the_last_nick_left Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Om noen hadde kommet med noe så hadde dette vært veldig snilt og hjelpsomt! Stasjonære punkter er gitt ved at de deriverte er lik null.. Klassifiseringen gjøres ved andrederiverttesten.. De globale ekstremalpunktene for dette intervallet kan enten være et stasjonært punkt eller ligge "langs kanten". Se først om det ligger noen lokale ekstrempunkter innenfor det aktuelle området, dette har du fra oppgave a). Så må du sjekke funksjonsverdien langs kanten. I og med at dette er et lukket intervall vil funksjonen ha (minst) et globalt maksimum og (minst) et lokalt minimum. C) Gitt funksjonen f(x,y) = k. Differensiering gir at f'xdx+f'ydy= 0. Så later vi som om dx og dy er tall og regner som vanlig brøk: dy/dx = -(f'y/f'x). Så setter du inn tall og får stigningstallet for tangenten i det punktet. Dette setter du videre inn i formelen for tangenten (ettpunktsformelen) 2) Likningsettet er entydig bestemt når koeffisientmatrisen har en invers. Oppgaven spør ikke om å finne denne, men et krav til at den eksisterer er at determinanten til koeffisientmatrisen er forskjellig fra null.. b) Sett inn a = 2 og løs f.eks ved Gauss-eliminasjon. c) Gang sammen de to matrisene, de gir deg tre likninger med tre ukjente. Hvis jeg ikke tar mye feil, vil du dra kjensel på likningsettet.. Sånn, da skulle du ha litt å jobbe videre med. Endret 10. mai 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Noen som vet om en bra side/video for å lære integrasjon/derivasjon skikkelig? Kan basics, men da tenker jeg på den mer avanserte delen av emnene. Kjerneregelen for derivasjon kan jeg og, men tenker mer på f.eks det som er skrevet på forrige side i tråden her. Boken er helt håpløs, og gjør bare ting enda vanskeligere. Edit: et spm til. Wolfram Alpha skriver int x^4 = x^5 over 5, mens i boken skriver de 1 over 5 * x^5. Bør man gange brøken inn med x eller ikke? Endret 10. mai 2011 av Misoxeny Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Det på forrige side var delvis integrasjon (hvis du ikke visste det). Kanskje noen av videoene de linker til her hjelper? Personlig har jeg ikke helt tro på videoer, min erfaring er at det bare er mengdetrening som virker, særlig når det gjelder å se hva som skal være u og hva som skal være v'. Om du skriver det som (1/5)*x^5 eller (x^5)/5 er en smakssak. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=28110 http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=24242 Skal fikse endel mer senere. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Takk, skal ta en titt på det. En ting til jeg lurer på er kjerneregelen, som jeg trodde jeg kunne ganske godt. I boken står det at den er u'*v+u*v', mens et annet sted jeg kom over var den forklart slik: Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Det nederste er kjerneregelen. u'*v + u * v' er produktregelen. Viktig forskjell.. 1 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Har nettopp begynt med statistikk og har ikke helt kommet med inn i tankeprosessen for disse oppgavene. Hvordan skal man løse en oppgave når for eksempel et spørsmål der man skal finne ut hva sjansen er for at en elev liker en ting fremfor en annen? Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Har sett litt på linkene, og det var veldig lærerikt. Føler jeg fikk lært en god del delvis integrasjon. Skal delvis integrasjon kun brukes når man skal integrere en funksjon som er et produkt av to funksjoner? Endret 10. mai 2011 av Misoxeny Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Den kan jo kombineres med andre regler selvfølgelig. Men i utgangspunktet kan den bare brukes når du har to uttrykket ganget med hverandre. Lenke til kommentar
atxo Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Du skal delta i en tippekonkurranse på internett. Det er i alt 20 spørsmål, og hvert spørsmål har tre svaralternativer. Hvert spørsmûal har nøyaktig et rett svar. a) Hvor mange ulike svarkombinasjoner fins det ialt? Hvor mange av disse kombinasjonene har 19 rette og 1 galt svar? Fasit: a) Det fins 320forskjellige svarkombinasjoner. 20!/19! * 2 = 40 inneholder 19 riktige og 1 feil. Noen som kan forklare hvorfor man ganger med 2? Endret 10. mai 2011 av atxo Lenke til kommentar
sondredh94 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (sannsynlighet vg1) Troms skikrets har med seks menn til NM i skiskyting. To av dem er under 20 år. Til 4×7,5 km stafett skal kretsen ta ut fire løpere. Siden alle løperne er omtrent like gode, blir en enig om å trekke lodd om hvem som skal gå stafetten. (Du kan tenke deg at de etter tur trekker lodd om hvem som skal gå første etappe, andre etappe, tredje etappe og fjerde etappe.) a) Hva er sannsynligheten for at ingen av de to løperne under 20 år får gå stafetten? b) Hva er sannsynligheten for at minst én av de to løperne under 20 år får gå stafetten? c) Hva er sannsynligheten for at nøyaktig én de to løperne under 20 år får gå stafetten? Sannsynligheten for at en av skiskytterne treffer blink med et skudd, er 90 %. d) Hva er sannsynligheten for at skiskytteren treffer minst fire av fem blinker med fem skudd? hvilke metoder skal jeg bruke her? Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) (sannsynlighet vg1) Troms skikrets har med seks menn til NM i skiskyting. To av dem er under 20 år. Til 4×7,5 km stafett skal kretsen ta ut fire løpere. Siden alle løperne er omtrent like gode, blir en enig om å trekke lodd om hvem som skal gå stafetten. (Du kan tenke deg at de etter tur trekker lodd om hvem som skal gå første etappe, andre etappe, tredje etappe og fjerde etappe.) a) Hva er sannsynligheten for at ingen av de to løperne under 20 år får gå stafetten? b) Hva er sannsynligheten for at minst én av de to løperne under 20 år får gå stafetten? c) Hva er sannsynligheten for at nøyaktig én de to løperne under 20 år får gå stafetten? Sannsynligheten for at en av skiskytterne treffer blink med et skudd, er 90 %. d) Hva er sannsynligheten for at skiskytteren treffer minst fire av fem blinker med fem skudd? hvilke metoder skal jeg bruke her? Slik jeg ser det er det: a - hypergeometrisk b - hypergeometrisk c - hypergeometrisk d - binomisk (?) Endret 11. mai 2011 av Jostein K. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Kan du ikke bare putte inn x=8 og se at det ikke stemmer da? I det minste ikke slik du har satt det opp her. HÅHÅ DU REDIGERTE POSTEN DIN DU DIN SNIK, ETTER JEG HADDE SVART. KANSKJE SÅ INGEN SÅ DEN PINLIGE FEILEN DIN, MEN ALLE SKAL FÅ SE DEN ^^ ( Bare tuller med deg ) Feilen du har gjort er at du har lest av opgpaven slik Mens oppgaven er egentlig Endret 11. mai 2011 av Nebuchadnezzar 1 Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Kan du ikke bare putte inn x=8 og se at det ikke stemmer da? I det minste ikke slik du har satt det opp her. HÅHÅ DU REDIGERTE POSTEN DIN DU DIN SNIK, ETTER JEG HADDE SVART. KANSKJE SÅ INGEN SÅ DEN PINLIGE FEILEN DIN, MEN ALLE SKAL FÅ SE DEN ^^ ( Bare tuller med deg ) Feilen du har gjort er at du har lest av opgpaven slik Mens oppgaven er egentlig Fikk oppgaven til rett etter at jeg postet. Er ofte ikke så vanskelig, måtte bare sette lg(x^2:x)=lg8 Endret 11. mai 2011 av Jostein K. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Ja, ofte gjør man ting mye verre enn de er. Ofte sitter jeg med banalt enke oppgaver som jeg løser veldig vanskelig. Slik som Men logaritmeregler gjør ting veldig greit, selv husker jeg nesten bare to. Og det holder i lange bananer. og Holder til omtrent alt =) Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Per skyter på blink. Det er 70% sjanse for at han treffer med første skudd. Hvis han treffer får han større selvtillit og da er det 80% sjanse for at han treffer med andre skudd. Bommer han med første skudd går det ned med selvtilliten og det er bare 60% sjanse for at han treffer med andre skudd. Finn sannsynligheten for at han får 2 treff, 1 treff og ingen treff. Dette er sikkert SYKT enkelt, men akkurat nå så ser jeg ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Help? Endret 11. mai 2011 av jdmik Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Er ikke helt sikker nå, sannsynlighet er ikke helt min greie Men hva med: a) 2 treff: 0.7*0.8 = ? b) 1 treff: 0.7*0.2 = ? Kan hende jeg er helt på jordet her nå.. Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Takk for raskt svar! Har ikke fasit, så har ikke mulighet for å sjekke om det er rett. Hvis jeg skal finne volumet av parallellepipedet ABCD, blir formelen da |(AB x AC) * AD| eller |(AB x AC) * D| ? Er snakk om vektorer her Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Det blir førstnevnte. Hvis ikke hadde jo volumet vært avhengig av hvor i rommet parallellepipedet var plassert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå