Matsemann Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Kan ikke ta log til 0 eller negative tall? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) NevroMance: Formuleringen av spørsmålet i oppgaven impliserer at grenseverdien ovenfra og nedenfra eksisterer og er like, så i dette tilfellet er det unødvendig å sjekke. Endret 16. februar 2011 av Imaginary Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Kan ikke ta log til 0 eller negative tall? Vel, siden , er svaret nei. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Vel, var egentlig et retorisk spørsmål til en på forrige side som fikk negativ løsning på logaritmelikningen sin. Endret 16. februar 2011 av Matsemann Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Vel, var egentlig et retorisk spørsmål til en på forrige side som fikk negativ løsning på logaritmelikningen sin. Okay! Etter Matte 4 K(ompleks) er det lov med negative tall Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Matte1, 3 og 4D på meg bare. Har 3 atm, 4D til høsten. Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Produktet av to tall er 72. Differansen mellom logaritmene til tallene er 3 i det systemet der grunntallet er 2. Finn tallene. Hjelp? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Produktet av to tall er 72. Differansen mellom logaritmene til tallene er 3 i det systemet der grunntallet er 2. Finn tallene. Hjelp? Her blir det bare snakk om å sette opp opplysningene dine litt mer systematisk så du kan anvende de "verktøyene" du har. Begynn med å gi tallene navn, f.eks. a og b. Hvordan kan du uttrykke opplysningene med a og b? Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Produktet av to tall er 72. Differansen mellom logaritmene til tallene er 3 i det systemet der grunntallet er 2. Finn tallene. Hjelp? Her blir det bare snakk om å sette opp opplysningene dine litt mer systematisk så du kan anvende de "verktøyene" du har. Begynn med å gi tallene navn, f.eks. a og b. Hvordan kan du uttrykke opplysningene med a og b? Hmmmm. log2x + log2y = 3? Nei, da kommer ikke 72 med... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Produktet av to tall er 72. Differansen mellom logaritmene til tallene er 3 i det systemet der grunntallet er 2. Finn tallene. Hjelp? Her blir det bare snakk om å sette opp opplysningene dine litt mer systematisk så du kan anvende de "verktøyene" du har. Begynn med å gi tallene navn, f.eks. a og b. Hvordan kan du uttrykke opplysningene med a og b? Hmmmm. log2x + log2y = 3? Nei, da kommer ikke 72 med... Ok, hvis vi kaller de to tallene for x og y da. De to opplysningene må ikke nødvendigvis uttrykkes i én ligning. Her får vi oppgitt informasjon til to ligninger, og det trenger man som oftest for å finne to ukjente. Du har nesten rett i formuleringen av den ene opplysningen. Men det står at differansen mellom logaritmene skal være 3, ikke summen. Så den opplysningen kan du formulere slik: . Den andre opplysningen er at produktet av de to tallene skal bli 72. Det kan si matematisk slik: . Se om du kommer deg videre med disse to ligningene. Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Produktet av to tall er 72. Differansen mellom logaritmene til tallene er 3 i det systemet der grunntallet er 2. Finn tallene. Hjelp? Her blir det bare snakk om å sette opp opplysningene dine litt mer systematisk så du kan anvende de "verktøyene" du har. Begynn med å gi tallene navn, f.eks. a og b. Hvordan kan du uttrykke opplysningene med a og b? Hmmmm. log2x + log2y = 3? Nei, da kommer ikke 72 med... Ok, hvis vi kaller de to tallene for x og y da. De to opplysningene må ikke nødvendigvis uttrykkes i én ligning. Her får vi oppgitt informasjon til to ligninger, og det trenger man som oftest for å finne to ukjente. Du har nesten rett i formuleringen av den ene opplysningen. Men det står at differansen mellom logaritmene skal være 3, ikke summen. Så den opplysningen kan du formulere slik: . Den andre opplysningen er at produktet av de to tallene skal bli 72. Det kan si matematisk slik: . Se om du kommer deg videre med disse to ligningene. Tusen takk, det ordnet seg etter at jeg fikk det inn med teskje Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Hmmm.. xlg x = 1000x2 Endret 16. februar 2011 av jostein013 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Ta logaritmen av begge sider, da får du en annengradslikning i log(x). Lenke til kommentar
spinkeljaevel Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Holder på med et par øvingsoppgaver før en prøve på fredag i 1T, men satt nå plutselig fast. Oppgaven er som dette: g(x) = x - 2x^2 a) Bruk definisjonen av den deriverte til å finne g'(2) - Dette regner jeg kjapt ut er g'(2) = 1 - 4*2 = -7. Rett b) Finn g'(2) digitalt. - Hjerneteppe på hvordan jeg skal gå frem på kalkulatoren nå, innspill? c) Regn ut g'(2) ved å bruke derivasjonsregler. - Burde jeg gjøre det jeg har gjort i oppgave a) her, og heller gjort noe annet enn det jeg har gjort i oppgave a)? Takk. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Holder på med et par øvingsoppgaver før en prøve på fredag i 1T, men satt nå plutselig fast. Oppgaven er som dette: g(x) = x - 2x^2 a) Bruk definisjonen av den deriverte til å finne g'(2) - Dette regner jeg kjapt ut er g'(2) = 1 - 4*2 = -7. Rett b) Finn g'(2) digitalt. - Hjerneteppe på hvordan jeg skal gå frem på kalkulatoren nå, innspill? c) Regn ut g'(2) ved å bruke derivasjonsregler. - Burde jeg gjøre det jeg har gjort i oppgave a) her, og heller gjort noe annet enn det jeg har gjort i oppgave a)? Takk. Du har gjort oppgave c) i oppgave a). I a) ber de deg bruke definisjonen av den deriverte, dvs. som grensen . Lenke til kommentar
spinkeljaevel Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Skuffet over meg selv over hvor lite jeg skal skjønne akkurat nå. Regnet ut at det er lik 1 ... Svaret jeg er ute etter er -7. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hvordan har du regnet da? Du kan jo begynne med å finne og rydde opp så mye du kan. Da vil du være på god vei til å finne dnene grensen. Lenke til kommentar
spinkeljaevel Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 g(2+h)-g(2) = h-2h^2 Og så h-2h^2/h -> 1-2h^2 -> 1 - 2*0 -> 1 Må lære meg hvordan jeg skal ta i bruk de matematiske kodene som er lagt inn på forumet så det blir forståelig, beklager rotet. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Du har regnet ut g(2+h) - g(2) feil. Det virker som du antar at g(2+h) - g(2) = g(h)? Det har du ikke lov til. Når du har et uttrykk som g(2+h), skal du sette inn 2+h for x alle steder i definisjonsformelen for funksjonen. Da blir: og . Nå vet du hva g(2+h) er, og hva g(2) er. Da kan du finne g(2+h) - g(2) (pass på fortegn her.) og så finne grenseverdien. Lenke til kommentar
spinkeljaevel Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Ah, ser nå hvor jeg regna feil. Regnet (2+h)^2 = 4 + h^2, lol. Men takk for at du viste meg hvor jeg hadde feil, er altfor blind når det kommer til å se over feil i mitt eget arbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå