Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Har en oppgave her (vedlagt) hvor jeg skal vise at følgen er strengt voksnde hvis x2>x1, og strengt minkende hvis x2<x1.

Altså svaret på oppgaven kan virke opplagt, men jeg er usikker på fremgangsmåten/bevisføringen? :hmm:

Gitt a slik at x2>x1, så kan vel a være hvilket som helst tall, siden xn+1 vil øke uansett, siden x er kvadrert?

Nei, det kan det ikke. Hvis f.eks. a = 3/2 så vil chart?cht=tx&chl=x_2 = \frac{\frac{9}{4} + 2}{3} = \frac{17}{12} < \frac{3}{2} = x_1.

Men gitt a slik at chart?cht=tx&chl=x_2 > x_1 så kan du benytte induksjon for å bevise at det gjelder for alle n. Da antar du at chart?cht=tx&chl=x_n > x_{n-1} stemmer. Så må du vise at da vil også chart?cht=tx&chl=x_{n+1} > x_n være sant. Hvis du kan vise det, så vil det stemme for alle n, siden det allerede er antatt at det er sant for n = 1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan hjelpe med denne oppgaven?

«Morgan tar ofte en tur ned på den lokale puben. Sannsynligheten for at han der støter på Ronny er 0,375 og sannsyligheten for at han møter Kenneth er 0,425. Hvor stor er sannsynligheten for at han treffer på minst én av svirebrødrene?»

Jeg har løst denne oppgaven på fire ulike måter og får i alle tilfellene svaret chart?cht=tx&chl=\frac{41}{64}=0,640625. Fasit sier imidlertid chart?cht=tx&chl=0,609. Tenker jeg feil når jeg forsøker å løse denne oppgaven, eller er det fasit som er feil? Hvordan kan jeg tenke for å komme fram til riktig svar?

Lenke til kommentar

Deriver funksjonen: f(x)=sqrt(2+sqrtx)

Nokon som kunne løyst denne? Har prøvd på wolframalpha med det sa meg ikkje så mykje.

Bruk regel for derivasjon av kvadratrot/kjerneregel.

Ex:

f(x) = sqrt(x) => f'(x) = 1/(2*sqrt(x)) * x'

der x' er kjernen :)

EDIT:

Hvis du vil ha svaret rett ut, med forklaring, så skal du selvfølgelig få det :)

Endret av Selvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk blant annet definisjonen av skalarproduktet og enhetssirkelen til å vise at

[b,a] * [cos x, sin x] = rot(b^2+a^2) * 1 * cos(x - phi)

der

tan(phi) = a/b

Jeg er med på rot(b^2+a^2), og forstår hvorfor det kan bli cos(x - phi), men klarer ikke vise det. Noen som kan hjelpe litt her?

Lenke til kommentar

En ting jeg ikke begriper: Hvis jeg skal finne ut om følgen sin(pi*x) er konvergent eller divergent, så setter jeg opp grenseverdien.

lim(n->inf) sin(pi*n) , men denne grenseverdien er da ikke definert? Likevel, så sier fasiten at rekken er konvergent.

Jo, den grensen eksisterer. Husk at for alle heltallige multipler av pi (n er et heltall) er chart?cht=tx&chl=\sin(\pi n) = 0, så dette blir grensen av 0, som er 0.

Lenke til kommentar

Bruk blant annet definisjonen av skalarproduktet og enhetssirkelen til å vise at

[b,a] * [cos x, sin x] = rot(b^2+a^2) * 1 * cos(x - phi)

der

tan(phi) = a/b

Jeg er med på rot(b^2+a^2), og forstår hvorfor det kan bli cos(x - phi), men klarer ikke vise det. Noen som kan hjelpe litt her?

Har du hatt komplekse tall? Det er en veldig lett måte å vise det på.

chart?cht=tx&chl=b\cos x + a\sin x = Re\left(be^{ix}-iae^{ix}\right)=Re\left(\sqrt{a^2+b^2}e^{i \arctan\left(-\frac{a}{b}\right)}e^{ix}\right)=Re\left(\sqrt{a^2+b^2}e^{i\left(x-\arctan \frac{a}{b}\right)}\right)=\sqrt{a^2+b^2}\cos{(x-\phi)}

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Når det gjelder faktorisering, så er det lurt å kikke etter felles ting i alle elementene. F.eks. i den første oppgaven der, skriver vi 2*3 istedet for 6, ser vi at 3 er felles faktor, og dette kan vi da trikse litt med :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

A*B=C, da vil også B*A=C i normal algebra. Men med matriser, så har det noe å si hvilken rekkefølge ting ganges i, så der har det noe å si.

I mattaboka mi så står det A*X=C, => X=A^-1*C. Hvorfor ikke => X=C*A^-1?

Fordi du multipliserer med inversmatrisen fra venstre for å få X på venstre side. Da må du multiplisere fra venstre på høyre side også.

p><p>

Matrisemultiplikasjon er som sagt generelt ikke kommutativ.

edit: Boldfonten til mimetex er totalt ubrukelig.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...