Janhaa Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Takk for hjelpen men det der var gresk for meg.. Har da aldri lært det der her er en link ang Lamberts Omegafunksjon http://www.wolframalpha.com/input/?i=W%2827%29 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Hva gjør jeg hvis jeg får 27=xe^x? Du kan også f.eks bruke http://en.wikipedia.org/wiki/Newton's_method Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 ...Når skal man liksom lære det der? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Universitetet - Mat1001 / Kalkulus1 / CalculusII VG3, I det minste om newton. Kanskje VG2 om man tar X matte. Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Ok, så mitt lille problem er som følger: Gitt at man har et parallellogram hvor vinkel A og høyden h er det eneste kjente, hvordan kan man finne side b? Det finner du ikke.. Den er ikke entydig bestemt. Pokker, det er jo tilfellet om man bryter den ned i to trekanter også. Hvordan i alle dager er det meningen at jeg skal kunne finne avstanden FD når det eneste jeg vet er lengdene på AS (store radius i en hul kjegle), SC og PQ (tykkelsen på metallet) da? Endret 11. april 2011 av miniPax Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) @Zarfax: Begge metodane som er linka til ovanfor er i utgangspunktet noko ein kan lære på universitet/høgskule. Kva var den opphavlege oppgåva, det kan vere du har gjort ein feil i undervegs dersom du ikkje har lært nokre av metodane skissert ovanfor? @Nebuchadnezzar: Newton sin metode er vell ikkje R2 pensum? Eg var iallfall ikkje borti det i fjor. Ei heller hadde eg om det i matematikk X for 2 år sidan. Endret 11. april 2011 av tosha0007 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Trooor det var ei oppgave om det i oppgavesamling til Aschaug i R1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Jeg har hatt R2 og husker ingenting om noen 'Newton'-metode... Skulle jeg ha løst den der ville jeg bare kjørt det inn på kalkissen - vi løste en lignende oppgave i klassen. Endret 11. april 2011 av ahpadt Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Jeg har hatt R2 og husker ingenting om noen 'Newton'-metode... Skulle jeg ha løst den der ville jeg bare kjørt det inn på kalkissen - vi løste en lignende oppgave i klassen. CASIO kalkisen tar'n lett; menu->equa->skriv:xe^x - 27->solv->x=2,4144 ======================= dette er en transcendent likning Endret 11. april 2011 av Janhaa Lenke til kommentar
martheee Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Trenger hjelp til å derivere denne funksjonen, har prøvd mange ganger og får ikke til. Nettopp begynt med derivasjon i R1. f(x) = (1+x√x)2 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Kan du skrive om til noe som er litt lettere? Om du klarer det er vel kjerneregelen det letteste. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Vi bruker kjerneregelen for å derivere: Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Jeg er i en klasse på 24 elever. Vi spiller en rulett med 32 tall. Jeg får tallet 32 på ruletten. 1. Hvor stor er sjansen for at kun 1 annen elev får samme tall som meg? 2. Hvor stor er sjansen for at minst 1 elev får samme tall som meg? Blir dette riktig uttrykk for oppgave 2? 1 - (31/32)^23 EDIT: Blir dette riktig for oppgave 1? EDIT2: justerte uttrykket mitt litt. Endret 13. april 2011 av Magnus_L Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Ny oppgave her. Jeg har en kortstokk med 52 kort. Jeg trekker ut et tilfeldig kort av kortstokken og legger det vekk. Deretter trekker jeg et kort til. Hvor stor er sjansen for at dette kortet er et honnørkort (knekt, dronning, konge, ess)? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Tenk enkelt. Hva hadde sannsynligheten vært hvis du ikke hadde trukket det første kortet? Påvirker det at du trakk et kort først sannsynligheten? Husk brøken . Lenke til kommentar
Majsty Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Find the value of k as a fraction if (1 + 1/24)^(-1/2) = k * 6^(1/2) Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Universitetet - Mat1001 / Kalkulus1 / CalculusII VG3, I det minste om newton. Kanskje VG2 om man tar X matte. Du har vel R2 matte nå, eller husker jeg feil? Uansett, første gang jeg var borti Newtons metode var faktisk i IT GK der vi skrev et program som løste det. Før vi så lærte det i Matte1 noen uker senere.. Aldri vært borti det på VGS. Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Trenger hjelp til T-matte finn x: 2x/(x-5) -1 = x/(x2 - 25) Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Hva har du prøvd? 1. Sammle alle leddene på venstre side 2. Faktoriser nevnerene for lettere å se fellesnevner 3. Gang likningen med fellesnevner osv. Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Eg har prøvd nr.2 og nr.3 Edit: Kjem fram til at x2+9x+25=0, men det funkar ikkje i abc-formell. Er det ein løsning, dersom det er ei løysing, kva er x då? Endret 12. april 2011 av jondev20 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå