Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AD har jo xyz verdier, må jeg f.eks gange x verdien i hele utregningen for ex eller holder det å finne xyz for vektorproduktet ABxAC og deretter gange f.eks x verdien til AD inn dit?

Det siste du beskriver her er riktig. Det er også derfor det står parenteser rundt vektorproduktet. Du skal først regne ut kryssproduktet slik at du får en ny vektor. Deretter skal denne nye vektoren prikkes med chart?cht=tx&chl=\vec{AD}.

Lenke til kommentar

(sannsynlighet vg1)

Troms skikrets har med seks menn til NM i skiskyting. To av dem er under 20 år.

Til 4×7,5 km stafett skal kretsen ta ut fire løpere. Siden alle løperne er omtrent like gode, blir en enig om å trekke lodd om hvem som skal gå stafetten. (Du kan tenke deg at de etter tur trekker lodd om hvem som skal gå første etappe, andre etappe, tredje etappe og fjerde etappe.)

a) Hva er sannsynligheten for at ingen av de to løperne under 20 år får gå stafetten?

b) Hva er sannsynligheten for at minst én av de to løperne under 20 år får gå stafetten?

c) Hva er sannsynligheten for at nøyaktig én de to løperne under 20 år får gå stafetten?

Sannsynligheten for at en av skiskytterne treffer blink med et skudd, er 90 %.

d) Hva er sannsynligheten for at skiskytteren treffer minst fire av fem blinker med fem skudd?

hvilke metoder skal jeg bruke her?

Slik jeg ser det er det:

a - hypergeometrisk2

b - hypergeometrisk

c - hypergeometrisk

d - binomisk (?)

Har bare lært binomiske forsøk. kunne noen vist utregningen på a), b) og c)? prøvde meg på oppgave d) men får feil svar:

(av 5 velg 4) * (9/10)^4 *(1/10)^1

jeg ender opp med 33% men svaret skal være 92%. hva gjør jeg feil her?

fasit: a) 6,7 % b) 93,3 % c) 53,3 % d) 92 %

Lenke til kommentar

Slik som chart?cht=tx&chl= \int\limits_0^{\frac{\pi }{2}} {\ln \left( {\sin \left( x \right)} \right)dx}

Uegentlig integral i forkledning? Rekkeekspansjon ledet ingen vei, hvertfall. Tror jeg.

Grovt forklart. Vi bruker substitusjonen a-\pi/2 og ser at uttrykkene nedenfor er identiske.

2} {\sin \left( {\cos \left( x \right)} \right)} dx

Vi dobbler integralet vårt og trekker sammen.

2} {\ln \left( 2 \right) + \ln \left( {\sin \left( {2x} \right)} \right)} dx

Deler opp integralet og regner ut.

2} {\ln \left( {\sin \left( {2x} \right)} \right)} dx + \frac{\pi }{2}\ln \left( 2 \right)

Noterer oss igjen symmetri. Eller bruker enda en substitusjon.

chart?cht=tx&chl=2I = I + \frac{\pi }{2}\ln \left( 2 \right)

chart?cht=tx&chl=I = \frac{\pi }{2}\ln \left( 2 \right)

Nydelig integral i mine øyne, kanskje ikke så lett å se i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Slik som chart?cht=tx&chl= \int\limits_0^{\frac{\pi }{2}} {\ln \left( {\sin \left( x \right)} \right)dx}

Uegentlig integral i forkledning? Rekkeekspansjon ledet ingen vei, hvertfall. Tror jeg.

Grovt forklart. Vi bruker substitusjonen a-\pi/2 og ser at uttrykkene nedenfor er identiske.

2} {\sin \left( {\cos \left( x \right)} \right)} dx

Vi dobbler integralet vårt og trekker sammen.

2} {\ln \left( 2 \right) + \ln \left( {\sin \left( {2x} \right)} \right)} dx

Deler opp integralet og regner ut.

2} {\ln \left( {\sin \left( {2x} \right)} \right)} dx + \frac{\pi }{2}\ln \left( 2 \right)

Noterer oss igjen symmetri. Eller bruker enda en substitusjon.

chart?cht=tx&chl=2I = I + \frac{\pi }{2}\ln \left( 2 \right)

chart?cht=tx&chl=I = \frac{\pi }{2}\ln \left( 2 \right)

Nydelig integral i mine øyne, kanskje ikke så lett å se i begynnelsen.

Kan du forklare første linja?

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\int\limits_a^b {f\left( x \right)dx}  = \int\limits_a^b {f\left( {a + b - x} \right)dx}

Dette skal være rimelig lett å bevise, husker vi at vi nå regner ut bestemte integral og ikke ubestemte integral. Et bestemt integral er det samme som et areal og arealet er alltid positivt.

chart?cht=tx&chl=\int\limits_a^b {f\left( {a + b - x} \right)dx}

chart?cht=tx&chl= t = a + b - x{\rm{ }}{\rm{, }}\frac{{dt}}{{dx}} =  - 1{\rm{ }}{\rm{, dx}} =  - dt

chart?cht=tx&chl= \int\limits_b^a { - f\left( t \right)dt}  =  - \int\limits_b^a {f\left( t \right)dt}  = \int\limits_a^b {f\left( t \right)dt}

Som vi ser stemmer, siste likheten kommer fra at integralet alltid er positivt.

