Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du må gjøre her er å få brukt den informasjonen som er oppgitt. Det er ikke uten grunn det er oppgitt to punkter som funksjonen skal gå gjennom. Disse punktene forteller noe om hvordan konstantene a og b må være dersom funksjonen skal gå gjennom begge to.

 

At funksjonen skal gå gjennom punktet (4,56) betyr at vi skal få 56 ut av funksjonen når vi sender inn 4. Eller med andre ord: f(4) = 56. Dette gir oss at chart?cht=tx&chl=b \cdot 4^a = 56. På samme måte gir det andre punktet at chart?cht=tx&chl=f(9) = 189 som vil si at chart?cht=tx&chl=b \cdot 9^a = 189. Vi har altså to ligninger:

 

chart?cht=tx&chl=b \cdot 4^a = 56

chart?cht=tx&chl=b \cdot 9^a = 189

 

Kan du tenke deg hvordan du kan gå frem for å løse dette ligningssystemet?

Lenke til kommentar

Det du må gjøre her er å få brukt den informasjonen som er oppgitt. Det er ikke uten grunn det er oppgitt to punkter som funksjonen skal gå gjennom. Disse punktene forteller noe om hvordan konstantene a og b må være dersom funksjonen skal gå gjennom begge to.

 

At funksjonen skal gå gjennom punktet (4,56) betyr at vi skal få 56 ut av funksjonen når vi sender inn 4. Eller med andre ord: f(4) = 56. Dette gir oss at chart?cht=tx&chl=b \cdot 4^a = 56. På samme måte gir det andre punktet at chart?cht=tx&chl=f(9) = 189 som vil si at chart?cht=tx&chl=b \cdot 9^a = 189. Vi har altså to ligninger:

 

chart?cht=tx&chl=b \cdot 4^a = 56

chart?cht=tx&chl=b \cdot 9^a = 189

 

Kan du tenke deg hvordan du kan gå frem for å løse dette ligningssystemet?

 

Nei.. har gløymt korleis eg reknar med to ukjende..

Lenke til kommentar

Dette kan gjøres på mange måter. Man kan f.eks. dele de to ligningene på hverandre, eller man kan benytte den såkalte innsettingsmetoden. Sistnevnte er nok mest kjent for deg, så da kan vi bruke den. Den øverste ligningen sier at chart?cht=tx&chl=b = \frac{56}{4^a} som vi får ved å dele begge sider på chart?cht=tx&chl=4^a. Nå kan vi sette dette inn for b i den andre ligningen. Da får vi: chart?cht=tx&chl=\frac{56}{4^a} \cdot 9^a = 189. Eller litt penere: chart?cht=tx&chl=\frac{9^a}{4^a} = \frac{189}{56} som kan forenkles til chart?cht=tx&chl=\left(\frac{9}{4}\right)^a = \frac{27}{8}. Denne ligningen kan enten løses ved å benytte logaritmer, eller ved å merke seg at man kan skrive disse brøkene som potenser opphøyd i relativt greie eksponenter. Tar du resten?

Lenke til kommentar

Dette kan gjøres på mange måter. Man kan f.eks. dele de to ligningene på hverandre, eller man kan benytte den såkalte innsettingsmetoden. Sistnevnte er nok mest kjent for deg, så da kan vi bruke den. Den øverste ligningen sier at chart?cht=tx&chl=b = \frac{56}{4^a} som vi får ved å dele begge sider på chart?cht=tx&chl=4^a. Nå kan vi sette dette inn for b i den andre ligningen. Da får vi: chart?cht=tx&chl=\frac{56}{4^a} \cdot 9^a = 189. Eller litt penere: chart?cht=tx&chl=\frac{9^a}{4^a} = \frac{189}{56} som kan forenkles til chart?cht=tx&chl=\left(\frac{9}{4}\right)^a = \frac{27}{8}. Denne ligningen kan enten løses ved å benytte logaritmer, eller ved å merke seg at man kan skrive disse brøkene som potenser opphøyd i relativt greie eksponenter. Tar du resten?

 

Ja, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Hvis du ordner om på funksjonsuttrykket til å tilfredsstille kriteriene dine vil du få 3 ligninger med 3 ukjente. Hint: Hva skal til for at x er et nullpunkt?

 

Kom frem til at

2+a = 0

a= -2

 

b*1+c=0

c=-b

b=-c

Vet ikke helt hvordan jeg rekner det ut.. (finner c og b )

 

Hvordan jeg finner den horisontale asymptoten vet jeg ikke.

Endret av Per Kalle
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med statistikken?

 

Opgave 3a)

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/STK2120/v11/STK2120_2010_1.pdf

 

Løsningsforslaget er her:

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/STK2120/v10/undervisningsmateriale/STK2120v10_l.pdf

 

Jeg forstod hvordan de fant SME, men hvordan fant de informasjonen? og hvorfor er var(X_i) = p/(1-p)^2?. For geometriske fordelinger er vel variansen Var(x) = (1-p)p^(-2)

Lenke til kommentar

Oppgave:

post-61663-0-82857500-1305563392_thumb.png

 

Svar 2):

post-61663-0-26296600-1305563265_thumb.jpg

 

 

Vi lærte å løse induksjonsbevis på en annen måte enn den i boka (og forsåvidt også løsningsforslaget), så hjelper lite å se på hva de gjorde der.

 

Mener jeg har gjort det rett, men vet ikke helt hva jeg faktisk har gjort. Vet heller ikke hva jeg skal konkludere med.

 

Input?

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Hjelper lite når man ikke forstår hva man gjør da =)

 

Veldig fin video, hu dama har vel en 7 videoer om induksjon. Anbefaler å se alle sammen. Gav meg en veldig god forståelse for hvorfor induksjon fungerer, og hva i søren jeg gjør ^^

 

 

Flere eksempler fra denne karen. Veldig flink han og.

 

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...