Matsemann Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Isteden for å gi deg svaret: Om du setter teller lik 0, får du en ligning. Løser du den får du to svar. ax^2 + bx + c = 0 Da ser du at du istedenfor kan skrive uttrykket på formen a(x-svar1)(x-svar2) I nevner trekker du ut x^2. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Bruk andregradsformelen på telleren, sett x^2 utenfor i nevneren. Forkort like faktorer og sett inn x=3 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) takk for hjelpen begge to skal de to svarene jeg får etter å brukt andregradsformlene (3 og -2/3) stå i faktorisering i telleren. Slik at det blir 3 (x + 3) (x - 2/3) Hm, får x^2(x-2) under, og får 3(x+3)(x-2/3) i teller. Har ikke andregrads formel på kalkulatoren så får ikke sjekket svaret, men får 3 og -2/3 etter å ha løst andregradslikningen. Ser ikke hvordan jeg kan stryke like faktorer når det står 3(x+3)(x-2/3) / x^2 (x-2) Endret 16. februar 2011 av henrikrox Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Kan man bruke L'hopitals når det er f(x,y)? Hvis ikke hvordan løser man denne? limaaaaaaax^2+2y^2 (x;y)->(0;0) x^2 + y^2 Endret 16. februar 2011 av -Sindre Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Kan man bruke L'hopitals når det er f(x,y)? Hvis ikke hvordan løser man denne? limaaaaaaax^2+2y^2 (x;y)->(0;0) x^2 + y^2 Du kan ikke løse grenser av flervariable funksjoner like enkelt som for funksjoner av én variabel. For flervariable funksjoner har det noe å si hvordan du nærmer deg punktet (x,y) -- akkurat som det har noe å si om du nærmer deg en envariabel funksjon fra venstre eller høyre side på x-aksen. Men for flervariable funksjoner er det flere muligheter. Dersom grensen din skal eksistere, må den f.eks. eksistere om du nærmer deg (0,0) langs aksene. Hva nærmer funksjonen seg om du om du nærmer deg (0,0) langs x-aksen? (La y = 0). Hva når du nærmer deg langs y-aksen (x = 0)? edit: metoden under er mer generell og fungerer i flere situasjoner, så du kan med fordel ignorere dette. Endret 16. februar 2011 av Jaffe Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Så vidt meg bekjend fungerer L'hopital sin regel dårleg på fleirvariable uttrykk (gitt at du ikkje omformar til polarkoordinat). Personleg ville eg ha skrivd om og for så å sett på grenseverdien når . Deretter ville eg ha drøfta om grensa går mot det same for ulike verdiar for . Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 skal de to svarene jeg får etter å brukt andregradsformlene (3 og -2/3) stå i faktorisering i telleren. Slik at det blir 3 (x + 3) (x - 2/3) Ja og nei. Første er riktig. Men det blir 3(x-3)(x+ 2/3). Legg merke til fortegnene. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Kan man bruke L'hopitals når det er f(x,y)? Hvis ikke hvordan løser man denne? limaaaaaaax^2+2y^2 (x;y)->(0;0) x^2 + y^2 Du kan ikke løse grenser av flervariable funksjoner like enkelt som for funksjoner av én variabel. For flervariable funksjoner har det noe å si hvordan du nærmer deg punktet (x,y) -- akkurat som det har noe å si om du nærmer deg en envariabel funksjon fra venstre eller høyre side på x-aksen. Men for flervariable funksjoner er det flere muligheter. Dersom grensen din skal eksistere, må den f.eks. eksistere om du nærmer deg (0,0) langs aksene. Hva nærmer funksjonen seg om du om du nærmer deg (0,0) langs x-aksen? (La y = 0). Hva når du nærmer deg langs y-aksen (x = 0)? edit: metoden under er mer generell og fungerer i flere situasjoner, så du kan med fordel ignorere dette. Tror ikke det er meningen at vi skal skrive om til polarkoordinater enda siden ingen av eksemplene i boka benytter seg av det. Men der vil den jo gå mot 1 når du nærmer deg langs x-aksen og 2 når du nærmer deg langs y-aksen. Altså eksisterer den, men er det nok for å bevise at den eksisterer for hele uttrykket? De har prøvd å skrevet om uttrykket i de fleste eksemplene i boka, men ser ikke noe måte man kan gjøre det på her. