator på noe som dette.

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan jeg får til sånn fancy skriftgreier, men jeg mente ingen av de :)

 

Jeg mente rett og slett rett frem: 6:2(1+2)

 

Ingen brøk.

 

Oppgaven din ser jo ikke sånn ut, på en eller annen måte må du vite om man mener (6/2)*(1+2) eller 6/(2(1+2)). Du trenger ikke no fancy skriftgreier for å gjøre deg forståelig, men det du skriver gir null mening.

 

Og uansett, hvorfor bryr du deg om hva du får når du bruker kalkulatoren? Jeg regner med du selv klarer å regne ut svaret i hodet, og da er det eneste viktige at du skriver det på kalkulatoren sånn at den forstår hva du mener. Det riktige svaret er alltid det riktige..

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg trenger sårt hjelp til en oppgave i indeksregning:

 

Jeg sliter veldig med c) - oppgaven ligger som vedlegg.

 

Jeg løste den slik:

 

((11,91 kr-10,75 kr)/(10,75 kr))*100%=10,79%

Hvis dette er riktig, så lurer jeg også på hvorfor jeg eventuelt måtte dele på 10,75 framfor 11,91 - her ble det til at jeg prøvde meg fram, forstod ikke hvorfor jeg måtte dele på 10,75.

 

post-192283-0-90141700-1306257525_thumb.gif

Lenke til kommentar

Kva kjenneteikner ei geometrisk rekkje? Kan du nytte dette til og finne konstanten som ledda endrar seg med?

 

Fy, at jeg ikke så den der!

a1 = 6,164

a2 = 1,754

a3 = 0,499

 

k = a2/a1 = a3/a2 = 0,2845. Takk for hjelp:)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg trenger sårt hjelp til en oppgave i indeksregning:

 

Jeg sliter veldig med c) - oppgaven ligger som vedlegg.

 

Jeg løste den slik:

 

((11,91 kr-10,75 kr)/(10,75 kr))*100%=10,79%

Hvis dette er riktig, så lurer jeg også på hvorfor jeg eventuelt måtte dele på 10,75 framfor 11,91 - her ble det til at jeg prøvde meg fram, forstod ikke hvorfor jeg måtte dele på 10,75.

 

post-192283-0-90141700-1306257525_thumb.gif

 

 

Noen som vet? Skal ha eksamen i morgen, så hadde vært fint med svar:)

Lenke til kommentar

Mjoa. KPI økningen har vært på 15.6%. Hvis du øker prisen fra 9.30 med 15.6% får du 10.75, og det er den prisen hadde vært om den hadde fulgt konsumprisindeksen 1:1.

 

Så finner du hvor stor økning det har vært fra 10.75 til 11.91. Prosentvis er dette (11.91-10.75)/10.75.

Lenke til kommentar

Mjoa. KPI økningen har vært på 15.6%. Hvis du øker prisen fra 9.30 med 15.6% får du 10.75, og det er den prisen hadde vært om den hadde fulgt konsumprisindeksen 1:1.

 

Så finner du hvor stor økning det har vært fra 10.75 til 11.91. Prosentvis er dette (11.91-10.75)/10.75.

 

Ja, men hvorfor må man egentlig dele på 10,75 og ikke 11,91?

Lenke til kommentar

Mjoa. KPI økningen har vært på 15.6%. Hvis du øker prisen fra 9.30 med 15.6% får du 10.75, og det er den prisen hadde vært om den hadde fulgt konsumprisindeksen 1:1.

 

Så finner du hvor stor økning det har vært fra 10.75 til 11.91. Prosentvis er dette (11.91-10.75)/10.75.

 

Ja, men hvorfor må man egentlig dele på 10,75 og ikke 11,91?

 

Når de sier "dyrere enn" eller "billigere enn" tar man utgangspunkt i det ene. Ved å dele på 10.75 får du hvor mye dyrere det er blitt, ved å dele på 11.91 ser du hvor billigere det var, da med utgangspunkt i dagens pris.

Lenke til kommentar

Mjoa. KPI økningen har vært på 15.6%. Hvis du øker prisen fra 9.30 med 15.6% får du 10.75, og det er den prisen hadde vært om den hadde fulgt konsumprisindeksen 1:1.

 

Så finner du hvor stor økning det har vært fra 10.75 til 11.91. Prosentvis er dette (11.91-10.75)/10.75.

 

Ja, men hvorfor må man egentlig dele på 10,75 og ikke 11,91?

 

Når de sier "dyrere enn" eller "billigere enn" tar man utgangspunkt i det ene. Ved å dele på 10.75 får du hvor mye dyrere det er blitt, ved å dele på 11.91 ser du hvor billigere det var, da med utgangspunkt i dagens pris.

 

 

Tusen takk! Fint å vite om det:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Vet ikke hvordan jeg får til sånn fancy skriftgreier, men jeg mente ingen av de :)

 

Jeg mente rett og slett rett frem: 6:2(1+2)

 

Ingen brøk.

 

Rett frem?? Det er ikke noe "rett frem". Mener du (6:2)*(1+2) eller 6:(2*(1+2))? (Jeg sier akkurat det samme som tosha007..)

 

Edit: Som Gebby også er inne på: Det er trist at du må bruke kalkulator på noe som dette.

 

For å gjøre det helt klart: jeg trengte ikke å bruke kalkulator på denne oppgaven, jeg vet ikke helt hvor du har det fra heller?

 

Men nok om det!

 

La meg gjøre spørsmålet enklere:

 

6/2(1+2)

 

(jeg forenkler parantesen)

 

6/2(3)

 

spørsmålet mitt er nå, skal jeg først dele eller først gange inn i parantesen? Å merk igjen, jeg skriver ikke 6/2 som en brøk. Regnereglene jeg har lært på skolen tilsier at jeg skal gange inn i parantesen først mener jeg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg trodde dette var en hjelpetråd. Det virker ikke som om det er det du prøver på nå.

 

Jeg har ingen flere paranteser enn : 6/2(3).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...