Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Denne her blir nok lett for dere som matteoppgaver fra helvete i latex, men nå har det seg sånn at jeg sitter med 38,5 i feber og har mer enn nok med å passe på meg selv. Lurte på om noen kan hjelpe meg med denne? a) Finn den ukjente siden og de ukjente vinklene i femkanten Arealet og skissen skal jeg greie fint selv. På forhånd takk Side: AB: 5 BC: (X) CD: 6 DE: 5 EF: 4 Vinkel: A: 111* B: (X) C: 66* D: (X) E: 96 Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Har et lite sannsynlighets problem, jeg har hatt sannsynlighet for lenge siden på skolen så dette sitter ikke godt lengre... Her har vi problemet: Man har en kortstokk med 60 kort. I den kortstokken så er det 4 av kortet X og 4 av kortet Y. Hva blir sannsynlig for at man har minst et X og et Y kort etter 10 trekk, hvor X må ha vært trukket innen den 9'ende trekket? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) God kveld! Jeg sitter fast på denne oppgaven, kan noen være så snill å løse den for meg? Løsningen skal være som følgende; Jeg takker for hjelpen. Endret 6. mars 2011 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Virkelig Tricell? Ja, jeg måtte abdisere til slutt. Dette er en oppgave som jeg har oppdiktet, derfor finnes ikke løsningen på Sinus, ellers ville jeg ha gått der. Jeg trenger å vite hvordan jeg oppløser brøkene når de står slik som de gjør. Når jeg forsøker å oppløse den første brøken da får jeg desimaler og det er feil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg får desimaler fordi jeg tar telleren så ganger jeg med a i parentes, da får jeg a, så deler jeg a på 3 i nevner og da får jeg 0,333. Jeg tenker at a er det samme som 1a. Men dette er vektor regning så det blir kanskje litt annerledes. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Det er ingenting annerledes med dette, enn fra elementær brøkregning. Løs ut hvor mye du har av a-vektor, og så hvor mye du har av b-vektor: (1/3)a - (2/4)a = -(1/6)a Det spiller ingen rolle om dette er vektorer, eller andre type ukjente verdier. Endret 6. mars 2011 av cuadro Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Dere trenger ikke å regne ut parentes nr 2. Men kan dere beskrive med bokstaver hva jeg må gjøre for å løse første parentes trinnvis? jeg har alltid vært dårlig på brøk regning. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Dere trenger ikke å regne ut parentes nr 2. Men kan dere beskrive med bokstaver hva jeg må gjøre for å løse første parentes trinnvis? jeg har alltid vært dårlig på brøk regning. a(b+c)=ab+ac Hvis du ikke kan brøkregning, så sjekk ut reglene da vel... Skal du gange sammen 2 brøker ganger du bare telleren med telleren og nevneren med nevneren i de forskejellige brøkene. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) En pakke med 20 blomsterløk. På pakken står det at spirevnen til en løk er 90%. a)Finn sanynligheten for at minst 18 løker spirer? b)Hvor stor er sannsynligheten for at tallet på løker som spirer, er mindre en 18, men større en eller lik 16? c) Hvor mange løker kan vi regne med vil spire? Hvordan skal jeg få til dette? Antar jeg skal bruke noe med binomiske forsøk? Men hvordan skal jeg bruke det. Endret 7. mars 2011 av k-h-s Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) a) La X betegne antall blomsterløk som spirer. Da er X binomisk fordelt (jeg overlater til deg å sjekke dette!), dvs. Sannsynligheten for at minst 18 løk spirer blir da: b) c) Her skal du finne forventningsverdien til X. Når X er binomisk fordelt, er denne lik hvor n = 20 og p = 0.90. Endret 7. mars 2011 av Imaginary Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Har med logaritmer. Har den oppgaven. 5^2x + 5^x+1 - 6 = 0 Bile vel (5^x)^2 men usikker på hva jeg skal gjøre med 5^x+1. Tenkte (x+1)*5. svaret skal bli 0. Blir vel en andre gradslikning etter eg har løst opp. Men løser ikke opp riktig. Tar gjerne imot hjelp. Burde kanskje tatt bilde av oppgaven men det er altså 5 opphøyd i 2x + 5 opphøyd i x+1 - 6 = 0 Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 5^(x+1) = 5*5^x. Sett u = 5^x og løs andregradsligningen. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Kk. Er ikke helt med hvorfor 5^x+1 er dt du sa. Men får prøve å forstå. Sliter også med det u greiene. Men takk skal du ha. Har forresten en oppgave som jeg ikke finner noe om i boka Står ln(x+1) + ln(x+3) = ln(x+7) Vi går fra naturlige logaritmen til derivasjon. Også sett i oppgveboka. Merkelig. Endret 7. mars 2011 av henrikrox Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Dere trenger ikke å regne ut parentes nr 2. Men kan dere beskrive med bokstaver hva jeg må gjøre for å løse første parentes trinnvis? jeg har alltid vært dårlig på brøk regning. Generelt trenger du fellesnevner i brøkregning dersom operasjonene er addisjon eller substraksjon. Har du for eksempel a/b - c/d, så må du finne fellesnevneren. I dette tilfellet er fellesnevneren bd. For å utvide en brøk, ganger du med samme verdi både oppe og nede (du ganger med 1, så verdien er den samme). Her kan vi f.eks. gange a/b med d både oppe og nede: a/b = ad/bd. Samtidig er c/d = cb/bd. a/b - c/d = ad/bd - cb/bd = (ad - cb)/bd Har du verdier istedenfor ukjente i regnestykket, vil du ofte kunne forkorte: (1/3)a - 2*(1/4)a = (4/12)a - 2*(3/12)a = (4/12 - 6/12)a = (-2/12)a = (-1/6)a Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Kk. Er ikke helt med hvorfor 5^x+1 er dt du sa. Men får prøve å forstå. Sliter også med det u greiene. Men takk skal du ha. Har forresten en oppgave som jeg ikke finner noe om i boka Står ln(x+1) + ln(x+3) = ln(x+7) Vi går fra naturlige logaritmen til derivasjon. Også sett i oppgveboka. Merkelig. k^m*k^n = k^(m+n) 5^x*5^1 = 5^(x+1) Vanlige potensregler. Substituerer med u for å få et enklere uttrykk. Når du har funnet u-verdiene må du løse ligningene og Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Fikk 1 og -6 på løsning av andre grads likning. Er da -6 umulig? Fordi hvis jeg løser med 1 får jeg jo 0 X * lg 5 = lg 1 X = 0 / lg 5. Det blir jo 0 Dette er et spørsmål til 5 opphøyd i 2x + 5 opphøyd i x+1 -6 = 0 Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 -6 er ikke en løsning og kan forkastes, ja. Riktig det du har gjort med den andre løsningen. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Kk. Er ikke helt med hvorfor 5^x+1 er dt du sa. Men får prøve å forstå. Sliter også med det u greiene. Men takk skal du ha. Har forresten en oppgave som jeg ikke finner noe om i boka Står ln(x+1) + ln(x+3) = ln(x+7) Vi går fra naturlige logaritmen til derivasjon. Også sett i oppgveboka. Merkelig. k^m*k^n = k^(m+n) 5^x*5^1 = 5^(x+1) Vanlige potensregler. Substituerer med u for å få et enklere uttrykk. Når du har funnet u-verdiene må du løse ligningene og Takk takk. Nå forstod jeg mer. Tror du at du kan gi meg et hint med den ln (x+1) + ln (x+3) = ln (x+7). Takk igjen. Genialt Endret 7. mars 2011 av henrikrox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå