Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte meir spesifikt i oppgåva, men greit nok.

 

Om du har ein vektor chart?cht=tx&chl=\vec{a} som er gitt ved sine tre komponentar som chart?cht=tx&chl=[a_{\tiny{1}}, a_{\tiny{2}}, a_{\tiny{3}}], vil lengda av vektoren vere gitt ved chart?cht=tx&chl=|\vec{a}| = \sqrt{a_{\tiny{1}}^2 + a_{\tiny{2}}^2 + a_{\tiny{3}}^2}: Kvar enkelt komponent opphøgd i andre, alle desse lagt saman, og kvadratrota av denne summen. Med på den?

 

I oppgåva di er alle lengdene opphøgd i andre, og om du kvadrerer ei kvadratrot får du berre det som står under rota. Altso, chart?cht=tx&chl=|\vec{a}|^2 = \left(\sqrt{a_{\tiny{1}}^2 + a_{\tiny{2}}^2 + a_{\tiny{3}}^2}\right)^2 = a_{\tiny{1}}^2 + a_{\tiny{2}}^2 + a_{\tiny{3}}^2.

 

Du har tre vektorar du må rekne ut lengda opphøgd i andre for:

  • [-9, 10, 2]
  • [2, 2, 1]
  • [4, 3, -3]

Er du med på korleis du gjer det? Klarer du å kome vidare då?

 

Ja, muligens :) takk!

Lenke til kommentar

Hei. Kanskje dette kan være litt off-topic, men spør her likevel siden spørsmålet er matte relatert :)

 

Jeg har et problem med tekst oppgaver når det gjelder matte. For det meste så skjønner jeg ikke tekstoppgaver, og kan sitte i flere timer med masse spørsmålstegn i hodet. I år har jeg R2 matte, og jeg gruer meg mer og mer for hver dag som kommer pga. eksamen.

Mitt spørsmål er da, hvordan kan jeg bli bedre til å løse tekstoppgaver? Finnes det noen smarte metoder? Jeg vet at jeg må analysere oppgaven først, men for det meste pleier jeg ikke å skjønne oppgaver..

F. eks så kan forandring bety den deriverte, og da kan jeg f. eks sette opp en difflikning.. Flere slike stikkord som finnes?

 

Det er nok ingen magisk formell for å kunne lære seg dette. Når jeg tok privatistundervisning var det noen som stilte et veldig lignende spørsmål.

 

Det går selvsagt ann å skrive stikkord for hva du skal tenke når du ser en oppgave, men når det kommer til realiteten så er den eneste måten å lære slikt på å bare gjøre masse forskjellige oppgaver slik at løsningsmetoden kommer naturlig, eller at du kan 'se' hvordan svaret skal bli.

 

Det er viktig at du gjør oppgaver som ligger på samme eller over nivået av det som man får på eksamen. Jeg brukte Sigma R2 fra Gyldendal - er mye bra i den.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting vi møtte i en fysikkrelatert oppgave.

Vi fikk oppgitt at chart?cht=tx&chl=\theta '' = \frac 1 2 \frac{(d\theta ' ^2)}{d\theta} og jeg lurer på om den gjelder generelt, eller om det teller som en betingelse i den oppgaven oppgitt.

Deriveringen ( ' ) er med hensyn på tid, altså den dobbelt tidsderiverte av en funksjon er gitt ved en halv funksjonsderiere av den tidsderiverte av funksjonen i annen, om noen foretrekker tekst ;) .

 

Poenget ligger i om denne formen gjelder, isåfall, hvordan? For jeg klarer ikke å gå fra venstre itl høyre..

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skjønner ikke hvordan jeg har opplysningene til å løse denne oppgaven:

 

En bil begynner å bremse 70 m foran et veikryss. Etter t sekunder har bilen tilbakelagt strekningen s(t)=-t2+16t

 

Hva er farten uttrykt i m/s idet bilen begynner å bremse?

Fasit: 16 m/s

 

Jeg vet jo ikke antall sekunder, når bilen begynner å bremse. Hvordan skal den da kunne løses?

 

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting vi møtte i en fysikkrelatert oppgave.

Vi fikk oppgitt at chart?cht=tx&chl=\theta '' = \frac 1 2 \frac{(d\theta ' ^2)}{d\theta} og jeg lurer på om den gjelder generelt, eller om det teller som en betingelse i den oppgaven oppgitt.

Deriveringen ( ' ) er med hensyn på tid, altså den dobbelt tidsderiverte av en funksjon er gitt ved en halv funksjonsderiere av den tidsderiverte av funksjonen i annen, om noen foretrekker tekst ;) .

 

Poenget ligger i om denne formen gjelder, isåfall, hvordan? For jeg klarer ikke å gå fra venstre itl høyre..

 

Den gjelder!

Du klarer å gå fra høyre til venstre vel, men ikke andre veien? Det er bare å huske produktregelen for derivasjon, samt å holde tunga rett i munnen mtp kjerneregelen ;).

 

Venstre til høyre:

 

p><p>

 

Helt frem til siste er-lik-tegn bruker jeg kun kjerneregelen, mens det siste steget er produktregelen for derivasjon. Håper det skal være greit :)

Andre veien regner jeg med du har fått til siden du ikke spør om den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...