Toiletpaper Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Kam, jeg skjønte ikke helt, kunne du forklart enklere? Hva mener du med ^? Jeg falt av etter den første setningen Eller noen andre som kan forklare mye enklere? Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Kam, jeg skjønte ikke helt, kunne du forklart enklere? Hva mener du med ^? Jeg falt av etter den første setningen Eller noen andre som kan forklare mye enklere? Hvis du f.eks. har 101 binært, og skal gjøre om til valige tall, titallsystemet: Det tallet helt til høyre, har en verdi tilsvarende 2^0 hvor ^betyr opphøyd. 0'eren i midten har en verdi tilsvarende 2^1 altså 2. 1'eren til venstre har en verdi tilsvarende 2^2 = 2*2 = 4 Så når dette skal skrives om til titallsystemet blir det 2^2 + 2^0, siden det er de som har en 1'er. 2^2 + 2^0 = 4 + 1 = 5. For sekstallsystemet er det akkurat det samme, bare at du har 6 opphøyd i noe. Lenke til kommentar
Toiletpaper Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Kam, jeg skjønte ikke helt, kunne du forklart enklere? Hva mener du med ^? Jeg falt av etter den første setningen Eller noen andre som kan forklare mye enklere? Hvis du f.eks. har 101 binært, og skal gjøre om til valige tall, titallsystemet: Det tallet helt til høyre, har en verdi tilsvarende 2^0 hvor ^betyr opphøyd. 0'eren i midten har en verdi tilsvarende 2^1 altså 2. 1'eren til venstre har en verdi tilsvarende 2^2 = 2*2 = 4 Så når dette skal skrives om til titallsystemet blir det 2^2 + 2^0, siden det er de som har en 1'er. 2^2 + 2^0 = 4 + 1 = 5. For sekstallsystemet er det akkurat det samme, bare at du har 6 opphøyd i noe. Beklager , men jeg skjønte ikke mye mer. La oss ta eksempelet du viste. Du sier at tallet helt til høyre, altså 1? har en verdi 2^1. Siden 1 er jo tallet helt til høyre i 101, hvorfor blir det da 2^1? Det samme med 0'eren, skjønte ikke helt hvorfor 2 tallet plutselig kom inn? Er dårlig i matte som du ser =P Og forresten hva betyr binært? Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Binært betyr 2. Fra høyre mot venstre er det altså 2^0, 2^1, 2^2, 2^3 og så videre. Eller på en enklere måte: 1, 2, 4, 8. Man har altså 1 ener, 0 toere og 1 firer = 5. For å oversette til titallssystemet: Fra høyre mot venstre: 10^0, 10^1, 10^2 og så videre. Eller 1, 10, 100 og så videre. For å bruke et annet eksempel: 242 i titallssystemet er da 2 enere, 4 tiere og 2 hundrere. Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Binært er totallsystemet, som du jobber med nå. 1 0 1 2^2 2^1 2^0 2 er fordi det er totallsystemet, hvis det hadde vært sekstallsystemet hadde det stått 6 i stedet. når du skal finne ut hva slags tall et binært tall er i "vanlige" tall, plusser du sammen alle verdiene som har en 1'er. Altså blir dette Siden det er de plassene det er en 1'er. Lenke til kommentar
Toiletpaper Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Ok, så la oss ta for eksempel oppgaven jeg har om nå, som er: Skriv 10112 i titallsystemet. Blir det da (2^3) · 1 + (2^2) · 0 + (2^1) · 1 + (2^0) · 1 + = 11 ? Og det lille 2 -tallet sier hvilket tallsystem tallet er i? Jeg går forøvrig Vg2 for den som lurte på det. 1 Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Det stemmer! Endret 5. mai 2011 av Kam Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 En annen ting; hvordan deriverer man tanx^3? Vet hva (tanx)' blir, men kommer ikke videre etter det. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Det er vel ikke riktig... Prøv å deriver svaret ditt å se hva du får. http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate+third+root+of+x^4 skriv tan(x)^3 som tan(x)*tan(x)^2 også skriver du om tan(x)^2 før du integrerer. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Skal det være tredjeroten av x opphøyd i fjerde eller bare tredjeroten av x? For både du og fasiten har integrert tredjeroten av x.. Men du har jo svart det samme som løsningsforslaget, bare skrevet på en litt annen måte og hoppet over en mellomregning. Endret 5. mai 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 En annen ting; hvordan deriverer man tanx^3? Vet hva (tanx)' blir, men kommer ikke videre etter det. bruk kjerneregelen med tanx som kjerne. INtegralet gjør du om til: også integrer du som vanlig. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Wops, skal være tredjeroten av x ja, vet ikke hvorfor x^4 kom med. Men svaret jeg fikk og det i boken er altså det samme? Ser ikke helt den, men isåfall gjør jo boken det vanskeligere enn det trenger å være? Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Wops, skal være tredjeroten av x ja, vet ikke hvorfor x^4 kom med. Men svaret jeg fikk og det i boken er altså det samme? Ser ikke helt den, men isåfall gjør jo boken det vanskeligere enn det trenger å være? Hvis det er tredjeroten av x, så gjør du riktig, og boka gjør det komplisert. Endret 5. mai 2011 av Kam Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Hvordan kan jeg regne enkle algebraisk uttrykk med en Casio fx-9860gII-kalkulator? Noe så enkelt som "a x b = ab". Matematikktentamen i morgen :s bilde av min type kalkulator: Endret 5. mai 2011 av Magnus_L Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Tror ikke det funker... Du kan jo regne med likningssett, med flere variable. Men jeg har ikke hvertfall aldri regna noe tilsvarende du skriver.. Lenke til kommentar
llisle39 Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 integrasjon ved variabelskifte: integralet av: cos(x)*sin^2(x) dx Noen ideer? Lenke til kommentar
llisle39 Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 jau, men hvordan deriverer man sin^2(x) ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå