Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man lett finne fellesnevner og trekke sammen tre brøkstykker? For eksempel: 1/3+1/2+4/8 (vet det er veldig enkelt å se en fellesnevner, men hvis det var VELDIG stort sånn at du ikke kunne ha gjettet deg fram, hvordan går du da fram?)

Mulig denne linken (nederst på siden) sier mye om det allerede: http://www.matematikk.net/kunloeft/utrinnm...toriseringu.php

Men hvordan skal man da regne ut brøken? Jeg skjønner ikke.... Gi en step-by-step gjennomgåelse, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan man lett finne fellesnevner og trekke sammen tre brøkstykker? For eksempel: 1/3+1/2+4/8 (vet det er veldig enkelt å se en fellesnevner, men hvis det var VELDIG stort sånn at du ikke kunne ha gjettet deg fram, hvordan går du da fram?)

Mulig denne linken (nederst på siden) sier mye om det allerede: http://www.matematikk.net/kunloeft/utrinnm...toriseringu.php

Men hvordan skal man da regne ut brøken? Jeg skjønner ikke.... Gi en step-by-step gjennomgåelse, på forhånd takk!

En måte å alltid finne en fellesnever på er å gange sammen nevnerne. Så hvis du har brøkene 1/2313131+4/23141+8/12131+1/23131 så hadde en mulig fellesnevner vært (2313131*23141*12131*23131). Er flere også, men dette er alltid en mulig fellesnevner.

Lenke til kommentar
"Vi kaster et kronestykke 8 ganger og noterer antall mynt. Finn sannsynligheten for at antall mynt er:

1) Mindre enn to

2) Minst sju

Takker og bukker for hjelpen :)

Dette er en oppgave som går på diskrete størrelser, dvs. noe du kan telle (her telles jo myntkast). Motstykket er kontinuitet. Et eksempel for det kan være temperatur, for den forandres ikke én grad om gangen, men derimot gradvis.

Binomisk fordeling drar nytte av binomialkoeffisienten. Du bør bla i matteboka di om du ikke forstår hvordan/hvorfor den fungerer. Kort sagt sier den hvor mange mulige måter du kan trekke x fra n på.

Eksempel: Hvor mange måter kan du få x=1 mynt på n=2 kast?

Svar: To måter; enten mynt/kron eller kron/mynt. Hendelsene kron/kron og mynt/mynt er ikke utfall for x=1.

I matteboka di skriver du binomialkoeffisienten som 3f5c2191d5128f36ec6b726c77df3b06.png. Med trykkskrift kan du skrive den som n nCr x.

Sannsynligheten for å få k mynter fra n kast, der sannsynligheten for å få mynt er p beskrives av følgende uttrykk: 9cb6513cf7558177c4037cf27d86e8bd.png

Tilbake til oppgaven din:

La oss kalle sannsynligheten for å få mynt for p. Siden et myntkast bare kan ha to ulike utfall, må sannsynligheten for å få krone bli 1-p.

1) Mindre enn to betyr i dette tilfellet 0 eller 1. Du legger sammen sannsynlighetene for at det skal bli 0 mynt og for at det skal bli 1 mynt.

Sannsynligheten for å få 0 mynt på 8 kast er det samme som å si at du skal få 0 mynt og 8 kroner på 8 kast:

(8 nCr 0) p0(1-p)8

(mus-over hvert element for å få en forklaring)

Vi vet at sannsynligheten er p=0,5 for at mynten skal lande på en spesifikk side:

(8 nCr 0)0,50(1-0,5)8

Tilsvarende uttrykk for sannsynligheten for å få 1 mynt og 7 kroner på 8 kast:

(8 nCr 1)0,51(1-0,5)7

Legger sammen sannsynlighetene for 0 og 1 mynt og regner ut:

(8 nCr 0)0,50(1-0,5)8 + (8 nCr 1)0,51(1-0,5)7 = 0,03515625

2) Minst sju betyr 7 eller 8 i dette tilfellet. Samme framgangsmåte som i 1):

(8 nCr 7)0,57(1-0,5)1 + (8 nCr 8)0,58(1-0,5)0 = 0,03515625

Merk at du får samme svar som i 1). Forstå hvorfor! =)

Lenke til kommentar

På en fest er det 30 elever.

a) Hva er sannsynligheten for at minst to av elevene har fødselsdag på samme dato?

b) Du er med på festen. Hva er sannsynligheten for at minst en annen elev har samme fødselsdag som deg?

Har brynt på den her oppgaven ganske lenge nå, og finder ikke noe svar :hmm:

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg går i 10. klasse og skal lage et reisebudsjett med lønn-utgiftene. Jeg skal lage en oppgave hvor det er oversiktligheten i budsjettet som teller. Har noen en link til et pent og ryddig reisebudsjett?

Endret av Olum
Lenke til kommentar
Jeg går i 10. klasse og skal lage et reisebudsjett med lønn-utgiftene. Jeg skal lage en oppgave hvor det er oversiktligheten i budsjettet som teller. Har noen en link til et pent og ryddig reisebudsjett?

Lønnskostnader

-lønn, ink. tillegg

-arbeidsgiveravgift

Diet

Losji

Reise

-Fly/Tog/Båt

-Leiebil

Dette burde vel strengt tatt holde for din del.

Lenke til kommentar
På en fest er det 30 elever.

a) Hva er sannsynligheten for at minst to av elevene har fødselsdag på samme dato?

b) Du er med på festen. Hva er sannsynligheten for at minst en annen elev har samme fødselsdag som deg?

Har brynt på den her oppgaven ganske lenge nå, og finder ikke noe svar :hmm:

Takker for hjelp :)

Se på det på denne måten:

P("Noen har bursdag samme dag") = 1 - P("Ingen har bursdag samme dag")

Lenke til kommentar

Andregradsligninger uten konstantledd:

Driver med andregradslikninger uten konstantledd, og det går stort sett i oppgaver som 2x2-4x=0 og dem er jo greie.

Men så får jeg i oppgave å vise at: (a-oppgaven)

(x+3)(x-2)=x2+x-6

Her er jo seksern til slutt et konstantledd?! Uansett, hvordan skal man løse den? Skal man kvitte seg med parantesene til venstre for likhetstegnet først før man flytter over den andre likningen eller er det en helt annen fremgangsmåte?

b-oppgaven lyder som følger:

Bruk dette til å løse andregradslikningen: x2+x-6=0.

Vanligvis står det beskrevet med en enkel framgangsmåte først i kapittelet, som forklarer hvordan det skal gjøres, men ikke her. Muligens jeg som er et brødhue for å ikke se lyset.

Og til slutt, hvis det er et større geni en meg på dette forumet som gidder å forklare hvordan og hvorfor; I'd be forever grateful! :)

Lenke til kommentar

Integrer -tan(x) og x2lnx

Huuuh? Det som hovedsaklig dreit meg ut på på prøven idag. Kan også ta med, Tine tar opp et lån på 1 200 000 kr og skal betales tilbake over 20 år, en gang i året. Hun skal betale like mye hvert år og regner med en årlig rente på 5 %. Hva søren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...