Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg er som sagt enig i at oppgavens formulering er uheldig. Men jeg mener altså at du må se det slik: Sjøormen er {40 m lang + halvparten av sin egen lengde}. Altså, at du ikke kan sette strek ved: Sjøormen er 40 m lang. Setningen er ikke ferdig der. 80 m lang er det eneste svaret som passer. Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg deler ikke ditt synspunkt om at det matematisk er riktig å si et objekt er både 40 meter langt og 60 meter langt.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier dette bare pga. at du svært et svært forenklet syn på matematikken. La oss ta en fjær som eksempel, når den er i spenning er den 2 cm, men den er 4 cm når den er uten spenning.

 

Hvor lang er fjæren? Svaret er mellom 2 cm til 4 cm. Tilsvarende kan en orm være både 40 meter lang og 60 meter lang.

 

I oppgavens første ledd får vi oppgitt av ormen er 40 meter lang, i andre ledd får vi vite at den i tillegg til dette er halvparten av lengden. Dvs. ormen er 60 meter lang.

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Ormens lengde er ormens lengde. Man kan si at avstanden fra den ene enden til den andre i rett linje kan være forskjellig, det er det eneste. Ikke enig i at ditt eksempel med fjæren kan overføres til en orm. Og en fjær har uansett i ett og samme øyeblikk bare én lengde. Den kan ikke være både spent og ikke samtidig. Hvor lang er en orm? Hvor høy er du? I ett og samme øyeblikk mener jeg disse størrelsene er unike.

"En person er 0,9 meter høy pluss halvparten av sin egen høyde. Hvor høy er vedkommende?" Jeg ville nå svart 1,80 meter og ikke at personen er både 0,9 meter høy og 1,35 meter høy, fordi det ikke gir mening å tolke det slik.

 

Så denne egentlig meningsløse diskusjonen til side, du er vel enig i at personen som har laget oppgaven antakelig har tenkt at den skal tolkes slik jeg gjør det, tross uheldig formulering?

 

Fant en "fasit" til oppgaven, for øvrig:

http://home.online.no/~b-lfevan/gammelskol...pekrav_svar.doc

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Ormens lengde er på samme måte som fjæren relativ. På samme måte som fjæren kan colies opp, kan også ormen det.

 

Siden oppgaven var så dårlig formulert, vil det ikke være kun ett svar på oppgaven. Og siden jeg synes ikke oppgaven har vært noen nøtt om svaret har vært 80. Det er i en nøtts natur å utfordre den ordinære logikken.

 

Men det er vel like greit å la oppgaven ligge, for her blir vi trolig ikke enige.

Lenke til kommentar

Husk at 5^(2x) = (5^x)^2

 

Her ser vi at 5^x utgjør den variable faktoren i en andregradsligning. Dette ser vi bedre om vi kaller 5^x for f.eks. u:

 

u^2 - 3u + 2 = 0

 

Vi løser denne ligningen for å finne de to verdiene for 5^x, og så løser vi videre på "vanlig" måte. Husk at 0 og negative u-verdier må forkastes, da 5^x aldri vil kunne bli mindre eller lik 0 (det er ikke tilfellet denne gangen)

 

Kalkulatoren (evt. abc-formel) gir meg u = 2 eller u = 1.

 

5^x = 2

x lg 5 = lg 2

x = lg 2 / lg 5 ~ 0.43

 

5^x = 1

x er opplagt 0.

 

Altså har vi at x = 0 eller x = lg 2 / lg 5 ~ 0.43.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Åj, det var så enkelt jah. Hah, takk. :)

 

..

Så en annen jeg trenger hjelp til:

 

Derivere: M(t) = 200 * 0,88 ^(t/60)

 

Husk at du kan skrive 0,88^(t/60) = e^(ln(0,88^(t/60))) = e^((t/60)*ln0,88) = e^(t*((ln0,88)/60)), og den deriverte av denne er (ln0,88)/60 * e^((t/60)*ln0,88) = (ln0,88)/60 * 0,88^(t/60). Ganger du så med 200 er du i mål.

Lenke til kommentar
Har fått en prøve i noe så meningsløst som excel, men skjønner ikke es shait. hvordan regner man ut renter på excel?

 

^ bruker dette tegnet for å opphøye noe.

 

Ellers er det utallige måter å regne ut renter på i excel så du må spesifisere litt her.

Lenke til kommentar
Ormens lengde er på samme måte som fjæren relativ. På samme måte som fjæren kan colies opp, kan også ormen det.

 

Siden oppgaven var så dårlig formulert, vil det ikke være kun ett svar på oppgaven. Og siden jeg synes ikke oppgaven har vært noen nøtt om svaret har vært 80. Det er i en nøtts natur å utfordre den ordinære logikken.

 

Men det er vel like greit å la oppgaven ligge, for her blir vi trolig ikke enige.

Jeg er ikke enig i at dette er et problem du kan være uenig i. La oss tenke matematisk.

 

sjøormen 40 m lang + halvparten av sin egen lengde

 

Dette betyr at vi prøver å løse for "L" som er lengden til sjøormen. Sjøormens lengde er selvfølgelig unik.

 

L=40m +L/2

 

Dette ligningen kommer opp med en gang og er helt naturlig.

 

L/2=40m

L=80m

 

Oppgaven er bra fordi den viser om du tenker matematisk eller ikke. Tenker du sånn som det vil du f.eks. ha store problemer med å forstå abstrakt algebra

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette emnet er perfekt. Når jeg skriver inn ett spørsmål på en oppgave jeg sitter fast på så detter plutselig alle bitene på plass og jeg får til oppgaven

 

Måtte bare få det ut. :w00t:

Lenke til kommentar
Dette betyr at vi prøver å løse for "L" som er lengden til sjøormen. Sjøormens lengde er selvfølgelig unik.

 

Hvorfor skal det være en selvfølge at lengden er unik? Det er ingenting, foruten ens forutantagelse, som tilsier dette.

 

L2 = L1 * 3/2

L2 = 40 * 3/2 = 60

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...