Torbjørn T. Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Edit: lambda ble visst til et spørsmålstegn... Skriv «\lambda» i stedet for «λ». Takk for tipset. Jeg er ikke så stødig på disse "forumkodene". Står det noen bruksanvisning noen plass? Stickytråd øvst i dette forumet:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165 1 Lenke til kommentar
ScienceSucker Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Linær algebra! Bestemme om to gitte matriser er "på" eller "en-til-en": Jeg har konkludert som følger(Hvordan matrisen ser ut er ikke relevant, bare om jeg har konkludert riktig); Matrise A: Den er lin.avhengig (frie variabler), den er derfor ikke en-til-en. Pga en nullrad i redusert form er den heller ikke onto. Her har jeg et eksempel på at en tilfeldig valgt vektor vil gi en inkonsistent augmentert matrise. Matrise B: Er lin.uavhengig (ingen frie variabler), den er derfor en-til-en. Siden matrisen ikke er kvadratisk (pga en nullrad nederst), kan den ikke være "på/onto". Det er kun kvadratiske matriser som kan være en-til-en og "på". Høres dette bra ut eller? Edit: Fikk svar fra en annen side. Endret 14. mars 2011 av ScienceSucker Lenke til kommentar
DBM Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Sitter med statistikk-oppgaver og varians-regning. Da lurer jeg på når man skal dele på n observasjoner og når man ikke skal det. Hvis man f.eks. har 10 søyer (sauer) og får oppgitt hvor mange lam hver av de fikk, så kan man jo finne forventning i antall lam per søye. Når man da regner ut varians i neste omgang, da deler man på n? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 La betegne antall lam til søye nr . Utvalgsgjennomsnittet er da lik Utvalgsvariansen er lik Det er litt mer riktig å dele på 9 i stedet for 10. Grunnen til dette er at du allerede har «brukt opp» én av de 10 verdiene til å beregne gjennomsnittet. 1 Lenke til kommentar
maXini Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Hei, jeg trenger hjelp med en oppgave. En fallskjermhopper har nådd maksimalfarten 60m/s. Så utløser han fallskjermen. Farten v er deretter tilnærmet gitt ved differensiallikningen 100v' = -v2. a) Finn v(t) når t er tiden i sekunder etter fallskjermutløsningen. Oppgaven er fra R2 matte (har om integrasjon og difflikninger) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Vel, da foreslår jeg at du løser diff.-likningen.. Gang med integrerende faktor.. Lenke til kommentar
kv1402 Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Hvordan intergrerer jeg (sinx+cosx)^2 ? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) 1. Løs likningen, for eksempel ved å skrive den om til og integrere begge sider. 2. Bruk initialbetingelsen din om at . the_last_nick_left: Integrerende faktor er nesten aldri den mest effektive måten å løse en difflikning på, ihvertfall ikke når likningen er homogen. Den fungerer dessuten bare på likninger på formen (såvidt jeg husker, jeg bruker aldri integrerende faktor) og har derfor meget begrenset bruksområde. Hvordan intergrerer jeg (sinx+cosx)^2 ? Det er en del trigonometriske identiteter man bør huske fordi de kommer opp så ofte (for eksempel): edit: Det hadde sneket seg inn en feil i likningen min. Endret 14. mars 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) the_last_nick_left: Integrerende faktor er nesten aldri den mest effektive måten å løse en difflikning på, ihvertfall ikke når likningen er homogen. Den fungerer dessuten bare på likninger på formen (såvidt jeg husker, jeg bruker aldri integrerende faktor) og har derfor meget begrenset bruksområde. Det er jeg forsåvidt ikke enig i, og metoden kan brukes i mange flere tilfeller, men det blir en annen diskusjon. Jeg er selvfølgelig enig i at i dette eksempelet er det greiere å bruke at den er separabel, jeg leste likningen feil. Endret 14. mars 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
kv1402 Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 hvordan finner jeg nullpunktet til (e^x)(cosx) = 0? jeg har funnet pi/2 ved ; cos x = 0 .. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg finner 4,71.. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) har uendelig mange nullpunkter. (, se på enhetssirkelen) Endret 14. mars 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
Hunterz Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 hvordan finner jeg nullpunktet til (e^x)(cosx) = 0? jeg har funnet pi/2 ved ; cos x = 0 .. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg finner 4,71.. 3pi/2 (Motsatt side av enhetssirkelen som også gir cos x=0) Antallet nullpunkter avhenger av hvilke x-er grafen er definert for i oppgaven, i og med at man kan fortsette å legge til pi i det uendelige og fortsatt få cosx=0. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 F=M*A. Når jeg tar masse i form av gram og ganger med gravitasjonen, vil benevningen være mN(millinewtons)? Lenke til kommentar
super0 Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Hei, jeg sliter virkelig med en opg. så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med å finne den antiderriverte av cos(x)*cos(5x)... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) F=M*A. Når jeg tar masse i form av gram og ganger med gravitasjonen, vil benevningen være mN(millinewtons)? Ja: edit: for å være mer spesifikk så kommer det jo helt ann på hvor stor massen er. Det enkleste er vel bare å vurdere hvilken prefiks som er "nærmest". Endret 14. mars 2011 av Jaffe Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) hvordan finner jeg nullpunktet til (e^x)(cosx) = 0? jeg har funnet pi/2 ved ; cos x = 0 .. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg finner 4,71.. Hvis du skriver den generelle løsningen: X1=π+ 2πk X2=2π - π + 2πk Her må du velge i hvilken periode cosx er definert som. Jeg valg perioden K= 0 fordi jeg jeg vil ha svaret i første periode. Endret 14. mars 2011 av ole_marius Lenke til kommentar
gstar Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Skal deriverer følgende funksjon: f(x)=e^x(x^2+2). Hvordan gjør jeg det med e^x? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Skal deriverer følgende funksjon: f(x)=e^x(x^2+2). Hvordan gjør jeg det med e^x? Y=e^{u} Y'=e^{u}*u' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå