Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Bruker kvotientregelen som Frichassé sier:

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dx}\frac{1}{(2x+3)^2}=\frac{0*(2x+3)^2-1*2(2x+3)*2}{((2x+3)^2)^2}

Hvis du rydder og forkorter sitter du igjen med (og prøv det selv før du sjekker.. ;) :

chart?cht=tx&chl=\frac{0*(2x+3)^2-1*2(2x+3)*2}{((2x+3)^2)^2}=\frac{-1*2(2x+3)*2}{(2x+3)^4}=\frac{-1*2\cancel{(2x+3)}*2}{(2x+3)^{\cancel{4}3}}=\frac{-4}{(2x+3)^3}

Forresten: En annen måte som mange synes er enklere er å skrive det som (2x+3)-2 og bare bruke vanlige derivasjonsregler. Da får du med en gang at den deriverte er (-2)(2x+3)-3*2=-4(2x+3)-3

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på en statistikkoppgave: Har et utvalg chart?cht=tx&chl=Y_1, \ldots, Y_n uniformfordelte variabler på intervallet [0, 1] og skal finne forventningsverdien til det geometriske gjennomsnittet, dvs. forventningen til

n}

Først finner jeg fordelingen til n}, og får at chart?cht=tx&chl=f_{X_i}(x_i) = n(x_i)^{n-1}, \qquad 0 \leq x_i \leq 1. Det gir videre at chart?cht=tx&chl=\mathrm{E}(X_i) = \frac{n}{n+1}, og siden variablene er uavhengige, får vi at

n}\right] = {\left(\frac{n}{n+1}\right)}^n

Ser det greit ut?

Lenke til kommentar

Så bra, - skulle sammenligne denne med forventningen til gjennomsnittet (som åpenbart er konstant lik 1/2).

Jeg transformerte litt annerledes enn deg, men det går vel på det samme. Det er jo en bijektiv mapping, så man kan like godt bruke kumulativ funksjon slik som du har gjort.

Oppdatering: Skulle finne variansen i en senere oppgave for en spesifikk verdi for n, og det bekreftet at vi har regnet riktig.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Hvorfor er den deriverte til (1+e2,5x) = (1+e2,5x)2?

Jobber med en oppgave der jeg skal derivere 50 x (e2,5x) / (1+e2,5x)

Fordi den ikke er det... den deriverte til (1+e2,5x) = 2,5e2,5x

Driver med samme oppgave, men hvis du ser på hele oppgaven 50 x (e2,5x) / (1+e2,5x) så leser jeg fra fasiten at nevneren blir opphøyd i andre... hvorfor?

Endret av Terminat0r
Lenke til kommentar

Finnes det en måte å løse slike 3.gradslikninger algbraisk?

-(1/3)b3 - (1/2)b2 + 6b + (27/2) = 0

For å utdype svaret til SirDrinkAlot. Ja, det går an, men du har ikke lyst til å prøve. Det enkleste er å håpe på å finne en heltallsrot ved gjetting (eller andre metoder, som Newtons metode) og så kjøre polynomdivisjon, eller bare løse numerisk.

Jepp, men hvis du ser på hele oppgaven 50 x (e2,5x) / (1+e2,5x) så leser jeg fra fasiten om at nevneren blir opphøyd i andre... hvorfor?

chart?cht=tx&chl=\left(\frac{u}{v}\right)'=\frac{u'}{v}-\frac{uv'}{v^2}=\frac{u'v-uv'}{v^2}

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har et annet spm: hvorfor er den integrerte til cos2x=1/2 sin2x? Jeg trodde det var -cos2x men skjønte ikke hvorfor det ble 1/2 sin2x+C

Du trodde det var -cos2x?! Hvorfor trodde du det? Vet du hva integrering er?

Bruk integrasjon ved substitusjon og du vil skjønne hvorfor det blir slik det blir...

Lenke til kommentar

Jeg trenger litt hjelp med denne oppgaven!:( Hvilken formel skal jeg evt. bruke?

Etterspørselen er e(p) = 1000-5p

Inntekten er I(x) = 100x - 1/2x2

Vis at inntekten I(p) ved prisen p er I(p) = -12,5p2 + 4500p + 400000

Tuusen takk for svar! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...