Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linær algebra!

 

Bestemme om to gitte matriser er "på" eller "en-til-en":

 

Jeg har konkludert som følger(Hvordan matrisen ser ut er ikke relevant, bare om jeg har konkludert riktig);

 

Matrise A:

Den er lin.avhengig (frie variabler), den er derfor ikke en-til-en. Pga en nullrad i redusert form er den heller ikke onto. Her har jeg et eksempel på at en tilfeldig valgt vektor vil gi en inkonsistent augmentert matrise.

 

Matrise B:

Er lin.uavhengig (ingen frie variabler), den er derfor en-til-en. Siden matrisen ikke er kvadratisk (pga en nullrad nederst), kan den ikke være "på/onto". Det er kun kvadratiske

matriser som kan være en-til-en og "på".

 

Høres dette bra ut eller?

 

Edit: Fikk svar fra en annen side.

Endret av ScienceSucker
Lenke til kommentar

Sitter med statistikk-oppgaver og varians-regning. Da lurer jeg på når man skal dele på n observasjoner og når man ikke skal det.

 

Hvis man f.eks. har 10 søyer (sauer) og får oppgitt hvor mange lam hver av de fikk, så kan man jo finne forventning i antall lam per søye. Når man da regner ut varians i neste omgang, da deler man på n?

Lenke til kommentar

Hei, jeg trenger hjelp med en oppgave.

 

En fallskjermhopper har nådd maksimalfarten 60m/s. Så utløser han fallskjermen. Farten v er deretter tilnærmet gitt ved differensiallikningen 100v' = -v2.

a) Finn v(t) når t er tiden i sekunder etter fallskjermutløsningen.

 

Oppgaven er fra R2 matte (har om integrasjon og difflikninger)

Lenke til kommentar

1. Løs likningen, for eksempel ved å skrive den om til chart?cht=tx&chl=\frac{dv}{v^2}=-\frac{dt}{100} og integrere begge sider.

2. Bruk initialbetingelsen din om at chart?cht=tx&chl=v(0)=60.

 

the_last_nick_left: Integrerende faktor er nesten aldri den mest effektive måten å løse en difflikning på, ihvertfall ikke når likningen er homogen. Den fungerer dessuten bare på likninger på formen chart?cht=tx&chl=y'+A(x)y=B(x) (såvidt jeg husker, jeg bruker aldri integrerende faktor) og har derfor meget begrenset bruksområde.

Hvordan intergrerer jeg (sinx+cosx)^2 ? :dontgetit:

chart?cht=tx&chl=(\sin x + \cos x)^2=\sin^2 x + 2\sin x \cos x + \cos^2 x=1+\sin 2x

 

Det er en del trigonometriske identiteter man bør huske fordi de kommer opp så ofte (for eksempel):

p><p>

 

edit: Det hadde sneket seg inn en feil i likningen min.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

 

the_last_nick_left: Integrerende faktor er nesten aldri den mest effektive måten å løse en difflikning på, ihvertfall ikke når likningen er homogen. Den fungerer dessuten bare på likninger på formen chart?cht=tx&chl=y'+A(x)y=B(x) (såvidt jeg husker, jeg bruker aldri integrerende faktor) og har derfor meget begrenset bruksområde.

 

Det er jeg forsåvidt ikke enig i, og metoden kan brukes i mange flere tilfeller, men det blir en annen diskusjon. Jeg er selvfølgelig enig i at i dette eksempelet er det greiere å bruke at den er separabel, jeg leste likningen feil.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

hvordan finner jeg nullpunktet til (e^x)(cosx) = 0?

 

jeg har funnet pi/2 ved ; cos x = 0 .. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg finner 4,71.. :thumbdown:

3pi/2 (Motsatt side av enhetssirkelen som også gir cos x=0)

 

Antallet nullpunkter avhenger av hvilke x-er grafen er definert for i oppgaven, i og med at man kan fortsette å legge til pi i det uendelige og fortsatt få cosx=0.

Lenke til kommentar

F=M*A. Når jeg tar masse i form av gram og ganger med gravitasjonen, vil benevningen være mN(millinewtons)?

 

Ja:

 

\text{s}^2 = 9.81 \cdot 10^{-3}\text{N}

 

edit: for å være mer spesifikk så kommer det jo helt ann på hvor stor massen er. Det enkleste er vel bare å vurdere hvilken prefiks som er "nærmest".

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

hvordan finner jeg nullpunktet til (e^x)(cosx) = 0?

 

jeg har funnet pi/2 ved ; cos x = 0 .. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg finner 4,71.. :thumbdown:

 

Hvis du skriver den generelle løsningen:

 

X1=chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}π+ 2πk

 

X2=2π - chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}π + 2πk

 

Her må du velge i hvilken periode cosx er definert som. Jeg valg perioden K= 0 fordi jeg jeg vil ha svaret i første periode.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...