redsox Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Hva med hvis det hadde vært 48/2*(9+3), hadde det forandret noe for dere? Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 @Nebuchadnezzar: Akkurat i dette tilfellet er det openbart 288 som er det korrekte då presedensen til operatorane tatt ut frå hovudet ein sein kveld er Parantesar Eksponering Multiplikasjon Addisjon Noko av grunnen til at eg visste den andre skrivemåten i det førre innlegget mitt er at det diverre "ofte" er mangel på bruk av parantesar i forumet her, og det er derfor viktig og få fram at dersom ein ikkje nøyaktig nok kan ein få to forskjellige svar. @redsox: Nei, det hadde ikkje forandra noko då det står det same som i det første innlegget. Hadde du derimot skrive 48/(2*(9+3)) hadde svaret blitt 2 som eg skisserte i det førre innlegget. Noko som igjen syner kor viktig rett bruk av korrekte parantesar er... Lenke til kommentar
redsox Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Det er faktisk forskjell 48/2*(9+3) gir alltid 288, mens 48/2(9+3) kan også gi 2 som svar, hvis en bruker litt utdaterte matteregler. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 No veit eg diverre ikkje kva "litt utdaterte matteregler" du sikter til, men slik eg har lært er rekkjefølgja av operatorane slik det står i lenka Nebuchadnezzar. Slik eg ser det er den einaste skilnaden først når du legg til parantesar, dvs 48/(2(9+3)). Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) Ja, leste ikke innlegget ditt bare gav min mening. Jeg er faktisk en av de som "pusher" parenteser på andre. Faren min sa at man aldri kunne få for mange parenteser så jeg bruker en god del i regningen min. Små parenteser bruker jeg ( og ) mens om jeg har veldig mye parenteser kan jeg også bruke [ og ] bare for å markere forskjell. Man burde skrive ikke Man burde skrive ikke eller osv.. Endret 14. april 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) Jeg er enig med at det teknisk sett skal bli 288, men for å quote wikipedia: Similarly, care must be exercised when using the slash ('/') symbol. The string of characters "1/2x" is interpreted by the above conventions as (1/2)x. The contrary interpretation should be written explicitly as 1/(2x). Again, the use of brackets will clarify the meaning and should be used if there is any chance of misinterpretation. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har kommet med ting som er helt umulig å tyde her fordi de ikke bruker parenteser. Hvis man på død og liv skal skrive inline (uten latex eller liknende) kan man ihvertfall koste på seg å legge til noen parenteser. (Og mange her mener faktisk 1/(2x) når de skriver 1/2x) Endret 14. april 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
redsox Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) Jeg er enig med at det teknisk sett skal bli 288, men for å quote wikipedia: Similarly, care must be exercised when using the slash ('/') symbol. The string of characters "1/2x" is interpreted by the above conventions as (1/2)x. The contrary interpretation should be written explicitly as 1/(2x). Again, the use of brackets will clarify the meaning and should be used if there is any chance of misinterpretation. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har kommet med ting som er helt umulig å tyde her fordi de ikke bruker parenteser. Hvis man på død og liv skal skrive inline (uten latex eller liknende) kan man ihvertfall koste på seg å legge til noen parenteser. (Og mange her mener faktisk 1/(2x) når de skriver 1/2x) Mange kalkulatorer vil faktisk også gi 2 som svar. "implied multiplication" er noe herk Endret 14. april 2011 av redsox Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Flateintegral Jeg skal parametrisere toppen av en elliptisk paraboloide gitt ved z = 2 - x2 - , avgrenset av kjeglen z = sqrt(x2 + y2). Hvordan gjør jeg det? Har funnet parametrisering av ellipsoiden: r(r,theta) = [rcos(theta), rsin(theta),2-r2]. Og parametrisering av kjeglen: r(r,theta) = [rcos(theta), rsin(theta),r] Ser at disse er like for r=1. Men hvilken skal jeg bruke for å få den riktige flaten, og hvordan? Kanskje litt sent nå, men du skal jo parametrisere paraboloiden, da er det selvsagt den parametriseringen du skal bruke. Og den er avgrenset av en kjegle så disse flatene skjærer hverandre i en eller annen lukket kurve i xy-planet. I ditt tilfelle hvis du har regnet riktig så må de jo skjære hverandre i en sirkel med radius 1, dermed er definisjonsområdet for den avgrensede paraboloiden 0<=theta<=2pi og enten r<=1 eller r>=1 som kommer an på hva som er toppen av paraboloiden. Hvis du grafer det i matlab eller noe blir det nok lett å se. 1 Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Delbrøkspalting av 1/(s*(s*s+w*w)) ? Lenke til kommentar
Per Kalle Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Noen som kan hjelpe meg i å forklare hvorfor Log2^2 + Log(2*3)= 4*Log2 + Log3 ? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) og Endret 17. april 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) Fordi og . Hm, nokre sekund for sein ... Endret 17. april 2011 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Per Kalle Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) Fordi og . Hm, nokre sekund for sein ... Ja ser den, men skrev forresten litt feil slik at det blir: lg2^3 + lg(2*3) = 4*log2+log3 Jeg kommer frem til at det blir 3lg2 + lg2 + lg3, men skjønner ikke hvordan det skal bli 4*lg2 + lg3... Endret 17. april 2011 av Per Kalle Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) 3lg(2) = 3*lg(2) = lg(2) + lg(2) + lg(2). Og viss du plusser på ein lg(2) til, kva vert det då? Endret 17. april 2011 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 2 + 4 * cos(2x+(pi/3) hvor x hører til mellom 0 og 2pi Finne nullpkt. Finner pi/6 og 7pi/6, men skal også kunne finne pi/2 og 3pi/2. Hvordan da? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Likninga cos(2x + pi/3) = -0.5 har to løysingar for x E [0,2pi). Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Forstår jo det. Jeg klarer bare ikke tenke meg til hvordan jeg får pi/2. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Teikn opp einingssirkelen, so ser du kor du finn den andre løysinga. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Prøvd det. Og innså nå at jeg har tenkt helt på trynet. Jaja. takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå