Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Fordi vi har lært at en rasjonal funksjon kan skrives på denne måten: ax+b/cx+d, og at du kan finne den vannrette asymptoten ved å ta a/c.

 

A i denne ligningen tilsvarer 3 og c tilsvarer 1, noe som ville ført til at den vannrette asymptoten ble 3. Det har fungert i alle oppgavene hittil.

 

Edit: Mente selvfølgelig en funksjon.

 

Problemet er ikke at jeg ikke ser det, men at den oppskriften vi har fått tydeligvis ikke fungerer.

Endret av Sitrux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

capturetxw.jpg

 

Tenker jeg riktig i denne oppgaven at vi i teller ikke kan faktorisere, men at vi i nevner kan sette x utenfor

 

Da blir det seende slik ut x^2 - x / x (x^2-x)

 

Vi stryker x^2-x i teller og nevner, og står igjen med x inevner. Sitter inn lim->0 og

 

får at den ikke eksitrerer? eller.

Lenke til kommentar

Har nettopp begynt med logaritmer, og sliter litt med en likning:

 

logx 8 - (3/2)logx 9 = 3

 

Husk på logaritmereglene. Her vil du få bruk for: chart?cht=tx&chl=\log a - \log b = \log\left(\frac{a}{b}\right) og chart?cht=tx&chl=\log(a^b) = b \log a. Dette gjelder for alle logaritmer, uansett grunntall, så de vil også gjelde for chart?cht=tx&chl=\log_x. Kan du bruke disse reglene til å få samlet og ryddet opp i venstresiden?

 

capturetxw.jpg

 

Tenker jeg riktig i denne oppgaven at vi i teller ikke kan faktorisere, men at vi i nevner kan sette x utenfor

 

Da blir det seende slik ut x^2 - x / x (x^2-x)

 

Vi stryker x^2-x i teller og nevner, og står igjen med x inevner. Sitter inn lim->0 og

 

får at den ikke eksitrerer? eller.

 

Det er riktig!

Lenke til kommentar

Siste oppgaven for i dag, da har jeg sittet siden 1100, og er vel på tide å gi seg, samboer maser om å se megamind, så kanskje like greit å gi seg når man får til ting. Tusen takk til alle som har hjulpet meg, faktisk lært mye i dag, og det er bra :)

 

et lite spørsmål helt på tampen, er ikke så god på begrep og har en oppgave som sier følgende

 

capturemet.jpg

 

Hva mener de egentlig med hvilken verdi må f(1) ha for at f skal bli kontinuerlig i x=1, snakker de her om lim verdien? i så fall hvordan finner jeg den? Sett overalt i boka, men de reptisjonsoppgavene hare en tendens til å ha ting vi ikke har gått igjennom, så sliter litt med å forstå hva oppgaven spør om.

 

Asympoter vertikale/horisontale/skrå er ikke problem for meg, men er jo ikke det de spør om her.

Lenke til kommentar

 

capturemet.jpg

 

Hva mener de egentlig med hvilken verdi må f(1) ha for at f skal bli kontinuerlig i x=1, snakker de her om lim verdien? i så fall hvordan finner jeg den?

For at en funksjon skal være kontinuerlig, må den være sammenhengende "uten hopp". Her sier de at funksjonen er slik, men akkurat ikke i punktet når x=1. Som du ser av funksjonen ville man delt på null da, og det går jo ikke.

Så for å gjøre funksjonen kontinuerlig, _gir_ man den en verdi i dette punktet. For at det ikke skal være noen hopp, må denne verdien være samme som grenseverdien i dette punktet.

Så ja, det er bare å finne lim x->1 :)

Lenke til kommentar

 

capturemet.jpg

 

Hva mener de egentlig med hvilken verdi må f(1) ha for at f skal bli kontinuerlig i x=1, snakker de her om lim verdien? i så fall hvordan finner jeg den?

For at en funksjon skal være kontinuerlig, må den være sammenhengende "uten hopp". Her sier de at funksjonen er slik, men akkurat ikke i punktet når x=1. Som du ser av funksjonen ville man delt på null da, og det går jo ikke.

Så for å gjøre funksjonen kontinuerlig, _gir_ man den en verdi i dette punktet. For at det ikke skal være noen hopp, må denne verdien være samme som grenseverdien i dette punktet.

Så ja, det er bare å finne lim x->1 :)

 

Nå vet jeg ikke hvilket nivå dette er på, men for å være litt pedantisk og kjip holder det vel ikke å kun se på lim x -> 1, men en må se på to tilfelle. Når x->1 ovenfra og når x->1 nedenfra. Hvis disse to ikke er like klarer du nemlig ikke å få en kontinuerlig funksjon.

Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg gå fram på denne?

 

log4x * (log4x - 1) = 0

 

Skal jeg gange inn, sånn at jeg får (log4x)2 - log4x = 0?

 

Nei, det er ikke nødvendig. Her har du to faktorer som er ganget sammen, og du skal finne x slik at dette produktet blir 0. Er du med på at det kun kan skje når en av faktorene er 0? Du kan ikke gange sammen tall som er forskjellige fra 0 og få 0 som resultat.

 

Så i dette tilfellet må enten chart?cht=tx&chl=\log_4 x = 0, ellers må chart?cht=tx&chl=\log_4 x - 1 = 0. Det er kun da ligningen vil være oppfylt. Du må altså løse disse to ligningene for å finne for hvilke x det skjer.

 

edit: Når det er sagt så kan du jo gange ut om du vil, for så å benytte abc-formelen, hvis du er mer trygg på det. Men dette er en mye raskere metode, og du unngår å evt. rote det til med abc-formelen. Et litt enklere eksempel på prinsippet over er f.eks. ligningen x(x-3) = 0. Man kan også her gange ut og benytte abc-formelen. Men det er enklere om man innser at x(x-3) kun kan bli 0 når x = 0, eller når x = 3.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg gå fram på denne?

 

log4x * (log4x - 1) = 0

 

Skal jeg gange inn, sånn at jeg får (log4x)2 - log4x = 0?

 

Nei, det er ikke nødvendig. Her har du to faktorer som er ganget sammen, og du skal finne x slik at dette produktet blir 0. Er du med på at det kun kan skje når en av faktorene er 0? Du kan ikke gange sammen tall som er forskjellige fra 0 og få 0 som resultat.

 

Så i dette tilfellet må enten chart?cht=tx&chl=\log_4 x = 0, ellers må chart?cht=tx&chl=\log_4 x - 1 = 0. Det er kun da ligningen vil være oppfylt. Du må altså løse disse to ligningene for å finne for hvilke x det skjer.

Tusen takk. Egentlig burde jeg klare å se dette selv :whistle:

Lenke til kommentar

Takk folkens, vet ikke hva jeg skulle gjort uten dere <3

 

Så med andre ord så blir det sånn her

 

x^2 + x - 2 / x - 1

 

Faktoriserer telleren og får

 

(x-1)(x+2) / (x-1)

 

Stryke (x-1) og sitter igjen med (x+2)

 

Setter inn lim x->1 og får 1+2=3

 

går r2 nevromance, men som jeg har nevnt før, går ingeniør forkurs, og har bare 1y fra videregående, så r1+r2 på 6 måneder, når det er 3 år siden jeg hadde matte sist er ikke akkurat a walk in the park. Men satan så jeg prøver (:

 

du har forresten helt rett når det gjelder ovenfra/undenifra greia, er det som betyr lim x->1- og lim x->1+ (skal være sånn opphøyd + og minus)

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...