cuadro Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 e^((-3t/5)+C) = e^(-3t/5) * e^C = C' e^(-3t/5), C' = e^C. Det er ikke C derivert vi snakker om her, men en konstant litt annerledes enn den originale? C er en konstant. Når du opphøyer noe i en konstant, får vi en ny konstant. En vanlig måte å notere dette på, er C'. Føler du at det blir ukonsekvent i og med at du arbeider med deriverte og integraler, så kan du for eksempel velge å notere disse konstantene som C_1, C_2 osv. Dog, det spesifiseres jo ganske klart at C' = e^C, så det burde aldri være noe problem. Lenke til kommentar
AndyBay Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Til en fotballkamp vart det selt 432 billettar som i alt gav ei inntekt på 18240 kr. Barnebilletten kosta 20 kr og vaksenbilletten 50 kr. Kor mange barn og kor mange vaksne såg kampen? Kan noen hjelpe meg med den oppgaven der? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det du trenger å gjøre her, er å sette opp to likninger … x=antall barnebilletter y=antall voksenbilletter I (20kr)*x+(50kr)*y=18240kr II x+y=432 Lenke til kommentar
AndyBay Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det du trenger å gjøre her, er å sette opp to likninger … x=antall barnebilletter y=antall voksenbilletter I (20kr)*x+(50kr)*y=18240kr II x+y=432 Det er herfra eg ikkje husker lenger. Korleis fortsett eg? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det letteste her, er å løse likning nr 2 mhp. én av variablene ... f.eks.: x+y=432 x=432-y Setter inn i I: 20x+50y=18240 20(432-y)+50y=18240 Så løser du denne mhp. y, og setter inn i den andre for å finne x. Dette er en ganske standard oppgave, så jeg anbefaler deg å se litt på lignende oppgaver/eksempler i boka hvis du er usikker. Lenke til kommentar
AndyBay Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det letteste her, er å løse likning nr 2 mhp. én av variablene ... f.eks.: x+y=432 x=432-y Setter inn i I: 20x+50y=18240 20(432-y)+50y=18240 Så løser du denne mhp. y, og setter inn i den andre for å finne x. Dette er en ganske standard oppgave, så jeg anbefaler deg å se litt på lignende oppgaver/eksempler i boka hvis du er usikker. 20x+50y=18240 20(432-y)+50y=18240 8640-y+50y=18240 -y+50y=9600 Hvis eg her tar og deler 9600 med 50 så går det opp, men hva med den (-y)? Forsvinner den y-en? Eg får tilslutt 240 barnebilletter og 192 vaksenbilletter. Lenke til kommentar
mellamo Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Det letteste her, er å løse likning nr 2 mhp. én av variablene ... f.eks.: x+y=432 x=432-y Setter inn i I: 20x+50y=18240 20(432-y)+50y=18240 Så løser du denne mhp. y, og setter inn i den andre for å finne x. Dette er en ganske standard oppgave, så jeg anbefaler deg å se litt på lignende oppgaver/eksempler i boka hvis du er usikker. 20x+50y=18240 20(432-y)+50y=18240 8640-y+50y=18240 -y+50y=9600 Hvis eg her tar og deler 9600 med 50 så går det opp, men hva med den (-y)? Forsvinner den y-en? Eg får tilslutt 240 barnebilletter og 192 vaksenbilletter. Du må huske å gange tallet foran parentesen med alle inni. Altå blir det: 20x+50y=18240 20(432-y)+50y=18240 8640-20y+50y=18240 30y=18240-8640 30y/30=17600/30 1 Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Ved en anleggsplass er det 4 kraner. Sannsynligheten for at kran nr 1 er i bruk er 0.5. Sannsynligheten for at kran nr 2 er i bruk er 0.3, Sannsynligheten for at kran nr 3 er i bruk er 0.1 Sannsynligheten for at kran nr 4 er i bruk er 0.7. Vi antar at om én er i bruk er uavhengig om en annen er i bruk. a) Hva er sannsynligheten for at alle er i bruk samtidig? Hva er sannsynligheten for at ingen er bruk samtidig? b) Samme antagelse som i a), men vi hører at minst en er i bruk. Hva er da sannsynligheten for at alle er i bruk? ---------------------------------------------- a) Ingen i bruk samtidig er bare å ta 1-p på hver av dem og multiplisere alle fire? b) Her sliter jeg mer, hvordan finner jeg minst én i bruk? Er det så enkelt som 1 minus P(alle i bruk)? Hvis jeg først finner den sannsynligheten er det vel bare å sette inn i P(A|B)-brøken. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 a) Ja b) Nesten, det er 1 - P(Ingen i bruk). Det var kanskje det du mente? Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Jeg har tenkt litt mer, og kan ikke "ingen i bruk samtidig" i oppgave a tolkes på to måter? Enten at ingen brukes eller at det bare er én som brukes (da er det jo ingen som brukes samtidig). Angående oppgave b var det det jeg mente ja, gikk litt fort her. Hehe. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Når jeg tenker meg om er jeg enig. I og med at de skriver samtidig, ville jeg tolket det som maks en. Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Ok, takk for hjelpen. Er kanskje best å spørre foreleser ettersom det her er en innlevering. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Dette skal vel kanskje være rimelig enkelt, men jeg har startet å ta 1T-matte for meg selv og synes boka forklarer dårlig / har ekstremt dårlige eksempler. Kiloprisen for druer er kr 32.Hvor mye betaler du for 1 3/4 kg druer? Finn svaret ved å regne som brøk. 3/4 betyr altså "tre fjerdedeler", fant ikke ut hvordan man får skrevet det med fancy strek og sånn, men antar at man da kan skrive det sånn(?) Skjønner ikke helt ut hvordan utregningen skal være på denne. Lenke til kommentar
Mr Wonderful Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 1. 300 meter lang 35 meter breidde 25 meter djupt Hvordan finner jeg ut volumet? 2. Hva er standardformen får: 104000000 Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) 1. 300 meter lang 35 meter breidde 25 meter djupt Hvordan finner jeg ut volumet? 2. Hva er standardformen får: 104000000 Jeg antar at du har et rektangelformet prisme. Da multipliserer du de tre målene med hverandre. Standardform vil si at du har et tall mellom 1 og 10 som ganges med en tierpotens. I dette tilfellet blir det 1,04*10^8. Hvis du setter komma etter 1 må du flytte komma 8 plasser. Endret 22. februar 2011 av Lekr Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Dette skal vel kanskje være rimelig enkelt, men jeg har startet å ta 1T-matte for meg selv og synes boka forklarer dårlig / har ekstremt dårlige eksempler. Kiloprisen for druer er kr 32.Hvor mye betaler du for 1 3/4 kg druer? Finn svaret ved å regne som brøk. 3/4 betyr altså "tre fjerdedeler", fant ikke ut hvordan man får skrevet det med fancy strek og sånn, men antar at man da kan skrive det sånn(?) Skjønner ikke helt ut hvordan utregningen skal være på denne. Du skal gange 32 kr med 1 3/4. Du kan f.eks. finne ut hvor mange fjerdedels kg du har. Det er 4/4 + 3/4 = 7/4. Da har du en brøk som du kan gange med kiloprisen. Da må du gange den inn i telleren. 32*7=224. Så da har du 224/4. Det gir en total på 56 kr. Finnes nok andre måter å gjøre det på også Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (integ) (2/(x^2+2x)) dx Har prøvd meg litt fram med delvis integrasjon, men får det ikke til å gå opp. Bruker jeg feil metode? Lenke til kommentar
Gandax Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Sliter med denne oppgaven: 1-5x _____________ (1+10x)^2 \frac1-5x}{(1+10x)^2} please hjelp! Endret 23. februar 2011 av Gandax Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Gandax: Foreløpig er det bare en brøk, ikke en oppgave.. Skal den forkortes? Er den lik noe? (integ) (2/(x^2+2x)) dx Har prøvd meg litt fram med delvis integrasjon, men får det ikke til å gå opp. Bruker jeg feil metode? Har du prøvd substitusjon? Eller forresten: Har du lært delbrøkoppspalting? Glem det, legg til og trekk fra x i teller. Endret 23. februar 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Glem det, legg til og trekk fra x i teller. Did that. Også: hvordan integrere (ln x/x)? Endret 23. februar 2011 av Ballus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå