Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Om noen hadde kommet med noe så hadde dette vært veldig snilt og hjelpsomt!

 

Stasjonære punkter er gitt ved at de deriverte er lik null.. Klassifiseringen gjøres ved andrederiverttesten..

 

De globale ekstremalpunktene for dette intervallet kan enten være et stasjonært punkt eller ligge "langs kanten". Se først om det ligger noen lokale ekstrempunkter innenfor det aktuelle området, dette har du fra oppgave a). Så må du sjekke funksjonsverdien langs kanten. I og med at dette er et lukket intervall vil funksjonen ha (minst) et globalt maksimum og (minst) et lokalt minimum.

 

C) Gitt funksjonen f(x,y) = k. Differensiering gir at f'xdx+f'ydy= 0. Så later vi som om dx og dy er tall og regner som vanlig brøk: dy/dx = -(f'y/f'x). Så setter du inn tall og får stigningstallet for tangenten i det punktet. Dette setter du videre inn i formelen for tangenten (ettpunktsformelen)

 

2) Likningsettet er entydig bestemt når koeffisientmatrisen har en invers. Oppgaven spør ikke om å finne denne, men et krav til at den eksisterer er at determinanten til koeffisientmatrisen er forskjellig fra null..

 

b) Sett inn a = 2 og løs f.eks ved Gauss-eliminasjon.

 

c) Gang sammen de to matrisene, de gir deg tre likninger med tre ukjente. Hvis jeg ikke tar mye feil, vil du dra kjensel på

likningsettet..

 

Sånn, da skulle du ha litt å jobbe videre med.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om en bra side/video for å lære integrasjon/derivasjon skikkelig? Kan basics, men da tenker jeg på den mer avanserte delen av emnene. Kjerneregelen for derivasjon kan jeg og, men tenker mer på f.eks det som er skrevet på forrige side i tråden her. Boken er helt håpløs, og gjør bare ting enda vanskeligere.

 

Edit: et spm til. Wolfram Alpha skriver int x^4 = x^5 over 5, mens i boken skriver de 1 over 5 * x^5. Bør man gange brøken inn med x eller ikke?

Endret av Misoxeny
Lenke til kommentar

Det på forrige side var delvis integrasjon (hvis du ikke visste det). Kanskje noen av videoene de linker til her hjelper? Personlig har jeg ikke helt tro på videoer, min erfaring er at det bare er mengdetrening som virker, særlig når det gjelder å se hva som skal være u og hva som skal være v'.

 

Om du skriver det som (1/5)*x^5 eller (x^5)/5 er en smakssak.

Lenke til kommentar

Du skal delta i en tippekonkurranse på internett. Det er i alt 20 spørsmål, og hvert

spørsmål har tre svaralternativer. Hvert spørsmûal har nøyaktig et rett svar.

a) Hvor mange ulike svarkombinasjoner fins det ialt? Hvor mange av disse kombinasjonene har 19 rette og 1 galt svar?

 

Fasit:

 

a) Det fins 320forskjellige svarkombinasjoner.

20!/19! * 2 = 40 inneholder 19 riktige og 1 feil.

 

Noen som kan forklare hvorfor man ganger med 2?

Endret av atxo
Lenke til kommentar

(sannsynlighet vg1)

 

Troms skikrets har med seks menn til NM i skiskyting. To av dem er under 20 år.

Til 4×7,5 km stafett skal kretsen ta ut fire løpere. Siden alle løperne er omtrent like gode, blir en enig om å trekke lodd om hvem som skal gå stafetten. (Du kan tenke deg at de etter tur trekker lodd om hvem som skal gå første etappe, andre etappe, tredje etappe og fjerde etappe.)

 

a) Hva er sannsynligheten for at ingen av de to løperne under 20 år får gå stafetten?

b) Hva er sannsynligheten for at minst én av de to løperne under 20 år får gå stafetten?

c) Hva er sannsynligheten for at nøyaktig én de to løperne under 20 år får gå stafetten?

Sannsynligheten for at en av skiskytterne treffer blink med et skudd, er 90 %.

d) Hva er sannsynligheten for at skiskytteren treffer minst fire av fem blinker med fem skudd?

 

 

hvilke metoder skal jeg bruke her?

Lenke til kommentar

(sannsynlighet vg1)

 

Troms skikrets har med seks menn til NM i skiskyting. To av dem er under 20 år.

Til 4×7,5 km stafett skal kretsen ta ut fire løpere. Siden alle løperne er omtrent like gode, blir en enig om å trekke lodd om hvem som skal gå stafetten. (Du kan tenke deg at de etter tur trekker lodd om hvem som skal gå første etappe, andre etappe, tredje etappe og fjerde etappe.)

 

a) Hva er sannsynligheten for at ingen av de to løperne under 20 år får gå stafetten?

b) Hva er sannsynligheten for at minst én av de to løperne under 20 år får gå stafetten?

c) Hva er sannsynligheten for at nøyaktig én de to løperne under 20 år får gå stafetten?

Sannsynligheten for at en av skiskytterne treffer blink med et skudd, er 90 %.

d) Hva er sannsynligheten for at skiskytteren treffer minst fire av fem blinker med fem skudd?

 

 

hvilke metoder skal jeg bruke her?

Slik jeg ser det er det:

a - hypergeometrisk

b - hypergeometrisk

c - hypergeometrisk

d - binomisk (?)

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare putte inn x=8 og se at det ikke stemmer da? I det minste ikke slik du har satt det opp her.

 

HÅHÅ DU REDIGERTE POSTEN DIN DU DIN SNIK, ETTER JEG HADDE SVART. KANSKJE SÅ INGEN SÅ DEN PINLIGE FEILEN DIN, MEN ALLE SKAL FÅ SE DEN ^^ ( Bare tuller med deg )

 

Feilen du har gjort er at du har lest av opgpaven slik

 

chart?cht=tx&chl=\ln {\left( x \right)^2} + \ln \left( x \right) = \ln \left( 8 \right)

 

Mens oppgaven er egentlig

 

chart?cht=tx&chl=\ln {\left( x^2 \right)} + \ln \left( x \right) = \ln \left( 8 \right)

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare putte inn x=8 og se at det ikke stemmer da? I det minste ikke slik du har satt det opp her.

 

HÅHÅ DU REDIGERTE POSTEN DIN DU DIN SNIK, ETTER JEG HADDE SVART. KANSKJE SÅ INGEN SÅ DEN PINLIGE FEILEN DIN, MEN ALLE SKAL FÅ SE DEN ^^ ( Bare tuller med deg )

 

Feilen du har gjort er at du har lest av opgpaven slik

 

chart?cht=tx&chl=\ln {\left( x \right)^2} + \ln \left( x \right) = \ln \left( 8 \right)

 

Mens oppgaven er egentlig

 

chart?cht=tx&chl=\ln {\left( x^2 \right)} + \ln \left( x \right) = \ln \left( 8 \right)

Fikk oppgaven til rett etter at jeg postet. Er ofte ikke så vanskelig, måtte bare sette lg(x^2:x)=lg8

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Per skyter på blink. Det er 70% sjanse for at han treffer med første skudd. Hvis han treffer får han større selvtillit og da er det 80% sjanse for at han treffer med andre skudd. Bommer han med første skudd går det ned med selvtilliten og det er bare 60% sjanse for at han treffer med andre skudd.

 

Finn sannsynligheten for at han får 2 treff, 1 treff og ingen treff.

 

Dette er sikkert SYKT enkelt, men akkurat nå så ser jeg ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Help? :)

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...