Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjerneregelen sier at chart?cht=tx&chl=f^\prime(x) = f^\prime(u) \cdot u^\prime(x), eller med ord: den deriverte av den ytre funksjonen med hensyn til kjernen u, ganger den deriverte av kjernen med hensyn på x. Den ytre funksjonen her er chart?cht=tx&chl=e^u. Denne skal deriveres med hensyn på u. Det er ingen forskjell på den deriverte av chart?cht=tx&chl=e^x med hensyn på x og den deriverte av chart?cht=tx&chl=e^u med hensyn på u. I begge tilfeller skal du derivere e opphøyd i en variabel med hensyn på variabelen selv, og resultatet blir kun e opphøyd i variabelen.

 

Så den deriverte av den ytre funksjonen her blir chart?cht=tx&chl=f^\prime(u) = (e^u)^\prime(u) = e^u. Dette skal i følge kjerneregelen ganges med chart?cht=tx&chl=u^\prime, så det blir altså chart?cht=tx&chl=f^\prime(x) = e^u \cdot u^\prime.

 

EDIT: For å ta et enklere eksempel: chart?cht=tx&chl=f(x) = e^{x^2}. Hvis man lar chart?cht=tx&chl=u = x^2 så får man at chart?cht=tx&chl=f^\prime(x) = f^\prime(u) \cdot u^\prime(x) = e^u \cdot 2x = e^{x^2} \cdot 2x.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Kjerneregelen sier at chart?cht=tx&chl=f^\prime(x) = f^\prime(u) \cdot u^\prime(x), eller med ord: den deriverte av den ytre funksjonen med hensyn til kjernen u, ganger den deriverte av kjernen med hensyn på x. Den ytre funksjonen her er chart?cht=tx&chl=e^u. Denne skal deriveres med hensyn på u. Det er ingen forskjell på den deriverte av chart?cht=tx&chl=e^x med hensyn på x og den deriverte av chart?cht=tx&chl=e^u med hensyn på u. I begge tilfeller skal du derivere e opphøyd i en variabel med hensyn på variabelen selv, og resultatet blir kun e opphøyd i variabelen.

 

Så den deriverte av den ytre funksjonen her blir chart?cht=tx&chl=f^\prime(u) = (e^u)^\prime(u) = e^u. Dette skal i følge kjerneregelen ganges med chart?cht=tx&chl=u^\prime, så det blir altså chart?cht=tx&chl=f^\prime(x) = e^u \cdot u^\prime.

 

EDIT: For å ta et enklere eksempel: chart?cht=tx&chl=f(x) = e^{x^2}. Hvis man lar chart?cht=tx&chl=u = x^2 så får man at chart?cht=tx&chl=f^\prime(x) = f^\prime(u) \cdot u^\prime(x) = e^u \cdot 2x = e^{x^2} \cdot 2x.

Jepp, kjøper den. Takk for oppklaringen :)

Lenke til kommentar

Skriver veldig grovt med vilje, sånn du må tenke litt selv. Bruker kjerneregelen for å derivere logaritmen.

 

Slutten er bare litt faktorisering av teller, og en liten frekk fellesnevner og voilà

Tro meg, jeg vil ikke annet enn å forstå. Takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å bestå R2-eksamen? Har vært litt slacker med matten gjennom hele skoleåret og sliter litt med den, men fra og med mandag har jeg fri og kan jobbe med faget i ca 5 timer hver dag. Burde dette være nok til en 2'er? Og hva bør jeg jobbe mest med (induksjonsbevis, integrasjon osv)?

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å bestå R2-eksamen? Har vært litt slacker med matten gjennom hele skoleåret og sliter litt med den, men fra og med mandag har jeg fri og kan jobbe med faget i ca 5 timer hver dag. Burde dette være nok til en 2'er? Og hva bør jeg jobbe mest med (induksjonsbevis, integrasjon osv)?

 

Kan hende du klarer å stå, ja. Du må kunne det grunnleggende fra hvert fag, så personlig ville jeg ikke inkludert induksjonsbevis.

 

Integrasjon er jo en stor greie så det burde du i hvert fall få med deg. Rekker, 1. ordens difflikninger og litt trigonometri også.

Lenke til kommentar

En oppgave i R1;

En beholder fylles med gass gjennom et rør. Etter t timer er det m(t) kg gass i beholderen.

m(t) = 1500(1-e-0,125t

Regn ut m'(t), og finn hvor mange kilogram gass som strømmer inn i beholderen per sekund når t = 5.

 

Jeg får et annet svar enn fasiten, og skjønner ikke hvordan fasiten har fått sitt svar og hva jeg gjør feil (eller om fasiten har feil..)

 

m'(t) = 187,5*e-0,125t

m'(5) = 100,36

 

Når t = 5 strømmer det inn 100,36 kg/t med gass = 1,673 kg/min = 0,0279 kg/sek

 

I fasiten står det 0,0279 kg per sekund.

 

Løst!

Endret av AnneMarthee
Lenke til kommentar

Spørs. Hvis matematisk eksamen får du nok induksjon. Hvis mer teknologisk rettet får du bare diffligninger.

 

Det er klart det kan komme opp, men det er meget stor sjanse for at det blir mange spørsmål om integrasjon og slike ting. Skulle det komme opp noe med induksjon er det gjerne 1 eller 2 spørsmål på hele settet, maks.

Lenke til kommentar

AnneMarthee:

Du må dele på 60*60=3600 da du er ute etter sekunder.

 

protoneedhelp:

Du måler ...?

men HVORDAN? :roll:

 

Bruk et målebånd ;)

Hvis du skal måle omkrets, legger du målebåndet ytterst på dekkanten og strekker det rundt "sirkelen", til det punktet du startet.

Hvis du skal måle diameter eller radius så legge du målebåndet ytterst på dekkanten, strekker det gjennom sentrum og ut til dekkanten på andre siden. I begge tilfeller, les av på målebånd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...