Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gir ingen mening å bruke alternativ nummer to. Å skrive 0,08100 betyr at svaret er sikkert til like mange desimaler. Her sier du altså at svaret er sikkert med fem desimaler, men de to siste kan variere. Det er en selvmotsigelse. Det er vanlig å skrive f.eks. slik: 0,081±1,4*10^-5

Lenke til kommentar

Har prøve i morgen, men ikke helt med på kobinatorikk. :dontgetit:

 

Så jeg trenger ingen konktret svar, men trenger en forklaring på hvordan dette løses.

 

Oppgave: Et bankort har en firesifret kode med tall i fra 0 til 9.

 

a) Hvor mange ulike koder går det an å lage hvis et tall kan brukes flere ganger?

 

b) Hvor mange ulike koder kan vi lage hvis tallene skal være forskjellige?

I kombinatorikk oppgåver kan det vere lurt å telje antall mogleg val i kvart utfall. I oppgåve a) vil du først kunne velje mellom tala 0 til 9 (10 mogleg) og tilsvarande for dei tre neste sifra. Først 10 moglege val, så 10 moglege val i andre siffer osb. Ser du mønsteret?

 

Tilsvarande vil det vere i oppgåve b) men då får du eit alternativ mindre for kvart nye siffer. Først har du 10 moglege val, deretter 9 osb.

 

edit: Slik finn du kor mange val du har for det n-te sifferet i begge oppgåvene.

 

Takker, jeg fant det ut etterhvert. Men godt å få bekreftet tankekangen ;)

 

 

Har enda en oppgave jeg sliter med å skjønne.

 

I klassen til Kahtrine er der 30 elever. 16 liker kaviar, og 12 liker leverpostei. Av disse er det 8 som liker begge deler.

 

Hva er sansynligheten til at en tilfeldig valgt elev liker kaviar eller leverpostei?

Lenke til kommentar

Det er (unionen) 16 + 12 - 8 = 20 som liker kaviar eller leverpostei. Du må trekke fra (snittet) de 8 som liker begge deler, ellers blir disse personene telt opp to ganger. Tegn opp et Venn-diagram hvis du er usikker. :)

 

Men får ikke det til å bli 2/3 som er svaret i fasiten :dontgetit:

 

EDIT:Haha, glem det. Er bare jeg som burde sovet for 3 timer siden. Selvøfleglig er 20/30=2/3 :blush:

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Noen som har et svar til dette?

 

 

Skal hjelpe en venninne av meg, men det er 2 år siden jeg hadde matte. Kan dere hjelpe meg med denne (egentlig lette) oppgaven?

 

2lnx + lnx^3 = 10

 

Håkki

 

p><p>

I tilleg har du 4 komplekse løsninger som jeg ikke orker å finne.

To av disse blir vel negative? Jeg ser Wolfram|Alpha utelukker løsninger som medfører at man må ta logaritmen til et negativt tall. Hvordan er reglene på dette?

Lenke til kommentar

Skal hjelpe en venninne av meg, men det er 2 år siden jeg hadde matte. Kan dere hjelpe meg med denne (egentlig lette) oppgaven?

 

2lnx + lnx^3 = 10

 

Håkki

p><p>

I tilleg har du 4 komplekse løsninger som jeg ikke orker å finne.

 

2lnx + lnx^3 = 10

 

2lnx + 3lnx = 5lnx = 10

 

lnx = 2

 

x = e^2

 

Skal man først glemme de komplekse løsningene, så kan vi jo gjøre det så enkelt som mulig. :whistle:

Lenke til kommentar

skriv opp de fem første leddene i en geometrisk rekke: a1= 2 og a2 = 27/8

korleis finn eg k , når ledda ikkje er etter kvarandre??

 

i en geometrisk følge er a1 =2 og k =3. hvilket nummer i denne følget har leddet 354294???

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe? :D

 

En funksjon h(x) = x(i tredje) - ax. Finn a slik at h'(-2)=9.

 

Dette er en derivasjon oppgave tror jeg.

takk på forhånd.

 

Hvis du deriverer den funksjonen der, så får du 3x^2 - a. Du kan da sette inn for x = -2, setter dette uttrykket lik 9 og løser for a :)

så det blir 3x(i andre) - 2. Så putter jeg -2, så det blir altså 3(-2)(i andre) - 2?

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne matteoppgaven?

 

Vi regner med at sannsynligheten for at billetten blir kontroller ved døren er 0,05. Ola tar t-banen 10 ganger i løpet av en uke.

 

A) Hvor stor er sannsynligheten for at Ola blir kontrollert denne uka?

B) Hvor stor er sannsynligheten for at Ola blir kontrollert minst en gang i denne uka?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...