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) skal de to svarene jeg får etter å brukt andregradsformlene (3 og -2/3) stå i faktorisering i telleren. Slik at det blir 3 (x + 3) (x - 2/3) Ja og nei. Første er riktig. Men det blir 3(x-3)(x+ 2/3). Legg merke til fortegnene. Takk, burde ha sett det, sliter allikvel å se hva som kan forkortes, når det er satt opp 3(x-3)(x+2/3) / x^2(x-2) Men får jobbe mer med det, svaret skal bli 11/9 tror jeg Endret 16. februar 2011 av henrikrox Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Hvis utrykket går mot forskjellige verdier avhengig av retningen (som du sier går den mot forskjellige verdier avhengig av om du velger x eller y-aksen) eksisterer ikke grensen. edit: Til sindre selvfølgelig. Endret 16. februar 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Hugs at du ikkje treng nærme det langs aksane. Du kan nærme deg punktet langs aksane, men og langs ein parabel, ei rett linje som ikkje er parallell med aksane osb. Grensa skal vere den same frå alle retningar. Dersom grensa er ulik, uavhengig av kva retning du nærmar deg punket frå så vil den ikkje eksistere. Dersom du vel y=0 vil grensa vere 1, medan dersom du vel x=0 vil grensa vere 2. ---------------------------- @henrikrox: Hugs at Endret 16. februar 2011 av tosha0007 Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) nvm Endret 16. februar 2011 av -Sindre Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Takk, burde ha sett det, sliter allikvel å se hva som kan forkortes, når det er satt opp 3(x-3)(x+2/3) / x^2(x-2) Men får jobbe mer med det, svaret skal bli 11/9 tror jeg Du har faktorisert nede feil. x^3 - 3x^2 = x^2 (x - 3) ser du da hva som kan strykes? Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Nei sorry, mista meg nå gitt. Bare en greie. Vi ble jo enige om at 3 skulle stå utenfor og da blir det jo 3(x-3)(x+2/3) i teller. I nevner, har vi jo x^3 - 2x^2. vi setter x^2 utenfor og får x^2(x - 2) Forstår ikke helt hva du har gjort nede, og hvor 3 tallet ditt kommer fra. bah. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Teller er riktig. Der jeg fikk 3-tallet mitt i fra. x^3 - 3x^2 = x^2(x - 3) Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Teller er riktig. Der jeg fikk 3-tallet mitt i fra. x^3 - 3x^2 = x^2(x - 3) herrejesus, har skrevet av feil tall fra oppgaven, skrev at den opprinnelige nevneren var x^3 - 2x^2 når det egentlig er 3x^2, satan. Brukt så lang tid, så har jeg bare skrivd av feil. jaja, takk for hjelpa Lenke til kommentar
Sitrux Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hvorfor er vannrett asymptote 0 og ikke 3 i ligningen 3/(x+1) Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hvorfor skulle den bli 3? Om nevneren blir stor, nærmer jo tallet seg logisk nok 0. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Hvorfor er vannrett asymptote 0 og ikke 3 i ligningen 3/(x+1) Det der er ikke en ligning. Bare sånn for å ha orden på språket. En horisontal / vannrett asymptote er den verdien funksjonen nærmer seg når x blir veldig stor (eller veldig negativ.) I dette tilfellet, hvis du lar x gå mot et veldig stort tall, så vil du få et veldig, veldig lite tall når du deler 3 på dette store tallet. Bare prøv å sette inn noen store x-verdier hvis du har vansker med å se dette. Men det bør være rimelig klart at når du deler et tall på et stadig større tall, må brøken bli mindre og mindre i verdi. edit: sagt mer konsist ovenfor her ... Endret 16. februar 2011 av Jaffe Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Gjort 1 oppgave til, klarte grenseverdi greier nå, bare et rask spørsmål (mye mas fra meg ja jeg vet) Står at jeg skal finne a slik at grenseverdien eksisterer, oppgaven er lim x->0 x^2 - 2x + 2 + a / x^2 + 4x Hvis man setter inn null i teller, står man igjen med 2 + a, skal a da være -2? Håper jeg tenker riktig da og når det står finn grensverdien for denne verdien av a, skal jeg da sette lim x->-2? så blir det x^2 - 2 + 2 / x^2 + 4x Endret 16. februar 2011 av henrikrox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå