Altobelli Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) Forstår ingenting...gidd du/noen andre vise? Endret 12. mars 2011 av mentalitet Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) Noen som kan vise meg hvordan jeg deriverer følgende? 200*0.88^(x/60) 200*0,88^ Her ser vi at vi må bruke produktregelen: u'*v+u*v' U= 200 V=0,88^ U'=0 V'= Se under for forklaring Y=A^{u} Y'=A^{u}*lna*u' Dette betyr at V'= 0,88^{}*ln0,88* Den deriverte blir da: 0*0,88^ + 200*0,88^{}*ln0,88* *0,88^ Endret 12. mars 2011 av ole_marius Lenke til kommentar
chokke Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Woa, det så ganske rotete ut. (definisjon på den deriverte med hensyn på x, ) Sett inn Det betyr at du har Du har sikkert hatt om den deriverte av eax hvor a er en konstant? Isåfall, om du setter inn så vet du at Putt inn for a, og husk konstanten ifront (200): . Forkort og husk det du innførte tidligere . Som totalt vil gi deg at den deriverte er Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) Er det virkelig ikke en enklere måte å gjøre det på? Den eneste regelen jeg får oppgitt i boken er: (a^x)' = a^x*lna. Er det såpass kronglete som dere viser må jo dette være ideelt for programmer som T1 nspire? Endret 12. mars 2011 av mentalitet Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) følger trivielt fra . Men det lønner seg ikke å huske slike spesifikke regler. edit: Husk at i din oppgave vil x tilsvare . Endret 12. mars 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
chokke Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Har du hatt om kjerneregelen? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Da kan du bruke (ax)'=ln(a)ax. x er bare et symbol, som like gjerne kan være u, (au)'=ln(a)au, og som du husker fra kjerneregelen, så må du multiplisere med den deriverte av kjernen. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 En ting jeg ikke begriper: Hvis jeg skal finne ut om følgen sin(pi*x) er konvergent eller divergent, så setter jeg opp grenseverdien. lim(n->inf) sin(pi*n) , men denne grenseverdien er da ikke definert? Likevel, så sier fasiten at rekken er konvergent. Jo, den grensen eksisterer. Husk at for alle heltallige multipler av pi (n er et heltall) er , så dette blir grensen av 0, som er 0. Takk for svar. Grunnen til at jeg tenkte på det var setningen: "La f være en funksjon på intervallet (x*,inf) og la følgen an=f(n) for n>X* Dersom lim f(x) ,x->inf = L, så er an ,n->inf = L" Når sin(pi*x) ikke eksisterer, så burde vel ikke sin(n*pi) heller eksistere i følge setningen over? Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) Oppgaven lyder: Produktfunksjon: Budsjettbetingelse: Bedriften skal produsere så mye som mulig gitt disse forutsetningene. Hvor stor blir produksjonen ved disse prisene? Jeg prøvde meg på Lagrange her, men etter å ha kommet et stykke på vei stoppet det litt opp for meg. Det er tydelig at jeg har gjort et eller annet feil, men jeg finner ikke ut hva. Dette er vel strengt tatt ikke så vanskelig, men tror jeg har sett meg blind på oppgaven. Kan noen hjelpe meg med denne? Edit: Dette er forresten et mikroøk-spørsmål, hvis det skulle ha noen betydning. Endret 12. mars 2011 av Glassmesteren Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Oppgaven lyder: Produktfunksjon: Budsjettbetingelse: Bedriften skal produsere så mye som mulig gitt disse forutsetningene. Hvor stor blir produksjonen ved disse prisene? Jeg prøvde meg på Lagrange her, men etter å ha kommet et stykke på vei stoppet det litt opp for meg. Det er tydelig at jeg har gjort et eller annet feil, men jeg finner ikke ut hva. Dette er vel strengt tatt ikke så vanskelig, men tror jeg har sett meg blind på oppgaven. Kan noen hjelpe meg med denne? Edit: Dette er forresten et mikroøk-spørsmål, hvis det skulle ha noen betydning. Du må nesten si hvor du stopper opp. Kanskje denne er av interesse Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Du kan bruke Lagrange her, alternativt kan du bruke innsetting hvis du synes det er enklere. Men som SirDrinkAlot sier, hvis du viser hva du har gjort er det enklere for oss å hjelpe deg. Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) Du må nesten si hvor du stopper opp.Kanskje denne er av interesse Jeg har muligens funnet feilen min, men jeg skriver uansett det jeg har gjort her: Setter inn budsjettbetingelsen Kan dette stemme, tro? Edit: lambda ble visst til et spørsmålstegn... Edit2: Redigerte vekk spørsmålstegnet... Endret 13. mars 2011 av Glassmesteren Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Du må nesten si hvor du stopper opp.Kanskje denne er av interesse Jeg har muligens funnet feilen min, men jeg skriver uansett det jeg har gjort her: Setter inn budsjettbetingelsen Kan dette stemme, tro? Edit: lambda ble visst til et spørsmålstegn... Det var veldig rotete, men det er det samme jeg får. 1 Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Det var veldig rotete, men det er det samme jeg får. Bra. Takk for hjelpa. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Edit: lambda ble visst til et spørsmålstegn... Skriv «\lambda» i stedet for «λ». 1 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) En ting jeg ikke begriper: Hvis jeg skal finne ut om følgen sin(pi*x) er konvergent eller divergent, så setter jeg opp grenseverdien. lim(n->inf) sin(pi*n) , men denne grenseverdien er da ikke definert? Likevel, så sier fasiten at rekken er konvergent. Jo, den grensen eksisterer. Husk at for alle heltallige multipler av pi (n er et heltall) er , så dette blir grensen av 0, som er 0. Takk for svar. Grunnen til at jeg tenkte på det var setningen: "La f være en funksjon på intervallet (x*,inf) og la følgen an=f(n) for n>X* Dersom lim f(x) ,x->inf = L, så er an ,n->inf = L" Når sin(pi*x) ikke eksisterer, så burde vel ikke sin(n*pi) heller eksistere i følge setningen over? Setningen sier at hvis grensen til venstre eksisterer og er lik L, så eksisterer garantert også grensen til høyre og har samme verdi. Den sier ikke noe om hva som skjer når grensen til venstre ikke eksisterer. Endret 12. mars 2011 av Jaffe 1 Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 En ting jeg ikke begriper: Hvis jeg skal finne ut om følgen sin(pi*x) er konvergent eller divergent, så setter jeg opp grenseverdien. lim(n->inf) sin(pi*n) , men denne grenseverdien er da ikke definert? Likevel, så sier fasiten at rekken er konvergent. Jo, den grensen eksisterer. Husk at for alle heltallige multipler av pi (n er et heltall) er , så dette blir grensen av 0, som er 0. Takk for svar. Grunnen til at jeg tenkte på det var setningen: "La f være en funksjon på intervallet (x*,inf) og la følgen an=f(n) for n>X* Dersom lim f(x) ,x->inf = L, så er an ,n->inf = L" Når sin(pi*x) ikke eksisterer, så burde vel ikke sin(n*pi) heller eksistere i følge setningen over? Setningen sier at hvis grensen til venstre eksisterer og er lik L, så eksisterer garantert også grensen til høyre og har samme verdi. Den sier ikke noe om hva som skjer når grensen til venstre ikke eksisterer. Takk. Da ble det hele mye klarere. Synes slike teoremer/setninger er ganske vanskelige å få noe ut av, og bruke det praktisk. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Ja, det kan være ganske vrient, spesielt hvis det ikke er noen eksempler på bruk av teoremet. Det er flere ganger jeg har regnet på oppgaver og så ikke innsett før senere hvilke teoremer jeg faktisk har brukt Det teoremet der sier vel egentlig ikke annet enn at du kan se på f som en vanlig reell funksjon og bruke alt du har av verktøy for funksjoner fra kalkulus/analyse til å finne ut hva f går mot når argumentet går mot uendelig, og så vil du være garantert at det du finner også gjelder for f(n) i følgen. Så det sier på en måte hva du har lov til å gjøre for å kunne trekke en konklusjon for hva som vil skje med følgen. F.eks. ville du ikke kunne brukt L'hopitals regel for å regne ut grenseverdier for følger uten at denne setningen hadde stemt. 1 Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Edit: lambda ble visst til et spørsmålstegn... Skriv «\lambda» i stedet for «λ». Takk for tipset. Jeg er ikke så stødig på disse "forumkodene". Står det noen bruksanvisning noen plass? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå