Raspeball Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Etter hva jeg greier å forstå har du ikke bommet med noe. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Ja, innser at jeg skrev inn tallet 2 på funksjon delen av kalkulatoren når den skal være 5. Jeg har med andre ord ikke skrevet feil inn.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+135413 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Hei!, jeg har et matteproblem. Det er første ordens differensiallikning: oppgave: y' + (2/x) y = (sinx)/x svar: y(x) = c_1/x^2+(sin(x)-x cos(x))/x^2 noen som kan fylle inn prosessen mellom? evt. -si om det er separabel eller lineær -vise hvordan man får alle x på høyre side Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Ligningen er (såvidt jeg ser da) ikke separabel. Men du kan bruke metoden med integrerende faktor. Er du kjent med den? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+135413 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Ligningen er (såvidt jeg ser da) ikke separabel. Men du kan bruke metoden med integrerende faktor. Er du kjent med den? Ja, er kjent med den, men blir den integrerende faktoren e^(2 lnx) ? Og videre, er integralet av sin(x)/x - 2/x = -cos(x)ln(x) - 1/2 * e^(2ln(x) ? Endret 27. mars 2011 av Slettet+135413 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Det stemmer. Men husk på at . Lenke til kommentar
Gjest Slettet+135413 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Det stemmer. Men husk på at . Ah, takk! Nå tror jeg det løsner:) Lenke til kommentar
Husam Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Hei, har et problem innen statistikk, med forutsetingene for en oppgave. Den tar for seg to variabler, A og B. Har fått beskjed om at de er ukorrelerte (slik at korrelasjonskoeffisienten mellom variablene er lik 0), og samtidig er standardavvik det samme for begge variablene, SD(A) = SD(B). Det jeg stusser på er at disse forutsetningene kan være oppfylt samtidig? Korrelasjonskoeffisienten = Cov(A,B)/[sD(A) + SD(B)] I dette tilfellet kan man skrive om til: Var (A)/ [sD(A)^2] Dette betyr vel at korrelasjonskoeffisienten ikke kan være null, med mindre variansen til både A og B er det? (Noe som forøvrig er nevnt i oppgaven ikke er tilfellet.) EDIT: Ble plutselig veldig i tvil om Cov (A,B) kan skrives som Var (A), bare fordi Var (A) = Var (B). Noen som kan bekrefte/avkrefte det? Endret 27. mars 2011 av Husam Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Cov(A,B) er selvsagt null, Man har derimot Cov(A, A) = Var(A), som du kanskje tenker på. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Cov(A,B) er selvsagt null, Man har derimot Cov(A, A) = Var(A), som du kanskje tenker på. Hmm, ja. Og med det i bakhodet tenkte jeg at siden Var(A) = Var(B), så er Cov(A,B) = Cov(A,A). Men det stemmer tydeligvis ikke. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Kan noen hjelpe meg? ole einar er en god skiskytter. Sannsynligheten for at han treffer blinken med et skudd er 0.86. I en konkuranse skyter han på fem blinker. a) Hva e rsannsynligheten for at han treffer blinken med alle fem skuddene? b) Hva er sannsynligheten for at han bommer på det første skuddet og treffer på resten. c) Hva er sannsyneligheten for at han bommer på det førtse, treffer på de tre neste og bommer på det siste. Lenke til kommentar
techn9e Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Kan noen hjelpe med dette? Jeg holder på med Matte Eksamen for Vår 2009, her er link til eksamensettet: http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/V09/REA3024_Matematikk_R2_V09.pdf Jeg holder på med Del 2 , og den siste oppgaven i Alternavit 2 som er D oppgaven. Her er løsningsforslag for oppgavene: http://www.ulven.biz/r2/eksamen/r2_eks_v09_ls.pdf Det jeg ikke skjønner av løsningsforslaget er hvordan h*n får a=-0,2 (Er i nest siste linje i løsningsforslaget for oppgave d. Jeg kan ikke skjønne hvor det tallet kommer fra. Endret 28. mars 2011 av techn9e Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 e^-(0.2) ... Les over hva løsningen til en differensiallikning på formen y''+a'y+by=0 er r^2+ar+b bare har komplekse løsninger, burde stå greit i boken din. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Noen som kan se på disse to. Fatter ikke hvorfor jeg får feil Gjort de andre riktig Har ringet rundt de jeg lurer på yfrog.com/h4o2tvvj Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hvor finner jeg konstanten "lg" på en casio grafregner? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Noen som kan se på disse to. Fatter ikke hvorfor jeg får feil Gjort de andre riktig Har ringet rundt de jeg lurer på yfrog.com/h4o2tvvj Den først der, så tar du 2 utenfor, substituerer 2 - x = u og du = 1 dx. Da får du integralet av 1/u^2, som er -1/u. Substituerer tilbake, og ganger med 2. Når det gjelder den andre, så kan 1/cos^2(x) skrives som sec^2(x). Substituerer du så tan(x), får du du = sec^2(x) dx. Nå kan du bytte ut og integrere med hensyn på u. Endret 28. mars 2011 av Selvin Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hvor finner jeg konstanten "lg" på en casio grafregner? Det finnes såvidt jeg vet ikke en konstant som heter lg. Mener du hvordan du tar logaritmer? Du har sikkert en knapp merket log (eller ln for naturlig logaritme). Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hvor finner jeg konstanten "lg" på en casio grafregner? Det finnes såvidt jeg vet ikke en konstant som heter lg. Mener du hvordan du tar logaritmer? Du har sikkert en knapp merket log (eller ln for naturlig logaritme). Det stemmer, sto "lg" i kemiboken men de siktet til logaritmer (log). Takk Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Kan noen hjelpe meg? ole einar er en god skiskytter. Sannsynligheten for at han treffer blinken med et skudd er 0.86. I en konkuranse skyter han på fem blinker. a) Hva e rsannsynligheten for at han treffer blinken med alle fem skuddene? b) Hva er sannsynligheten for at han bommer på det første skuddet og treffer på resten. c) Hva er sannsyneligheten for at han bommer på det førtse, treffer på de tre neste og bommer på det siste. fant det ut selv: O.86-1=0.14 altså 0.14 blir bom-ration hans. Så jeg klarte å regne ut oppgava nå. Beklager skrivefeila istad, jeg skrev det i smug i matte timen (*imponere læreren*), satt å grubla i hele kveld og BAM! jeg fikk det til. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 0.86-1=-0.14. Negative tall eksisterer ikke i utfallsrommet. Flisespikkeri, selvsagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå