Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Produktet av to tall er 72. Differansen mellom logaritmene til tallene er 3 i det systemet der grunntallet er 2. Finn tallene.

Hjelp?

Her blir det bare snakk om å sette opp opplysningene dine litt mer systematisk så du kan anvende de "verktøyene" du har. Begynn med å gi tallene navn, f.eks. a og b. Hvordan kan du uttrykke opplysningene med a og b?

Lenke til kommentar

Produktet av to tall er 72. Differansen mellom logaritmene til tallene er 3 i det systemet der grunntallet er 2. Finn tallene.

Hjelp?

Her blir det bare snakk om å sette opp opplysningene dine litt mer systematisk så du kan anvende de "verktøyene" du har. Begynn med å gi tallene navn, f.eks. a og b. Hvordan kan du uttrykke opplysningene med a og b?

Hmmmm. log2x + log2y = 3?

Nei, da kommer ikke 72 med...

Lenke til kommentar

Hjelp?

Ok, hvis vi kaller de to tallene for x og y da. De to opplysningene må ikke nødvendigvis uttrykkes i én ligning. Her får vi oppgitt informasjon til to ligninger, og det trenger man som oftest for å finne to ukjente. Du har nesten rett i formuleringen av den ene opplysningen. Men det står at differansen mellom logaritmene skal være 3, ikke summen. Så den opplysningen kan du formulere slik: chart?cht=tx&chl=\log_2 x - \log_2 y = 3.

Den andre opplysningen er at produktet av de to tallene skal bli 72. Det kan si matematisk slik: chart?cht=tx&chl=xy = 72.

Se om du kommer deg videre med disse to ligningene.

Lenke til kommentar

Hjelp?

Ok, hvis vi kaller de to tallene for x og y da. De to opplysningene må ikke nødvendigvis uttrykkes i én ligning. Her får vi oppgitt informasjon til to ligninger, og det trenger man som oftest for å finne to ukjente. Du har nesten rett i formuleringen av den ene opplysningen. Men det står at differansen mellom logaritmene skal være 3, ikke summen. Så den opplysningen kan du formulere slik: chart?cht=tx&chl=\log_2 x - \log_2 y = 3.

Den andre opplysningen er at produktet av de to tallene skal bli 72. Det kan si matematisk slik: chart?cht=tx&chl=xy = 72.

Se om du kommer deg videre med disse to ligningene.

Tusen takk, det ordnet seg etter at jeg fikk det inn med teskje :)

Lenke til kommentar

Holder på med et par øvingsoppgaver før en prøve på fredag i 1T, men satt nå plutselig fast.

Oppgaven er som dette:

g(x) = x - 2x^2

a) Bruk definisjonen av den deriverte til å finne g'(2)

- Dette regner jeg kjapt ut er g'(2) = 1 - 4*2 = -7. Rett

b) Finn g'(2) digitalt.

- Hjerneteppe på hvordan jeg skal gå frem på kalkulatoren nå, innspill?

c) Regn ut g'(2) ved å bruke derivasjonsregler.

- Burde jeg gjøre det jeg har gjort i oppgave a) her, og heller gjort noe annet enn det jeg har gjort i oppgave a)?

Takk.

Lenke til kommentar

Holder på med et par øvingsoppgaver før en prøve på fredag i 1T, men satt nå plutselig fast.

Oppgaven er som dette:

g(x) = x - 2x^2

a) Bruk definisjonen av den deriverte til å finne g'(2)

- Dette regner jeg kjapt ut er g'(2) = 1 - 4*2 = -7. Rett

b) Finn g'(2) digitalt.

- Hjerneteppe på hvordan jeg skal gå frem på kalkulatoren nå, innspill?

c) Regn ut g'(2) ved å bruke derivasjonsregler.

- Burde jeg gjøre det jeg har gjort i oppgave a) her, og heller gjort noe annet enn det jeg har gjort i oppgave a)?

Takk.

Du har gjort oppgave c) i oppgave a). I a) ber de deg bruke definisjonen av den deriverte, dvs. som grensen chart?cht=tx&chl=\lim_{h \to 0} \frac{g(2 + h) - g(2)}{h}.

Lenke til kommentar

Du har regnet ut g(2+h) - g(2) feil. Det virker som du antar at g(2+h) - g(2) = g(h)? Det har du ikke lov til.

Når du har et uttrykk som g(2+h), skal du sette inn 2+h for x alle steder i definisjonsformelen for funksjonen. Da blir: chart?cht=tx&chl=g(2+h) = (2+h) - 2(2+h)^2 = 2+h - 2(4 + 4h + h^2) = -6 -7h -h^2 og chart?cht=tx&chl=g(2) = 2 - 2 \cdot 2^2 = -6.

Nå vet du hva g(2+h) er, og hva g(2) er. Da kan du finne g(2+h) - g(2) (pass på fortegn her.) og så finne grenseverdien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...