Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Krise hjelp!!! kan noen lage eit diagram til meg som viser skjøringspungte til to busser for meg?!?!? Den ene kommer fra Oslo og skal til Bergen, Den andre skal til Oslo fra Bergen:) 522 km mellom..Gjennomsnitsfart kan dere finne på, men må vere logisk..tidspungt er opp til gjennomsnittet? plis hjelp meg med denne oppgaven!:S gjelder muntlig eksamen...buss fra bergen starter klokka 10 og den fra oslo klokka 11..

 

 

Help?:S

 

Herregud så masete du var da...

 

Definerer punkt 0 som Oslo, og punkt 522 som Bergen (på y aksen)

 

Buss 1, fra Oslo til Bergen: Y= 60X (gjennomsnittsfarten) (+0, starter i punkt 0)

Buss 2, fra Bergen til Oslo: Y= -50X (gjennomsnittsfarten) +522 (siden denne starter i bergen)

 

Tegn opp grafene, se hvor de krysser, regn ut evt tid hver buss bruker til krysningspunktet.

Endret av storken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krise hjelp!!! kan noen lage eit diagram til meg som viser skjøringspungte til to busser for meg?!?!? Den ene kommer fra Oslo og skal til Bergen, Den andre skal til Oslo fra Bergen:) 522 km mellom..Gjennomsnitsfart kan dere finne på, men må vere logisk..tidspungt er opp til gjennomsnittet? plis hjelp meg med denne oppgaven!:S gjelder muntlig eksamen...buss fra bergen starter klokka 10 og den fra oslo klokka 11..

La oss kalle buss en B1 og B2

Ok, la oss si at B1 fra Oslo har en gjennomsnitthastighet på 70km^-t og B2 en gjennomsnitthastighet på 80km^-t.

 

La oss sette opp formlene for distansen den vil utføre etter en viss tid. Vi vet allerede at

D = tv La oss ta med i beregnigen at de starter forskjelig. t er hele tiden, v er farten og t0 er tiden før den starter. Da får vi at distansen blir

 

D = tv - t0v

hvor t0< t

 

D1 = tv - t0v +u

D2 = tv - t0v +u

 

u er bare hvor den starter

Hvis t0 har 10 som startpunkt vil det bli

 

D1 = t(70kmt^-1 ) - 1ti(70kmt^-1 )

D2 = t(-80kmt^-1) + 522km

 

løs for t og sett dem like og sett opp grafene. Pass på holde deg generell.

 

Hei, fikk på en prøve en sannsynlighetsoppgave hvor sjansen p for føde gutt var 0,5 i et samfunn. Når man får en gutt slutter man å få barn, og man kan maks få 5 barn. Vil det da bli flest gutter eller flest jenter?

 

Vi kan tenke oss at da ville de som fikk 1 barn være alle gutter, de som fikk 2 barn ville ha en gutt og en jente osv. Men blir det ikke feil å tenke sånn? Jeg klarer ikke å få det til å stemme at det vil bli flere gutter enn jenter, men læreren sa etter prøven at det var riktig, har læreren feil?

Det er enkle sannsynlighetskalkulasjoner. Sjansen for å få en jente og en gutt er

0 jente en gutt: 1/2

1 jente en gutt: 1/4

2. 1/8

3. 1/16

4.1/32

5. 1/32

 

Andre muligheter finnes det ikke det sammfunnet. La oss kalkulere hvor g er gutt og j er jente

1/2*g +1/4(g+j) +1/8(g+2j) +1/16(g+3j) +1/32(g+4j) + 1/32(5j)

31/32g + 31/32j

 

Ergo det blir like mange. Hm.. merkelig.

Jeg klarer ikke å forstå grunnen da, uansett jeg ser gjennom kalkulajoner at logikken min blir lurt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
31/32g + 27/32j

Blir vel 31/32g + 31/32j ut fra stykket du har satt opp. For jenter:

1/4+2/8+3/16+4/32+5/32=31/32. I så fall like mange.

Sannelig, du har rett. Glemte å ta med 4/32, har jeg gjort det riktig? Det må jo det siden jeg har tatt med alle mulighetene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Mulig jeg er trøtt, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal løse denne:

 

[acronym=På en flaske solbærsirup står det at den bør blandes i forholdet 1 del saft til 5 deler vann.

Cecilie vil lage ferdig blandet saft en 1,5 liters flaske. Hun vil fylle hele flasken.

Hvor mye solbørsirup skal hun bruke? Hvor mye vann skal hun bruke?]:s[/acronym]

Lenke til kommentar
På en flaske solbærsirup står det at den bør blandes i forholdet 1 del saft til 5 deler vann.

Cecilie vil lage ferdig blandet saft en 1,5 liters flaske. Hun vil fylle hele flasken.

Hvor mye solbørsirup skal hun bruke? Hvor mye vann skal hun bruke?]

 

1 del saft

5 deler vann

__________

6 deler totalt

 

1.5 liter / 6 deler = 0.25 liter/del

 

Det betyr at hun må bruke 0.25 liter saft og (5*0.25) = 1.25 liter vann for å lage 1.5 liter saft.

Lenke til kommentar
På en flaske solbærsirup står det at den bør blandes i forholdet 1 del saft til 5 deler vann.

Cecilie vil lage ferdig blandet saft en 1,5 liters flaske. Hun vil fylle hele flasken.

Hvor mye solbørsirup skal hun bruke? Hvor mye vann skal hun bruke?]

 

1 del saft

5 deler vann

__________

6 deler totalt

 

1.5 liter / 6 deler = 0.25 liter/del

 

Det betyr at hun må bruke 0.25 liter saft og (5*0.25) = 1.25 liter vann for å lage 1.5 liter saft.

Ah, selvsagt ...

 

Takker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Da deler du prisene på hverandre

 

Pris dobbelrom pr pers / pris enkeltrom = et eller annet tall

Trekk fra 1, gang med 100, og du får prosentforskjellen

Lenke til kommentar

Kanskje dette er mer forståelig

 

P1 : Pris enkelt rom

P2 : Pris dobbeltrom per per

 

P1/P2 gir hvor stor andel P1 er av P2, hvor 1 er P2

 

1 - P1/P2 gir oss den forholdsmessige differansen mellom prisene.

 

Gang dette med 100 % og du har den prosentmessige differansen mellom prisene

Lenke til kommentar
Kanskje dette er mer forståelig

 

P1 : Pris enkelt rom

P2 : Pris dobbeltrom per per

 

P1/P2 gir hvor stor andel P1 er av P2, hvor 1 er P2

 

1 - P1/P2 gir oss den forholdsmessige differansen mellom prisene.

 

Gang dette med 100 % og du har den prosentmessige differansen mellom prisene

hva er 1?? hvor kommer en fra!!!???

 

1 er forholdstallet til P2

 

Eks. 1*x = P2

x*(P1/P2) = P1

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Brøker og prosenter er de mest vanlige forholdtallene. Begge disse viser hvor stort en ting er i forhold til en hel, eller tallet 1 (prosent betyr hundredel, noe som vil si at 100 % er lik 1).

 

Deler vi P1 på P2 finner vi forholdet imellom de. Hvor P2 representerer den hele, og dermed 1-

 

Siden vi ikke skal ha forholdet mellom disse to, men differansen av forholdet. Dermed blir det 1 - (P1 / P2)

 

Siden du skal ha de i prosenter, må du gange dette tallet med 100 %.

Lenke til kommentar

en måte som jeg finner lettere:

2160 : 2 = 1080 altså hver mann må betale 1080kr for å bo på rom 2.

 

1190 - 1080 = 110 altså det er 110 kroner dyrere å bo på rom 1 enn å bo på rom 2

 

for å finne ut hvor stor del av 1080, 110 er, tar vi 110 / 1080 = 0,1018 for å få i % ganger vi med 100

0,01018 * 100 = 10,18%

 

du betaler altså 10,18% mer for å bo på rom 1 enn rom 2

Lenke til kommentar

Vi skal ha matteprøve imorgen, og vi har fått vite at vi skulle ha om hamming-koden.

dessverre står det ingenting om denne koden i boken (det er ikke at jeg ikke forstår, det står ingenting om det) så dermed er jeg helt blank på hva vi skal gjøre :(

 

er det noen som kan lære meg hva hemmingkoden er, når man bruker den, og gi noen enkle oppgaver om det?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Eg fann i alle fall dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Hamming_code (om du ikkje har sett det før). Eg orker dessverre ikkje å lære han meg sjølv for å lære deg han =/ Alt der såg ganske komplisert ut så forundrer meg ikkje om dykk berre skal lære ein enkel formel eller noko =o

 

Eg fann også dette: http://www.jbi.hio.no/bibin/SivBib/Ongstad...umenter/st5.htm

 

Ikkje for å skremme deg, men:

 

F¢rst må vi lære et nytt ord: syndromet.

 

Hvis du har et antall binit som du har funnet ved å ta tverrsum modulo to av forskjellige utvalg av binits fra en byte og setter dem sammen til et flersifret binærtall, så kaller vi dette tallet for kontrollens syndrom.

 

:wow:

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...