Nebuchadnezzar Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 http://www.khanacademy.org/video/equations-2?playlist=Algebra Se et par videoer til her, om du fortsatt ikke får til kan du spørre igjen her. eller sjekke http://www.wolframalpha.com/input/?i=5%2B%28x-8%29%3D%282x-3%29 Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hei! Kan noen vise meg utregningen på dette stykket? (4a^(1/3)*a^(1/2))/(2a^(-1/6)) Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hehe, den husker jeg fra 1T-eksamen i fjor. Se oppgave 1d) her. Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Hehe, den husker jeg fra 1T-eksamen i fjor. Se oppgave 1d) her. Lol.. for en latterlig enkel løsning. Takk S-matte er forresten en lek i forhold til T-matte. Kjipt å måtte ta T opp som privatist, man må tenke så mye mer enn i S. Endret 22. mai 2011 av Jostein K. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 1T på onsdag? Jeg har laget en tråd her. Lenke til kommentar
tomscott3 Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) link til stort bilde: http://bildr.no/view/888138 skjønner noen denne?? kan noen svare? Endret 22. mai 2011 av tomscott3 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) link til stort bilde: http://bildr.no/view/888138 skjønner noen denne?? kan noen svare? Det er bare tre grupper, ergo er gruppe 4 lik 0. Men om de mener gruppe tre så blir saken en annen. Du har tre grupper, der gruppe en består av en del, gruppe to består av 2 deler og gruppe tre består av 4 deler. Du legger sammen alle disse delene og får 7 deler. Du deler da 42 på 7 og finner ut at en del er 6 elever. Du multipliserer da 6 med 4 som er antall deler i gruppe tre. Altså blir det slik matematisk(42*4)/(1+2+4)=24 Tror det må bli noe sånt. Endret 22. mai 2011 av morgan_kane Lenke til kommentar
AnomymBruker123 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hei. Kan noen hjelpe meg? Sitter å regner gjennom et eksempel i kjemi 2, og finner ikke helt utav det. Selv om det er kjemi, så er det jo alikevel matematikk. Har en buffer med konsentrasjoner CH3COOH = 0.010 mol og CH3COO- = 0.020 mol Volum av bufferen er 0.140 L pH en har jeg regnet ut er 5.04, og pKa er 4.74. Hvis jeg nå skal regne ut bufferkapasiteten til denne bufferen, hvordan går man fram? Ser i eksempelet av de har skrevet: Vil velger å bruke den samme luten som da vi laget bufferen, altså 0.500 mol/L NaOH. Volumet tilsatt NaOH settes som X, og vi setter inn i utrykket for øvre grense av bufferområdet: 10 = (CH3COOH) / (CH3COO-) = ((0.020 mol + x * 0.500 mol/L) / 140 ml + x) / ((0.010 mol – x * 0.500 mol/L) / 140 mL + x) Hvordan løser de denne med hensyn på X? Bufferkapasiteten skal bli 0.052 mol. Takk for hjelp! Skal ha eksamen snart, så dette er det eneste området jeg er usikker på. Håper på raskt svar! Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hei! Jeg lurer litt på denne oppgaven: f) Tabellen nedanfor viser konsumprisindeksen (KPI) for dei tre siste åra. År 2007 2008 2009 KPI 118,6 | 123,1 | 125,7 I 2008 hadde Sondre ei reallønn på 1 000 000 kroner. Kor mykje måtte Sondre hatt i nominell lønn i 2009 dersom han skulle behalde same kjøpekraft som i 2008? Slik gjorde jeg: Bruker formelen reallønn/100=lønn/indeks lønn=(1 000 000/100)*125,7=1257000, dvs 1257000 kr. Stemmer dette? Lenke til kommentar
peleri2 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hola! Har noen sannsynlighetsoppgaver her, som jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med: Ole Einar Bjørndalen har en treffprosent (gjennomsnittelig treff) på 85% på liggende skyting, mens treffprosenten på stående skyting er 80% 1: Hva er sannsynligheten for at Bjørndalen treffer på 5 skudd på liggende skyting? 2: Hva er sannsynligheten for at Bjørndalen treffer på 4 skudd på liggende skyting? 3: Hva er sannsynlighet for at Bjørndalen treffer på 9 av 10 skudd totalt? Norge vant stafetten foran Russland og Ukraina, dvs at det var 12 medaljevinnere totalt (4 fra hver nasjon). Av disse skulle 4 plukkes tilfeldig ut til dopingkontroll. 1: Hva er sannsynligheten for at alle 4 var norske? 2: Hva er sannsynligheten for at det ble trukket ut 2 nordmenn, 1 fra Russland samt 1 fra Ukraina? 3: Hva er sannsynligheten for at utøvere fra bare 2 nasjoner ble trukket ut til dopingkontroll? 4: Hvor mange startrekkefølger kan de norske gutta starte i? 5: Hva er sannsynligheten for at Alexander Os gikk første etappe dersom etappene ble fordelt ved loddtrekning? Takk for eventuelle svar:) Lenke til kommentar
Brad Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Jeg er nødt til å lære meg lett sansynlighet og likninger. Er det noen oppgaver eller ting som jeg kan lese på på nettet? Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Noen som har noen gode tips ang. praktisk tolkning av difflikninger? Sliter med å forstå oppgavene... Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Oppgaven lyder: Finn 1. og 2. ordens-deriverte til funksjonene. Finn deretter stasjonære punkter, og klassifiser disse punktene i eventuelle lokale maks-, min- eller sadelpunkter a) f(x,y)=3xy-2xy^2-x^2y b) f(x,y)=x^3+y^3-3xy+9 De deriverte er forsåvidt greit: a) f`x= 3y-2y^2-2xy f`y= 3x-4xy-x^2 f``xx= -2y f``xy= 3-4y-2x f``yy= -4x b) f`x= 3x^2-3y f`y= 3y^2-3x f``xx= 6x f``xy= 3 f``yy= 6y Veien videre er mer tåkete hjelp ønskes Lenke til kommentar
haarod Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hvordan løser man likninger med komplekse tall? Som f.eks: z^2 + (2+2i)z - 2 + 2(sqrt(3) - 1)i = 0? Har søkt litt rundt på nettet, og bladd i bøker men har ikke klart å finne noen konkrete eksempler. Det eneste jeg har gjort er å sette det inn i abc-formelen med tallene både i polar form og vanlig (slik som over), men jeg ender opp med noen stygge uttrykk så jeg klarer ikke helt å tro på at det er riktig framgangsmåte. Finnes det noen gode forelesninger/videoer om dette på nett? Lenke til kommentar
javanuben Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Jeg tror du er på god veg når du bruker abc-formelen her. Da skal du (hvis jeg har regnet rett) få at z er lik et komplekst tall +- roten av et annet komplekst tall. Hvis du da finner de to røttene til det komplekse tallet under roten, tror jeg du skal komme deg videre EDIT: Har du forresten fasit? Endret 24. mai 2011 av javanuben Lenke til kommentar
Lami Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hei! Har laget en oppgave som jeg er usikker på hvordan jeg løser. Her er oppgaven: Det sitter 50 personer på en rad på en tribune, hvor mange muligheter kan de sitte ved siden av hverandre? Hvordan løser jeg denne? Er det 50*50 som blir 2500 kombinasjoner? Hvis dere vet det, er det en formel eller noe slikt for dette? Takker for svar! Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Kan noen hjelpe meg å derivere denne: f(x) = (1+x)e-x Gjerne en nøye gjennomgang og forklaring, hvis noen er gode på dette.. Jeg har aldri skjønt med på det jævla tallet e Endret 24. mai 2011 av kakemonster7 Lenke til kommentar
blured Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Logaritmer er ikke min sterkeste side heller, men jeg fikk svært mye ut av å se denne og tilhørende/påfølgende videoer fra Khan. Lenke til kommentar
javanuben Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Kan noen hjelpe meg å derivere denne: f(x) = (1+x)e-x Gjerne en nøye gjennomgang og forklaring, hvis noen er gode på dette.. Jeg har aldri skjønt med på det jævla tallet e Her må du bruke produktregelen: I ditt tilfelle: Bare spør hvis noe av dette var uklart EDIT: Generelt har du at: Endret 24. mai 2011 av javanuben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå