Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med en matteoppgave, som er som følgende:

Ved et solvarmeenergiverk lagres det soloppvarmede vannet i en sylindirisk tank. Den innvendige diameteren i tanken er 20,0 m, og den innvendige høyden er 7,6m.

 

a) Regn ut volumet av sylinderen

b) Hvor høy stå vannet i tanken når det er 2000m^3 vann i den?

tanken er støpt i betong, og veggene er 0,30 m tykke.

c)Regn ut volumet av betongen som tanken er laget av.

 

Sier takk til all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg sliter litt med en matteoppgave, som er som følgende:

Ved et solvarmeenergiverk lagres det soloppvarmede vannet i en sylindirisk tank. Den innvendige diameteren i tanken er 20,0 m, og den innvendige høyden er 7,6m.

 

a) Regn ut volumet av sylinderen

b) Hvor høy stå vannet i tanken når det er 2000m^3 vann i den?

tanken er støpt i betong, og veggene er 0,30 m tykke.

c)Regn ut volumet av betongen som tanken er laget av.

 

Sier takk til all hjelp :)

 

a) Du har alle tallene du trenger. Stapp inn i formelen for volum av sylinder.

b) Betrakt sylinderen som om den kun var høy nok til å romme akkurat 2000m^3, og finn høyden ut i fra dette ved hjelp av formelen for volum av en sylinder.

c) Tenk på denne mens du løser de to andre, og så spør du heller igjen hvis du ikke får det til :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg sliter litt med en matteoppgave, som er som følgende:

Ved et solvarmeenergiverk lagres det soloppvarmede vannet i en sylindirisk tank. Den innvendige diameteren i tanken er 20,0 m, og den innvendige høyden er 7,6m.

 

a) Regn ut volumet av sylinderen

b) Hvor høy stå vannet i tanken når det er 2000m^3 vann i den?

tanken er støpt i betong, og veggene er 0,30 m tykke.

c)Regn ut volumet av betongen som tanken er laget av.

 

Sier takk til all hjelp :)

 

a) Du har alle tallene du trenger. Stapp inn i formelen for volum av sylinder.

b) Betrakt sylinderen som om den kun var høy nok til å romme akkurat 2000m^3, og finn høyden ut i fra dette ved hjelp av formelen for volum av en sylinder.

c) Tenk på denne mens du løser de to andre, og så spør du heller igjen hvis du ikke får det til :)

 

Jeg fant ut at volumet av sylinderen var 2494,86188 (TROR JEG) - er det da slik at 2000m^3 vann tilsier 16 m av tanken? :/

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med en liten sannsynlighetsoppgave:

 

Et busselskap regner med at det er 95% sannsynlighet for at en tilfeldig person som har forhåndskjøpt billett faktisk møter opp til en gitt avgang.Til en busstur har busselskapet solgt 52 billetter.

 

a) Hva er sannsynligheten for at alle som har kjøpt billett, møter opp på denne bussturen.

 

b) På en busstur er det 23 menn og 22 kvinner. På et stoppested går 10 personer av i tilfeldig rekkefølge. Hva er sannsynligheten for at 7 av disse er menn?

 

Håper noen kan hjelpe meg her! Jeg forstår meg virkelig ikke på sannsynlighet... :(

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg lurer litt på denne oppgaven: En rett linje l går punktene A(1,2) og B(3,7). Sett opp en parameterframstilling for linjen l.

 

Blir parameterframstillingen til linje l slik :

 

l: x=1+3t

y=2+7t

 

På forhånd takk!:)

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Hei

 

Trenger litt hjelp med en formel her.

 

Effekt (P) er energi per tidsenhet, dvs. P = E:t

 

der E er energien i joule, og t er tida i sekunder. Effekten er målt i watt (W).

 

Spørsmålet mitt er egentlig bare hva som er formelen for t, altså tid i sekunder.

 

 

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med en liten sannsynlighetsoppgave:

 

Et busselskap regner med at det er 95% sannsynlighet for at en tilfeldig person som har forhåndskjøpt billett faktisk møter opp til en gitt avgang.Til en busstur har busselskapet solgt 52 billetter.

 

a) Hva er sannsynligheten for at alle som har kjøpt billett, møter opp på denne bussturen.

 

b) På en busstur er det 23 menn og 22 kvinner. På et stoppested går 10 personer av i tilfeldig rekkefølge. Hva er sannsynligheten for at 7 av disse er menn?

 

Håper noen kan hjelpe meg her! Jeg forstår meg virkelig ikke på sannsynlighet... :(

 

a) Bruk enkleste formel for binomisk sannsynlighet. Hvis du har Casio: 52 nCr 52, og svaret ganger du med 0,95^52.

 

b) Denne er jeg ikke like sikker på, men den ser binomisk ut. Hva om vi sier at andelen menn er 23/52? Prøv å regne 10 nCr 7 og gang svaret med både (23/52)^7 og (22/52)^3. Har du fasit på oppg?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg fant ut at volumet av sylinderen var 2494,86188 (TROR JEG) - er det da slik at 2000m^3 vann tilsier 16 m av tanken? :/

 

Er det ikke litt rart at du finner at vannet står HØYERE enn høyden av selve tanken når den inneholder MINDRE vann enn du har funnet ut at den kan romme (volumet)? ;)

 

Volumet av en sylinder, der h er høyden av sylinderen og r er radien i grunnflata:

 

p><p>

 

Setter inn tall:

 

p><p>

 

Når du skal finne hvor høyt vannet står når det er 2000m^3 vann i den, setter du bare V = 2000, og løser likningen med h som ukjent. (Svaret skal bli ca. 6,4 m om jeg har regnet riktig i farta.)

Lenke til kommentar

Hei! Må bare plage dere her på forumet med et lite spørsmål til, da jeg ikke finner tilfredsstillende svar i pensumboken: "skriv så enkelt som mulig"

 

x^2y^3z^-2

------------

x^-2y^4

 

utfordringer kommer til hva jeg gjør med det som er opphøyd i et negativt tall, noen forslag?

 

på forhånd takk!

 

Mvh TanX

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...