D3f4u17 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Det finnes én løsning til. Vis hva du har gjort, så kan noen kommentere utregningen. Lenke til kommentar
Alcantara Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Fant ut av det.. Jeg hadde surret i fortegnskjemaet:) Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Skal finne maclaurinrekken til 1/(1-x) og bruke denne videre til å finne maclaurinrekken til (x/1-3x). Har funnet den til 1/(1-x) vha. definisjonen, bare fant de fem første deriverte og regnet ut. Men ser ikke helt hvordan jeg kan bruke denne til å finne x/(1-3x) ... Ser jo at (1/(1-x))*[(x-1)*x/(3x-1)]=(x/(1-3x)) ... Så kan jeg bare sette inn (x-1)*x/(3x-1) i rekken og løse? Så langt: Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Forstår ikke bære av en oppgave. Eller jeg forstår den men fasiten motsier meg. Har et fly som flir fra a til b. Avstanden mellom a og b er 1000 km. Farten til flyet er 500km/h. Det blåser medvind. Vindstyrken er 20m/s fra 30 grader øst for sør. Har gjort oppgave a. Der spurte man om hvor flyet er hvis man tar hen syn til med medvinden. Svarer var 144km nordvest for B. Sliter litt med b. Skal finne den totale farten til flyet. Ta hensyn til medvind. Tenker da at v = s / t. Får da 572km/h men står 561 i boka. Lag skisse, så blir alt så mye enklere. Gang opp med 3,6(m/s)/(km/t), og du er i mål. Ønsker du å spesifisere hvilken retning flyet har, ser du utifra tegningen at også dette er fullt mulig. (OBS: 500km/t = (138 + 2/3)m/s - Deler med 3,6) ble ganske mye klarere nå ja, trodde jeg skulle lært etter å tegnet drøssevis tegninger i fysikken, men neida. Må begynne med det, blir mye mer oversiktlig. Tusen takk skal du ha Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Vis at to trekanter ikke trenger å være kongruente selv om to sider og en vinkel er like. Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Skal finne maclaurinrekken til 1/(1-x) og bruke denne videre til å finne maclaurinrekken til (x/1-3x). Har funnet den til 1/(1-x) vha. definisjonen, bare fant de fem første deriverte og regnet ut. Men ser ikke helt hvordan jeg kan bruke denne til å finne x/(1-3x) ... Ser jo at (1/(1-x))*[(x-1)*x/(3x-1)]=(x/(1-3x)) ... Så kan jeg bare sette inn (x-1)*x/(3x-1) i rekken og løse? Så langt: Hvis du først kan maclaurinrekken til (substituer 3x for x) så er det jo bare å gange den med x, så har du maclaurinrekken til . Vis at to trekanter ikke trenger å være kongruente selv om to sider og en vinkel er like. Hvordan gjør jeg det? For å motbevise noe så trenger du bare å komme med et moteksempel. Kan du tegne to trekanter med to like sider og én lik vinkel som ikke er kongruente? 1 Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Holder på med en oblig og lurte på om noen kunne gi meg noen hint. Oppgaven: Let (X, d) be a metric space. If x in X and A is a nonempty subset of X, define the the distance from x to A to be: dist(x,A) = inf{d(x, a) : a in A} Assume that C != Ø; is compact, and show that there is a c in C such that dist(x,C) = d(x, c). Show that if x in not C, then dist(x,C) > 0. Mitt bevis: Første del: C er kompakt så C er lukket og begrenset At C er lukket betyr at C inneholder alle sine "boundrary points" som betyr at det finnes en c i C slik at dist(x,C) = d(x,C) Andre del: dist(x,C) > 0 betyr at d(x,c) ikke kan være null for c i C. For at d(x,c) skal være lik null må x være lik c. Siden x ikke er i C, men c er i C så kan ikke d(x,c) være lik null så dist(x,C) >0 Kan noen kommentere disse to bevisene og fortelle om de er riktige? Det er som sagt en oblig og jeg ber ikke om at noen skal gjøre oppgaven for meg. Lenke til kommentar
nO0_o Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) herman kjøper 2kg epler og 3kg appelsiner. Eplene koster x kr per kilogram, og appelsinene koster y kr per kilogram. Han får 10 % rabbat. Sett opp et uttrykk for hvor mye Herman skal betale... EDIT: '' Onkel Hans skal kjøre fra Oslo til Kristiansand. Avstanden er ca 35 mil. Han kjører med en gjennomsnittsfart på x km/h og regner med to pauser på 20 min hver. Sett opp et utrykk for hvor lang tid onkel Hans bruker fra Oslo til Kristiansand?. '' Endret 23. mars 2011 av -Linda. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hva tror du at du kan gjøre med den oppgaven Linda? Du kjenner allerede formelen s=vt, og du vet at han skal ha totalt 40 minutter med pause. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hvis jeg vet forholdet mellom to kateter, i tillegg til at trekanten er rettvinklet og jeg har lengden på hypotenusen, hvordan konstruerer jeg så denne trekanten? Eller som i mitt tilfelle, AB er 13 cm, vinkel C er 90 grader og forholdet mellom AC og BC er 2:3. Hvordan løser jeg denne? Jeg vet forsåvidt at jeg må bruke en halvsirkel på et eller annet vis... Men å få til et skikkelig forhold? Ingen anelse. Prøve i morgen... Dette er en gjenganger i mange oppgaver, og jeg har enda ikke fått denne typen til. Kunne også tenkt meg å vite om halveringsvinkel alltid treffer midtpunktet på motstående side? For da gir ikke forrige oppgave jeg spurte om noe mening. Lenke til kommentar
Leiferen Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hvis jeg vet forholdet mellom to kateter, i tillegg til at trekanten er rettvinklet og jeg har lengden på hypotenusen, hvordan konstruerer jeg så denne trekanten? Eller som i mitt tilfelle, AB er 13 cm, vinkel C er 90 grader og forholdet mellom AC og BC er 2:3. Hvordan løser jeg denne? Du kan i hvert fall bruke pytagoras for å finne de to katetene. Kall f.eks. AC for x, slik at BC blir 1,5x. Du får da x2 + (1,5x)2 = 132 x2+ 2,25x2= 169 Og så videre. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Hvis jeg vet forholdet mellom to kateter, i tillegg til at trekanten er rettvinklet og jeg har lengden på hypotenusen, hvordan konstruerer jeg så denne trekanten? Eller som i mitt tilfelle, AB er 13 cm, vinkel C er 90 grader og forholdet mellom AC og BC er 2:3. Hvordan løser jeg denne? Du kan i hvert fall bruke pytagoras for å finne de to katetene. Kall f.eks. AC for x, slik at BC blir 1,5x. Du får da x2 + (1,5x)2 = 132 x2+ 2,25x2= 169 Og så videre. Det tenkte jeg og, men læreren vår sier at i konstruksjoner skal man bare bruke de opplysningene som er gitt og ikke regne ut sidene. Hadde dessverre en hel del spørsmål forrige time, og dette spørsmålet ble glemt. :/ Satser på svar innen i morgen tidlig! Endret 23. mars 2011 av Gjest Lenke til kommentar
maXini Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hei. Kanskje dette kan være litt off-topic, men spør her likevel siden spørsmålet er matte relatert Jeg har et problem med tekst oppgaver når det gjelder matte. For det meste så skjønner jeg ikke tekstoppgaver, og kan sitte i flere timer med masse spørsmålstegn i hodet. I år har jeg R2 matte, og jeg gruer meg mer og mer for hver dag som kommer pga. eksamen. Mitt spørsmål er da, hvordan kan jeg bli bedre til å løse tekstoppgaver? Finnes det noen smarte metoder? Jeg vet at jeg må analysere oppgaven først, men for det meste pleier jeg ikke å skjønne oppgaver.. F. eks så kan forandring bety den deriverte, og da kan jeg f. eks sette opp en difflikning.. Flere slike stikkord som finnes? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Det kan komme som et hardt slag men ofte er det eneste som hjelper å løse oppgaver. Selv har jeg problemer med tekstoppgaver men har et par ting som hjelper meg. Jeg skriver ned alle opplysningene oppgaven gir meg i matteformat. alla S=50m , olav = knut + 3x osv Jeg tegner problemet om det er mulig Ser etter lignende eksempler på nettet Spør om hjelp om jeg virkelig står fast. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Det er VELDIG viktig å sortere ut relevant informasjon; hva er viktig? Og som Nebudchadnezzar sier her, tegning slår aldri feil Lenke til kommentar
empetre Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Trenger hjelp med en vektoroppgave her: Vis at |AB x AC|2 + (AB * AC)2 = |AB|2 * |AC|2 Takk EDIT: Må vel også slenge med denne informasjonen om den skal være løsbar: |AB x AC| = [-9,10,-2] AB*AC = 11 |AB| = [2,2,1] |AC| = [4,3,-3] Endret 25. mars 2011 av empetre Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Nei, du treng ikkje den ekstra informasjonen, oppgåva kan løysast generelt for to vektorar A = [a1, a2, a3] og B = [b1, b2, b3]. Det er berre å skrive ut alt fullstendig, og faktorisere litt til slutt. Angåande notasjon: |AB| tyder lengda av vektoren AB, ikkje vektoren i seg sjølv. So å skrive |AB| = [2, 2, 1] er feil. AB = [2, 2, 1], |AB| = (2^2 + 2^2 + 1^2)^(1/2). For oppgåva slik den er gitt, er det berre å hugse korleis lengda av ein vektor er definert. So er det berre å putte inn tala du har gitt, og rekne ut kvar side av likskapsteiknet anten for hand eller ved kalkulator. Kor ligg problemet? Lenke til kommentar
empetre Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Problemet er at jeg er elendig i matte Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Tenkte meir spesifikt i oppgåva, men greit nok. Om du har ein vektor som er gitt ved sine tre komponentar som , vil lengda av vektoren vere gitt ved : Kvar enkelt komponent opphøgd i andre, alle desse lagt saman, og kvadratrota av denne summen. Med på den? I oppgåva di er alle lengdene opphøgd i andre, og om du kvadrerer ei kvadratrot får du berre det som står under rota. Altso, . Du har tre vektorar du må rekne ut lengda opphøgd i andre for: [-9, 10, 2] [2, 2, 1] [4, 3, -3] Er du med på korleis du gjer det? Klarer du å kome vidare då? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Jeg skal finne linjeintegralet over et vektorfelt, men får feil svar(iflg. fasiten) hvor kurven er gitt ved hvor Beklager litt dårlig tex kode, men er ganske ny på det. Jeg får altså at svaret er a, men fasiten sier 0. kan noen prøve å regne det ut å se hva du får? Endret 25. mars 2011 av Snobjorn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå