Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sannsynligheten for at Knut bruker mer enn to timer på leksene en dag er 0,60.

------------||----------------- Ola ------------------------||------------------------------ 0,75

P(O|K) = 0,80

 

I to av deloppgavene har jeg også funnet at P(O og K) = 0,48 og jeg har funnet at P(K|O) = 0,64

I den siste deloppgaven sitter jeg bom fast. Det står: hva er sannsynligheten for at minst én av dem bruker mer enn to timer?

Trodde at man da egentlig skulle ta 1- P(bruker ikke mer en to timer), men det blir feil.

Svaret skal bli 0,87.

 

 

 

Edit: klarte nå å regne meg frem til riktig svar, men noen kan gjerne få lov til å fortelle meg hvorfor jeg skal bruke addisjonsetningen. :)

Endret av ΣΙΝΔΡΕ
Lenke til kommentar

Har oppgaven:

 

chart?cht=tx&chl= \int_1^e ( x^{2} +2x-1)lnx \, \mathrm{d}x

 

Hvis jeg setter:

 

U'= (x²+2x-1)

U= chart?cht=tx&chl=\frac{x^{3}}{3} +x²-x

V=lnx

V'= chart?cht=tx&chl=\frac{1}{x}

 

Videre så skal jeg sette U*V -chart?cht=tx&chl= \int U*V' \, \mathrm{d}x

 

(chart?cht=tx&chl=\frac{x^{3}}{3} +x² -x)lnx - chart?cht=tx&chl= \int (\frac{x^{3}}{3} +x^{2}-x)  *\frac{1}{x} \, \mathrm{d}x

(chart?cht=tx&chl=\frac{x^{3}}{3} +x² -x)lnx - chart?cht=tx&chl=\frac{x^3}{9} - chart?cht=tx&chl=\frac{x^2}{2} +x

 

setter jeg nå inn e og 1 verdiene for jeg som sluttsvar:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{e^{3}}{3} +e² -e - chart?cht=tx&chl=\frac{7}{18}

 

Riktig svar:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2e^{3}}{9} + chart?cht=tx&chl=\frac{e^{2}}{2} - chart?cht=tx&chl=\frac{7}{18}

 

Noen som ser hva jeg gjorde galt?

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

En funksjon f er kontinuerlig men ikke deriverbar i punktet (2,1). Tegn en skisse av grafen til en mulig funksjon av f.

 

Hva gjør jeg her? Vet ikke hva som er kravene for at den skal eksistere men ikke kunne deriveres. Prøvde Google, gikk ikke.

 

 

En partikkel beveger seg i planet. Posisjonen til partikkelen ved tiden t er gitt ved chart?cht=tx&chl=r-vektor(t)=[t^2 , t^3-t] Bruk t verdier fra og med 0 til og med 3. Bestem koordinatene til det punktet der farten er minst. Jeg fant akselerasjonsvektor og fartsvektor, men hvordan finner jeg farten? Jeg har farten i x- og y-aksen henholdsvis, men ikke samlet. Takker for all hjelp.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

1) At en funksjon er kontinuerlig vil (grovt sagt) si at den er sammenhengende, altså at du skal kunne tegne den uten å løfte blyanten fra papiret. At den er deriverbar vil (igjen, grovt sagt) si at tangenten forandrer stigningstall sammenhengende (dvs. at den deriverte er en kontinuerlig funksjon.) Det skal ikke gå an at funksjonen f.eks. endrer fra å synke til å stige uten at tangenten er flat i mellom, eller at den "knekker", dvs. går fra å stige med en viss faktor til å stige mye brattere eller svakere, uten noen overgang i mellom.

 

2) Deriver først vektorfunksjonen slik at du får hastighetsvektorfunksjonen. Farten er minst når lengden av denne vektoren er minst. Lengden av vektoren blir en funksjon av t, som du altså skal finne ut når er minst. Ringer det noen bjeller?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Takker. Første oppgaven er i boks. Lagde en knekk i punktet (2,1), regner med at det er bra nok.

 

2) Deriver først vektorfunksjonen slik at du får hastighetsvektorfunksjonen. Farten er minst når lengden av denne vektoren er minst. Lengden av vektoren blir en funksjon av t, som du altså skal finne ut når er minst. Ringer det noen bjeller?

 

Vil ikke farten være på sitt laveste da akselerasjonen går over fra å synke til å stige, altså bunnpunktet til farten? Fartsvektoren jeg fikk var forsåvidt [2 , 6t], og utifra denne ville farten være lavest i startpunktet, da akselerasjonen i y-aksen er 0 og akselerasjonen er på sitt laveste. Føler likevel at dette er feil, men hvorfor? Hva er gale med tankegangen min? Hvordan gjør jeg det du sier? Ringer forsåvidt noen bjeller, meeen... Må jeg finne lengden av fartsvektoren, for så å derivere denne og finne ut hvor bunnpunktet er?

Lenke til kommentar

Når de sier at farten er minst mulig, mener de lengden av hastighetsvektoren. Husk at akselerasjonen er en vektor, og det er kun komponenten av vektoren som er parallell med hastigheten som vil gi noen endring i farten. Derfor blir det feil å se når y-komponenten til akselerasjonsvektoren blir 0. Det ville vært riktig dersom fartsvektoren var parallell med y-aksen.

 

[EDIT: Tankegangen din er som sagt ikke helt feil, men det er en antagelse om at bevegelsen skjer i y-retning. Men hvis du kan finnet et uttrykk for akselerasjonsvektorens komponent i samme retning som fartsvektoren, da vil dette fungere fint. Det skal være mulig å komme frem til et ganske ok uttrykk ved å bruke kjent vektorregning (spesielt skalarprodukt.) Det vil kanskje gi litt enklere regning også.]

 

Det du bør/kan gjøre er akkurat det du skreiv til slutt der -- finn lengden av fartsvektoren, dvs. lengden av chart?cht=tx&chl=[2t, 3t^2 - 1], deriver denne og finn bunnpunktet. For å spare deg en god del arbeid kan du bruke at lengden vil være minst når kvadratet av lengden er minst, dvs. at du kun trenger å derivere det som står under rottegnet i lengdeuttrykket.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...