Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du må integrere, med t som grense.Altså sette inn t når du har integrert ferdig

h' = -20*h^(-(3/2))

Finn h som en funksjon av t.

Lurer på hvordan jeg går frem her, har prøvd meg litt frem med forskjellige metoder, men forstår ikke hva jeg skal gjøre med h^(-(3/2))

Lenke til kommentar

Hei.

Har et lite integrasjonsspørsmål som jeg gjerne skulle hatt hjelp til å oppklare. Jeg velger å vise utregningen først.

chart?cht=tx&chl=\int \frac{1}{1+\sqrt{x}} \, \mathrm{d}x

chart?cht=tx&chl=u = 1+\sqrt{x}

chart?cht=tx&chl=\sqrt{x} = u-1

chart?cht=tx&chl=2\sqrt{x}du = dx<==>chart?cht=tx&chl=dx = 2(u-1)du = (2u-2)du

chart?cht=tx&chl=\int \frac{1}{1+\sqrt{x}} \, \mathrm{d}x=chart?cht=tx&chl=\int \frac{1}{u} \, \mathrm{(2u-2)d}u

chart?cht=tx&chl=2u-2ln|u|+C^\prime = chart?cht=tx&chl=2 \cdot (1+\sqrt{x})-2ln|1+\sqrt{x}|+C^\prime

chart?cht=tx&chl=2+2\sqrt{x}-2ln|1+\sqrt{x})+C^\prime

Mitt spørsmål er kanskje simpelt, men hvorfor skal konstanten C deriveres i dette tilfellet?

Håper på svar.

Lenke til kommentar

Den skal ikke det, les det som "C merket" (ofte brukt om det er flere konstanter inne i bildet).

Takker for rask tilbakemelding!

Jeg ser så i fasiten at følgende skjer:

chart?cht=tx&chl= 2+2\sqrt{x}-2ln(1+\sqrt{x})+C^\prime

der

chart?cht=tx&chl= 2+C^\prime = C

chart?cht=tx&chl= 2\sqrt{x}-2ln(1+\sqrt{x})+C

Hvorfor forsvinner 2`eren i begynnelsen av regnestykket, sammen med merkingen av C?

Endret av Vegpeg
Lenke til kommentar

du må integrere, med t som grense.Altså sette inn t når du har integrert ferdig

h' = -20*h^(-(3/2))

Finn h som en funksjon av t.

Lurer på hvordan jeg går frem her, har prøvd meg litt frem med forskjellige metoder, men forstår ikke hva jeg skal gjøre med h^(-(3/2))

Har forsøkt dette, men blir ikke det veldig tuklete med (1/rot3(h^2))? Jeg får ikke svaret jeg skal få iallefall.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et spm som omgår fysikk, men det er basic fart/tid/strekning så tror alle her kan det.

Fikk problemer med en oppgave forrige tentamen som jeg sikkert får nå til eksamen. Det er ingen eksempler på denne oppgaven i boka og jeg klarer ikke helt å finne ut av det.

Den er slik:

Bil 1 kjører i 20m/s og starter 100m foran bil 2 som kjører i 10m/s og har en aks på 2m/s^2. Når tar bil 2 igjen bil 1?

Hadde hvert konge hvis noen hadde en ligning for dette :) Jeg lagde oppgaven selv nå, husker ikke akkurat den på tentamen, men den var slik.

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

Bil 1: s(t) = 100 + 20*t , den starter på 100m og kjører så 20m/s.

Bil 2: s(t) = 10*t + 0.5*2*t² , den starter på 0 meter og kjører så 20 m/s + aks. = 2m/s²

Dette kan du finne enkelt vha. integrasjon, men det er godt mulig at du ikke har lært dette enda?

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Bil 1: s(t) = 100 + 20*t , den starter på 100m og kjører så 20m/s.

Bil 2: s(t) = 10*t + 0.5*2*t² , den starter på 0 meter og kjører så 20 m/s + aks. = 2m/s²

Dette kan du finne enkelt vha. integrasjon, men det er godt mulig at du ikke har lært dette enda?

Joda jeg har lært integrasjon :) Hvis du kunne komme med en integrasjonsligning så hadde det hvert konge. Jeg har lært integrasjon med tilfeldige ligninger og grafer. Men aldrig brukt det i bevegelseslikninger da. Er det bare å derivere stykkene eller antiderivere dem? S`= V og S``= A? Det ville være spennende å bruke integrasjon i fysikk og komme med noe "nytt" på eksamen. Vi har aldrig lært å bruke integrasjon i fysikk.

Lenke til kommentar

Bil 1:

Denne har ingen akselerasjon, altså a = 0. Dette betyr at farten er konstant, altså at v = 20. Som du skrev så vet vi at s'(t) = v(t), så vi kan altså bare integrere opp v = 20 fra t0 til t.

Dette gir da at s'(t) = ds/dt = v(t) = 20 => s(t) = 20t + c, hvor c er startposisjonen til bilen ved tiden t = 0. I dette tilfellet får vi c = 100, og ferdig ligning blir da s(t) = 100 + 20t

Nå kan du kanskje prøve bil 2 selv? :) Hint: a(t) = 2.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...