Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg har et problem med en oppgave (obviously :blush: )

I USA måles veistrekningen i miles. Volum måles i gallons.

1 mile = 1609 meter og 1 US gallon = 4,546 liter.

Bensinforbruket i USA blir oppgitt ved hvor langt bilen kan kjøre på én gallon.

Hvordan vil du oppgi bensinforbruket (miles per gallon) til en venn i USA når det i Norge blir oppgitt til 0,65 liter per mil?

Svar vil bli mottatt med takknemmelighet :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvordan skal man kunne vise at summen av chart?cht=tx&chl= s_n av de n første naturlige tallene når oppsettet er som følger: chart?cht=tx&chl=s_n = 1+2+3+4+....+n= \frac {n(n+1)} {2}?

Har stått fast på denne i 2 dager,har da gitt opp, jeg orker ikke å slite med den lengre og derfor spør jeg her.

Skriv opp tallfølgen slik:

p><p>8+7+6+5\\

Vi legger sammen tallene i samme kolonne, og får:

chart?cht=tx&chl=9+9+9+9

Ser du hvordan du kan gjøre det nå?

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Hvordan skal man kunne vise at summen av chart?cht=tx&chl= s_n av de n første naturlige tallene når oppsettet er som følger: chart?cht=tx&chl=s_n = 1+2+3+4+....+n= \frac {n(n+1)} {2}?

Har stått fast på denne i 2 dager,har da gitt opp, jeg orker ikke å slite med den lengre og derfor spør jeg her.

Skriv opp tallfølgen slik:

p><p>8+7+6+5\\

Vi legger sammen tallene i samme kolonne, og får:

chart?cht=tx&chl=9+9+9+9

Ser du hvordan du kan gjøre det nå?

Nei, skjønner ikke helt hva jeg skal med 36 og hvor den passer inn. Men så er jeg heller ikke så god i rekker. Så det ser sikkert enkelt ut, men jeg oppfatter det bare ikke.

Lenke til kommentar

Se på summen av første og siste element: 1 + n

Se på summen av andre og nest siste element: 2 + (n-1) = 1 + n

Vi ser at alle disse parene har samme verdi.

Og slik kan du holde på med begge «halvpartene» på hver side av «midten» inntil du har telt opp alle elementene.

Hvis n er et partall, får vi at chart?cht=tx&chl=s_n = \frac{n}{2}(n+1)

Hvis n er et oddetall, får vi at chart?cht=tx&chl=s_n = \frac{n-1}{2}(n+1) + \underbrace{\frac{n+1}{2}}_{\text{elementet i midten}} = \frac{n}{2}(n+1)

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Se på summen av første og siste element: 1 + n

Se på summen av andre og nest siste element: 2 + (n-1) = 1 + n

Vi ser at alle disse parene har samme verdi.

Og slik kan du holde på med begge «halvpartene» på hver side av «midten» inntil du har telt opp alle elementene.

Hvis n er et partall, får vi at chart?cht=tx&chl=s_n = \frac{n}{2}(n+1)

Hvis n er et oddetall, får vi at chart?cht=tx&chl=s_n = \frac{n-1}{2}(n+1) + \underbrace{\frac{n+1}{2}}_{\text{elementet i midten}} = \frac{n}{2}(n+1)

Ah, det der ga mening. Skjønner ikke hva jeg hadde rotet meg borti.

Takk for hjelpen til dere begge.

Lenke til kommentar

Heisann, trenger hjelp med ett derivasjons problem. Jobbet på spreng for å forstå løsningen.

Oppgave; Vis at den deriverte av f(x) = x(25-x)^3 er lik -(x-25)^2(4x-25)

(x)' betyr den deriverte av x

Det endte opp med at jeg fant en kalkulator som derviverte hele greia for meg, men det er noen steg/sluttninger i argumentet jeg ikke forstår hvordan kalkulatoren får til.

3x(25-x)^2 * (x)' + (25-x)^3

til

(25-x)^3-3(25-x)^2 * x

-> 'simplify'

-(x-25)^2*(4x-25)

Beklager stygg notasjon, ingen kunnskaper med LaTeX.

Endret av mushin
Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt trøtt nå, og det er en stund siden jeg deriverte slike funksjoner, men er (200xlnx)' = 200lnx + 200

eller

(200xlnx)' = 200

(første gangen brukte jeg produktregelen, andre gangen brukte jeg 200x*1/x). Hva er det som er rett, og hvorfor er den ene feil?

Lenke til kommentar

Ja var nesten Riktig. Men skal stå -4. Prøvde å gjøre den selv. Men fikk den ikke til. Ikke Engang med riktig formel foran meg.

Ikke -4 (x-3)

Men takk for hjelpa:) skulle gjerne hatt den utledet i midten slik st jeg forstår hva eg gjør galt. Men ikke noe farlig :)

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...