Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har laget en oppgave som jeg er usikker på hvordan jeg løser.

Her er oppgaven:

 

Det sitter 50 personer på en rad på en tribune, hvor mange muligheter kan de sitte ved siden av hverandre?

 

 

Hvordan løser jeg denne? Er det 50*50 som blir 2500 kombinasjoner?

 

Hvis dere vet det, er det en formel eller noe slikt for dette?

 

Takker for svar!

 

Det finnes mange formler, problemet er å velge riktig til oppgaven.. Først: Hvor mange steder kan du sitte? Når du så sitter et sted, hvor kan nestemann sitte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har laget en oppgave som jeg er usikker på hvordan jeg løser.

Her er oppgaven:

 

Det sitter 50 personer på en rad på en tribune, hvor mange muligheter kan de sitte ved siden av hverandre?

 

 

Hvordan løser jeg denne? Er det 50*50 som blir 2500 kombinasjoner?

 

Hvis dere vet det, er det en formel eller noe slikt for dette?

 

Takker for svar!

 

Mener det blir 50^(50) mulige kombinasjoner pga hver eneste plass har 50 kombinasjoner og du har 50 unike plasser

Lenke til kommentar

Prøvde det i Excel nå, da kom jeg fram til:

30 414 093 201 713 400 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000,0

 

Litt stort tall? Skrev inn: =Fakultet(50)

 

Men hvis jeg skal vise dette på en PowerPoint hvordan jeg regner ut, da kan jeg vell ikke bare skrive 50!?

Lenke til kommentar

Prøvde det i Excel nå, da kom jeg fram til:

30 414 093 201 713 400 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000,0

 

Litt stort tall? Skrev inn: =Fakultet(50)

 

Men hvis jeg skal vise dette på en PowerPoint hvordan jeg regner ut, da kan jeg vell ikke bare skrive 50!?

 

Det stemmer nok, det. Men du spurte etter formelen, og formelen er 50!, så skriv det (eventuelt med en forklaring av hva fakultet er).

Lenke til kommentar

Jeg tror du er på god veg når du bruker abc-formelen her. Da skal du (hvis jeg har regnet rett) få at z er lik et komplekst tall +- roten av et annet komplekst tall. Hvis du da finner de to røttene til det komplekse tallet under roten, tror jeg du skal komme deg videre :)

 

EDIT: Har du forresten fasit? :p

 

Det stemmer det. Jeg fant ut at jeg hadde driti meg ut når jeg gjorde om uttrykket som sto under kvadratroten til polar form, og også at det vil være enklere å gjøre om til eksponensiell form (noe boka ikke har nevnt en gang, men som jeg kom på takket være matte x på vgs :p ).

 

Fasit: sqrt(3) - 1 og -(1+sqrt(3)) -2i.

Lenke til kommentar

Fatsien motsier meg på en oppgave. Får 22% mens fasiten sier 20%

 

Her er oppgaven

 

En del mynter plukkes ut, og du får vite at 20% er gullmynter. Av de utplukkede myntene har 60% av gullmyntene en påtrykt verdi på 1000kr.

Mens kun 10% av de andre myntene har en påtrykt verdi på 1000 kr.

 

Vi trekker en tilfeldig mynt. Hva er sannsynligheten for at mynten vi trekker har en påtrykt verdi på 1000kr?

 

 

Det jeg tenker. Vi har 20 prosent gull mynter. 60 % av de har påtrykt verdi. Det betyr at 12% av de myntene har en påtrykt verdi. Så har vi de resterende 10 prosent av de gjenstående 80 prosent

 

P(sjansen for å trekke en med trykk) 12 + 10 / 100 = 0,22 = 22%

 

Fasiten sier altså 20%

Lenke til kommentar

Oppgaven lyder:

Finn 1. og 2. ordens-deriverte til funksjonene.

Finn deretter stasjonære punkter, og klassifiser disse punktene i eventuelle lokale maks-, min- eller sadelpunkter

 

a) f(x,y)=3xy-2xy^2-x^2y

 

b) f(x,y)=x^3+y^3-3xy+9

 

De deriverte er forsåvidt greit:

 

a)

 

f`x= 3y-2y^2-2xy

f`y= 3x-4xy-x^2

f``xx= -2y

f``xy= 3-4y-2x

f``yy= -4x

 

b)

 

f`x= 3x^2-3y

f`y= 3y^2-3x

f``xx= 6x

f``xy= 3

f``yy= 6y

 

 

Veien videre er mer tåkete :) hjelp ønskes

 

 

Først må du sette f'x=0 og f'y=0, og finne ut hva x og y kan være for å oppfylle det.

Deretter sier du at f''xx = A, f''yy = C og f''xy = B.

Deretter skal du drøfte uttrykket A*B-C^2. Hvis svaret er mindre enn 0 eller større enn 0 har du enten et ekstremalpunkt eller sadelpunk. Hvis du får 0 som svar gir testen ingen konklusjon. Du må sjekke dette før hvert punkt du har funnet.

 

(Husker ikke helt ut om det var større eller mindre enn 0 som gir sadel osv, men det finner du sikkert ut.)

 

Hvis du finner ut at det er et ekstremalpunkt, så må du sjekke hva A er. Hvis A er større enn 0 har du et minimumspunkt, hvis A er mindre enn 0 har du et maksimalpunkt.

 

 

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har kommet opp i matte R2, og forbedrer meg via eksamensoppgaver. Akkurat nå holder jeg på med fjoråretseksamen, og er en oppgave jeg helt ikke skjønte. :roll:

 

"5c: De tre første funksjonsverdiene til toppunktene til grafen f er gitt ved oppgave 4 d). Alle disse danner en tallfølge. Vis at denne tallfølgen er geometrisk, og finn det femte leddet i tallfølgen"

 

F(x) = 5e-0,2x(sinx+cosx) ----------------- x -> <0,15>

Definisjonsmengde: <0, --> >

 

Her er de tre første funksjonsverdiene til toppunktene:

F(0.588) = 6,164

F(6,871) = 1,754

F(13,15) = 0,499

 

Noen som kunne hjelpe meg med denne? Klarer ikke å se en sammenheng mellom tallene, og finner ikke kvotienten :hmm:

Endret av iPlay
Lenke til kommentar

Hei.

Står litt fast i eksamenslesinga. Det gjelder Maksimering/minimering under bibetingelser.

 

Oppgaven går sånn:

Overskuddet ved produksjon og salg av x enheter av produkt A og y enheter av produkt B er gitt ved

 

π(x,y) = -12x2 - 16y2 - 12xy + 4992x + 6240y - 64000

 

Dette fikk jeg til å bli π(136,144)= 724 736.

 

Neste spørsmål sliter jeg derimot med:

Det viser seg at bedriften har en teknisk begrensning på produksjonen knyttet til råstofftilgang, slik at en må tilfredsstille betingelsen x+y ≤ 1000. Samtidig er det slik at hvis produksjonen starter opp så vil x+y ≥ 300.

Hvilken kombinasjon av x pg y vil nå gi størst overskudd, og hvor stort er overskuddet da?

 

På forhånd takk for hjelpen :)

 

Eirik

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

MATTENØTT!

 

Hei, sitter og funderer litt.

 

6/2(1+2)=

 

Om jeg bruker kalkulatoren og setter 6/2 som en brøk får jeg svaret 9.

Men om jeg ikke bruker brøk så får jeg svaret 1.

 

Hva er riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...