Resultatet ovenfor gir oss også at

chart?cht=tx&chl=\int\limits_0^b {f\left( x \right)}dx  = \int\limits_0^b {f\left( {b - x} \right)}dx

ved å sette chart?cht=tx&chl=a=0

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(sannsynlighet vg1)

Til 4×7,5 km stafett skal kretsen ta ut fire løpere. Siden alle løperne er omtrent like gode, blir en enig om å trekke lodd om hvem som skal gå stafetten. (Du kan tenke deg at de etter tur trekker lodd om hvem som skal gå første etappe, andre etappe, tredje etappe og fjerde etappe.)

a) Hva er sannsynligheten for at ingen av de to løperne under 20 år får gå stafetten?

b) Hva er sannsynligheten for at minst én av de to løperne under 20 år får gå stafetten?

c) Hva er sannsynligheten for at nøyaktig én de to løperne under 20 år får gå stafetten?

d) Hva er sannsynligheten for at skiskytteren treffer minst fire av fem blinker med fem skudd?

Slik jeg ser det er det:

a - hypergeometrisk2

b - hypergeometrisk

c - hypergeometrisk

d - binomisk (?)

Har bare lært binomiske forsøk. kunne noen vist utregningen på a), b) og c)? prøvde meg på oppgave d) men får feil svar:

Løsningen på a er:

2C0 * 4C4 delt på 6C4. Da får du 1 * 1 delt på 15, som er 0,067, eller 6,7%.

Så bytter du ut tallene i de to neste oppgavene, 6C4 står hele tiden.

Med tanke på den siste oppgaven så har du regnet ut sannsynligheten for at han treffer på nøyaktig fire skudd, men det de er ute etter er sjansen for at han treffer på enten fire eller fem skudd. Regn ut (5C5) * (9/10)^5 *(1/10)^0 og legg det sammen med det første du har regnet ut, så får du ~0,93.

Lenke til kommentar

(sannsynlighet vg1)

Slik jeg ser det er det:

a - hypergeometrisk2

b - hypergeometrisk

c - hypergeometrisk

d - binomisk (?)

Løsningen på a er:

2C0 * 4C4 delt på 6C4. Da får du 1 * 1 delt på 15, som er 0,067, eller 6,7%.

Så bytter du ut tallene i de to neste oppgavene, 6C4 står hele tiden.

Med tanke på den siste oppgaven så har du regnet ut sannsynligheten for at han treffer på nøyaktig fire skudd, men det de er ute etter er sjansen for at han treffer på enten fire eller fem skudd. Regn ut (5C5) * (9/10)^5 *(1/10)^0 og legg det sammen med det første du har regnet ut, så får du ~0,93.

tusen takk for hjelpen.

rep'd

Lenke til kommentar

Okei, jeg blir litt flau når jeg ser nivået på matematikken her i forhold til det jeg lurer på, men håper noen kan hjelpe en stakkar likevel!

Hvordan kommer jeg frem til svaret -2a² i følgende stykke?

2ab - 2a(a+b)

:roll:

Når du har et tall ganget med en parentes, så er dette det samme som om du ganger tallet med hvert ledd inni parentesen. Her har vi tallet -2a ganget med parentesen (a + b). Da skal -2a ganges inn i hvert ledd i parentesen (og vi kan fjerne parentesen):

chart?cht=tx&chl=2ab - 2a(a+b) = 2ab - 2a \cdot a + (-2a) \cdot b = 2ab - 2a^2 - 2ab

Nå har vi 2ab og -2ab. Summen av de to blir 0. Da står vi igjen med chart?cht=tx&chl=-2a^2.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger litt simpel hjelp...igjen...

"En blyplate som veier 207,2 gram inneholder 6,02 x 10^23 atomer.

Omtrent hvor mange atomer er det i 1 kg bly?"

Hvordan blir dette til 3 x 10^24?

:whistle:

En måte å tenke på er å "gå veien om 1". Du kan først finne ut hvor mange atomer det er i ett gram bly. Hvis det er chart?cht=tx&chl=6.02 \cdot 10^{23} atomer i 207.2 gram bly, så må det jo være nøyaktig 207.2 ganger mindre atomer i 1g bly. Er du enig i dette? Hvis du deler chart?cht=tx&chl=6.02 \cdot 10^{23} på 207.2 så får du altså hvor mange atomer det er 1g. Kan du tenke deg hvordan du da kan finne hvor mange det er i 1kg (= 1000g)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...