wingeer Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Prøv å bestå det nå. Det er mindre arbeid senere. Jeg vet ikke hvordan det er om du stryker i 1P, angående 2P. Siden det er obligatorisk regner jeg med at du får lov til å ta det. Vet at du ikke kan ta R2/S2 om du ikke har bestått R1/S1. Du må nok ta det opp. Da er det skriftlig eksamen. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Å ta R2 uten å ha hatt R1 høres ut som en heller vanskelig oppgave som jeg ikke direkte vil anbefale. Lenke til kommentar
Mr Wonderful Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 I ei klasse er 24% av elevene jenter og 10% av jentene har hund hjemme. Hvor mange av elevane i klassen er jenter som har hund hjemme? Hvordan kan jeg løse denne? Lenke til kommentar
DBM Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) I ei klasse er 24% av elevene jenter og 10% av jentene har hund hjemme. Hvor mange av elevane i klassen er jenter som har hund hjemme? Hvordan kan jeg løse denne? Se for deg en gigantisk klasse på 100 personer. 24 av dem er jenter. 1/10 av dem har hund, altså 2,4 (%). Da kunne du også hatt 1000 personer, hvor 240 av dem er jenter og 24 er jenter med hund, hvis du ikke liker "2,4 jenter". Hehe, svaret er altså 2,4 %, ikke 2,4 jenter. Antall jenter kan du ikke si noe om når du ikke vet str på klassen. Endret 26. april 2011 av DBM Lenke til kommentar
Mr Wonderful Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Kan noen hjelpe meg med denne? Sitter helt fast:( Endret 26. april 2011 av Mr Wonderful Lenke til kommentar
K.. Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Gang alle leddene med seks (fellesnevneren til 2 og 3). Du får da ligningen: 10x - 24 = 3x + 18 Flytt alle x-ene på en side og tallene på den andre: 10x - 3x = 18 + 24 7x = 42 Del begge sider på syv x = 6 Lenke til kommentar
DBM Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Kan noen hjelpe meg med denne? Sitter helt fast:( Optimistisk å tro at noen skal gidde å hjelpe når du driter i svarene du får, men du var heldig nå. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Et minnekort koster 200 kr etter at prisen er satt ned 20 prosent. Hva var prisen før det ble satt ned? Har prøvd litt av hvert: 20%:100= 0,2 0,2 * 200 = 40 = 240 kroner. Men svaret skal bli 250 kroner. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 20% rabatt av x kan skrives på denne måten: x*(1-0.2)=y, der y er prisen etter rabatten. Ser du hva du kan gjøre da? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Jepp. Sånn var det ja. 200kr:0,8 = 250 kroner. Lenke til kommentar
duperjulie Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Matriser og egenvektorer. Jeg har en oppgave hvor jeg skal finne egenverdiene og de tilhørende egenvektorene til en gitt matrise, pluss finne basis for egenrommene. Jeg har funnet følgende egenverdier til en gitt 4x4-matrise: λ1 = λ2 = 1, og λ3 = λ4 = 2. Ved å løse (A - λI)v = 0 for λ = 1 og (A - λI)u = 0 for λ = 2, har jeg fått at v = t[1 0 0 0] + s[0 1 0 0], og at u = t[1 1 1 0] + s[0 0 0 1]. Det jeg ikke helt skjønner nå, er hva som blir korresponderende egenvektorer til hvilke egenverdier og sånn. Jeg trodde det var slik: v er korrepsonderende egenvektor til både λ1 og λ2, siden disse egenverdiene er like, og at u er korresponderende egenvektor til både λ3 og λ4. Og at basis for korresponderende egenrom til λ1 og λ2 er v1 = [1 0 0 0] og v2 = [0 1 0 0], basis for korresponderende egenrom til λ3 og λ4 er u1 = [1 1 1 0] og u2 = [0 0 0 1] Men løsningsforslaget sier dette: Etter litt regning får vi at λ = 1 gir løsningen v = t(1,0,0,0) + s(0,1,0,0),s,t ≠ 0 siden x3 og x4 må være 0, og x1 og x2 er frie variable, mens λ = 2 gir u = t(1,1,1,0)+ s(0,0,0,1),s,t ≠ 0 siden x3 og x4 er frie variable og x1 = x2 = x3. (Så langt er jeg enig) Vi ser at egenrommet tilhørende λ1 = λ2 = 1 har dimensjon 2, og v1 = (1,0,0,0),v2 = (1, 1, 0, 0) vil utgjøre en basis for dette rommet. Egenrommet tilhørende λ3 = λ4 = 2 har også dimensjon 2, og v3 = (1, 1, 1, 0), v4 = (1, 1, 1, 1) vil utgjøre en basis for dette rommet. Løsningen blir altså λ1 = 1,v1 = (1,0,0,0); λ2 = 1,v2 = (1,1,0,0); λ3 = 2,v3 = (1,1,1,0); λ4 = 2,v4 = (1,1,1,1) Hvorfor tilegnes her én egenvektor til hver egenverdi, og hvordan kommer man frem til dette? Ser også at disse er brukt som basis, og ikke løsningene på (A - λI)v = 0. Jeg må ha misforstått konseptet tror jeg. Er det noen som kan være så inderlig snille å forklare? (A) Endret 27. april 2011 av duperjulie Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Hint: Lineære kombinasjoner. Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Er dette riktig?? Potensregning, en enkel oppgave, ser bare litt dårlig ut på forum. (2[/-4] x 2[/3] 2[/-2] Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 glem forrige oppgave, hvordan sletter man et innlegg? Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Du kan ikkje sjølve slette eigne innlegg, men du kan redigere dei. Dersom du ønsker det sletta må du rapportere innlegget, evt kontakte moderator Dersom du har eit problem med å skrive reknestykker i forumet kan du kikke på LaTeX. Lenke til kommentar
Error Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Tilsvarer den amerikansk trillion den norske billionen? Altså, med dagens kurs er 1 trillion = 5.32 billioner? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Stemmer det! http://www.jimloy.com/math/billion.htm Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Kunne ønske vi bare brukte SI-prefiksene. Hadde vi sagt 1 Giga-dollar hadde vi sluppet å styre med billion=milliard osv. 2 Lenke til kommentar
Error Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Enig, det er veldig forvirrende. Uansett, må bare dobbeltsjekke. Hvis vi går ut i fra at USA har brukt 3 trillions (amerikansk system) dollar på krigen i Irak, og at det koster 210 000 dollar å bygge en skole i sør-Afrika, da kan man bygge over 14 millioner skoler. Eller tuller jeg det til med nullene et eller annet sted? PS: Får beklage mine manglende mattekunskaper her, men er egentlig dypt nede i samfunnsfagmodus + relativt trøtt Endret 27. april 2011 av Error Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) En amerikansk trillion er 1012, så , altså i overkant av 14 millioner. Edit: Glemte [/tex] Endret 27. april 2011 av Henrik C 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå