Janhaa Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Glem det, legg til og trekk fra x i teller. Did that. Også: hvordan integrere (ln x/x)? sett u = ln(x) Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Har funksjonen f(x) = (ln x)^2 / x Skal vise at: f'(x) = (ln x(2-ln x)/ x^2) Bruker jeg både substitusjon og delvis integ. her? Har prøvd å faktorisere, så bruke de forskjellige metodene, men får den ikke til å gå opp. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Deriver, ikke integrer! Lenke til kommentar
bokstavkjeks Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Har et par problemer i lineær algebra øvingen min. Skal vise at hvis u og v er ortogonale enhetsvektorer i et indreproduktrom er ||u - v|| = sqrt(2) Skal også vise at hvis v1, v2,....., vr er parvis ortogonale i et indreproduktrom er ||v1 + v2 +.....+ vr||2 = ||v1||2 + ||v2||2 +......+ ||vr||2 Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Prøvd, men får da en x for mye. f(x) = (ln x)^2 / x f'(x) = (2 * lnx * x - (ln x)^2 *1)/ x^2 => (lnx * (2 x - ln x))/ x^2 Endret 23. februar 2011 av Ballus Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Prøvd, men får da en x for mye. f(x) = (ln x)^2 / x f'(x) = (2 * lnx * x - (ln x)^2 *1)/ x^2 => (lnx * (2 x - ln x))/ x^2 Du må huske kjerneregelen i teller.. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg glemte den ut ja. Takk! Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Driver og regner på varians, og har en oppgave om søyer og antall lam de gir. Er to raser som har ulik forventning og ulik varians. Jeg har funnet varians for hver av rasene, men nå skal jeg finne total varians når jeg får oppgitt at jeg har tre søyer av den ene rasen og to søyer av den andre. Hvordan går jeg fram da? Har sett på regneregler for varians, men finner ikke ut hvilken jeg skal bruke. Er en oppgave til også hvor jeg skal finne varians til total salgssum når man selger lammene man fikk, og da har jeg fått oppgitt salgspris for ett lam av hver av de to rasene. Når jeg etter hvert finner ut variansen i lammetall for de til sammen fem søyene, hvordan finner jeg varians til total salgssum? Hvis dere vil ha tall å bruke, så er varians for rase 1 lik 0,30625 og for rase 2 er den lik 0,3219. Forventning er henholdsvis 1,75 og 2,09, og prisen på lam av de to rasene er 1000 kr og 900 kr. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 For enkelhets skyld antar vi at variansen for de ulike rasene er uavhengig. Regn først ut variansen for de tre av den ene rasen ved å bruke at Var(aX)=a2VarX. Gjør det samme med den andre rasen og så legg dem sammen for å få total varians. For å regne ut variansen i salgssummen går du tilbake til variansen for hver enkelt rase og bruker samme formel. Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Ok, takk skal du ha. Essensen er altså at man kan addere variansene for de to rasene. Lenke til kommentar
madias100 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1300234 Kan noen hjelpe meg ??? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) To spørsmål: 1. U er en funksjon av b og f(b) Hvis man deriverer uttrykket (EDIT: med hensyn på b) a*log [u(b, f(b))] så får man tilsynelatende [a*(U'(b) + U'(f)* f'(b))]/U Jeg skjønner resultatet over brøkstreken, den er vel et resultat av kjerneregelen. Men hvorfor forsvinner log? Og hvorfor deles uttrykket på U? 2. Hvorfor er et tall opphøyd i null lik en? Endret 25. februar 2011 av Husam Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Svar på nummer 2: Hvis er og . 1 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 To spørsmål: 1. U er en funksjon av b og f(b) Hvis man deriverer uttrykket (EDIT: med hensyn på b) a*log [u(b, f(b))] så får man tilsynelatende [a*(U'(b) + U'(f)+ f'(b))]/U Jeg skjønner resultatet over brøkstreken, den er vel et resultat av kjerneregelen. Men hvorfor forsvinner log? Og hvorfor deles uttrykket på U? 2. Hvorfor er et tall opphøyd i null lik en? Sikker på at du ikke mener i telleren der? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 D3f4u17: takk! Jaffe: Ah. Ja, du har rett, selvsagt. Skrivefeil fra min side. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 log forsvinner fordi (dette er riktignok i den betydningen at log x = ln x, som jeg antar man mener her.) 1 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 log forsvinner fordi (dette er riktignok i den betydningen at log x = ln x, som jeg antar man mener her.) Yes, selvsagt. Så kjerneregelen må brukes her også, og derfor må (1/U) ganges med hele uttrykket? Forresten, måten dere skriver mattestykkene på, er det en innebygd funksjon i forumet her? Hadde vært greit å kunne bruke det, da jeg har på følelsen av at jeg må oppsøke litt mer hjelp her i nær fremtid... Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Det kalles LaTeX, og du kan lese en innføring til det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165. 1 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Huff. Jeg kunne trengt litt veiledning på integralregning. Skal beregne: Fått tips om å bruke "Residue Theorem" og det jeg har gjort er: Og prøvd å sette inn og løse opp og løse ut, men ender opp med forferdelige uttrykk som jeg ikke får gjort noe med. Fått oppgitt at svaret er . Liten redigering: Etter mye om og men, så kom jeg frem til dette uttrykket: Som da ifølge Cauchy vil tilsvare at integralet blir (om jeg har forstått rett): Og jeg finner at . Altså at integralet blir 0. Endret 26. februar 2011 av chokke Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Den første feilen du gjør er at du har bommet på koeffisienten foran. Integranden har simple poler i og . Av disse er det bare som ligger innenfor integrasjonskurven (andre bommert). Siden har vi Endret 26. februar 2011 av Frexxia 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå